سخنرانی های اخیر مشاوران محیط زیست در خصوص آسیب یادمان های شهدا برای محیط زیست واکنش هایی را به همراه داشته است.
کد خبر: ۸۶۹۹۰۰۷
|
۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج،خاک‌هاي جنوب و غرب کشور که در دوراني نه چندان دور معرکه تقابل حق و باطل بوده است، امروز براي هر اهل معرفتي به مثابه نقطه‌اي از بهشت است که از آن عطر معنويت و انسانيت به مشام جان مي‌رسد؛ اين سرزمين اينک سال‌ها پس از دفاع مقدس در هر نوروز وعده ديدار مردمي است که همچنان دل در گرو پاک‌ترين بندگان خدا نهاده‌‌اند. زائراني از تمام اقشار جامعه به همراه کاروان‌هاي راهيان نور يا به صورت شخصي در مناطق عملياتي جنوب کشور حضور يافتند تا هر يک به ميزان توان خويش کوله‌بارشان را از معرفت به اسلام و انقلاب پر کرده و با آرمان‌هاي الهي شهدا تجديد بيعت کنند.

 

بیش از پنج هزار نقطه زیارتگاهی و قدمگاهی و رزمگاهی در پنج استان میزبان راهیان نور شناسایی شده است و براساس مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح و سپاه و بسیج، 32 یادمان فعال در کشور میزبان زائران هستند.

 

خون پاک شهدايي که در دوران دفاع مقدس بر اين خاک‌ها ريخته شده، معنويت ابدي اين سرزمين را تضمين مي‌کند و می توان گفت که راهيان نور فرصت مناسبي براي شناسايي جوانان نخبه و به کارگيري آنها است. سالانه قریب به 6 میلیون زائر به مناطق جنگي اعزام مي‌شوند که اکثر آنها خود را مديون شهدا مي‌دانند،اين موضوعي است که نبايد به سادگي از کنار آن عبور کرد زيرا در ميان زائران، جوانان نخبه‌اي ‌در زمينه‌هاي علمي، فرهنگي و هنري حضور دارند که با شناسايي و به کارگيري آنها مي‌توان حرکت‌هاي عظيمي در عرصه‌هاي مختلف کشور انجام داد اما گویا اثرات معنوی یادمان های شهدا برای جوانان که بازگو کننده خاطرات دوران هشت سال دفاع مقدس است به مذاق مسئولان محیط زیست خوش نیامده است!

 

استدلال خنده دار مشاور ابتکار درباره رابطه تخریب محیط زیست و مزار شهدای گمنام!

با روی کار آمدن دولت تدبیر هر از چندگاهی از گوشه و کنار کشور خبری از شکستن حریم ها و دهن کجی به ارزشها به گوش می رسد از توهین به حکم قصاص گرفته تا زیر سوال رفتن بسیاری از احکام و شرایع اسلامی!؟اما اکنون نوبت به دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه رسیده است که به بهانه جشنواره فیلم سبز و محیط زیست جمعی از تجدیدنظرطلبان ای شروع به توهین و تحقیر ارزش هایی کنند که هیچ گاه به آن ها اعتقاد نداشته اند.

شهربانو امانی که مهمان ویژه مراسم اکران فیلم مادر کشی در دانشگاه آزاد ارومیه بود در فرصت کوتاهی که بعنوان سخنران در اختیارش قرار گرفت در سخنان عجیبی ساخت یادمان شهدای گمنام را در تپه های اطراف شهرها آسیب به محیط زیست دانست.

امانی با اصرار به آنچه که گفته بود تصریح کرد: تمام نهادهای غیر دولتی و NGOها باید توجه کنند که حفظ ارزش ها در درست کردن قبر نیست و ما حق نداریم محیط زیست را نابود کنیم.

عجیب تر از همه این ها وقتی بود که امانی برای اثبات ادای خود به سخنان مقام معظم رهبری در سال ۹۳ گریزی زد و گفت: رهبری در آن دیدار گفتند که حتی به بهانه ساختن حوزه علمیه هم نباید محیط زیست را تخریب کرد و من به تاسی از ایشان می گویم که بهانه درست کردن مقبره برای شهدا نباید تپه های ماهور متوجه آسیب گردد..

 

اظهارنظر عجیب مشاور رییس سازمان محیط زیست: یادمان شهدا به محیط زیست آسیب می‌زند

اسماعیل کهرم مشاور رئیس سازمان محیط زیست در امور محیط طبیعی درباره اظهارات شهربانو امانی مشاور بانوان سازمان محیط زیست مبنی بر اینکه یادمان شهدای گمنام در تپه های اطراف شهرها به محیط زیست آسیب جدی می زند، معتقد است که  کسانی که به زیارت مقبره های شهدا می روند علوفه و پوشش گیاهی را لگدمال می کنند و از بین می برند و باعث فرسایش خاک می شوند لذا بهتر است که این شهدا را در نقاطی بگذاریم که ساخت و ساز شهری و فضای مسطح وجود دارد.

 

وی ادامه می دهد: بنابراین بنده هم در این زمینه با نظر خانم امانی موافق هستم و معتقدم که یادمان شهدا در تپه ها به طور جدی به محیط زیست آسیب می زند!

 

نماینده سابق مجلس:تنها یک فکر بیمار، ساخت یادمان شهدا را زیر سوال می برد

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد باقر عبادی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارت مشاوران سازمان محیط زیست، مبنی بر اینکه ساخت یادمان های شهدا به محیط زیست آسیب می رساند می گوید: اینگونه اظهار نظر ها مسبوق به سابق است؛ همانطور که در دوران رئیس جمهور اصلاحات نیز برخی افراد مسئول از اینگونه صحبت ها می کردند.

 

وی می افزاید: اینکه می گویند ساخت یادمان شهدا به محیط زیست کشور ما آسیب می رساند نشان دهنده فکر بیمار و مریض صاحبان این نظر است و فراموش نکنیم که این شهدای دوران دفاع مقدس و مخصوصاً شهدای گمنام بودند که در صحنه حضور یافتند و خطرات را از مردم و کشور دور کردند.

 باید به حال مشاوران رییس‌محیط زیست تأسف خورد

 حجت الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی نیز به اظهار نظر عجیب مسئولان محیط زیست در خصوص آسیب یادمان های شهدای برای محیط زیست واکنش نشان داد.وی می گوید: باید نسبت به چنین اظهار نظرهایی از جانب مسئولان سازمان محیط زیست اظهار تأسف کرد؛اینکه می گویند ساخت یادمان های شهدا به محیط زیست کشور صدمه وارد می کند حرف نادرستی است؛ مسئولان باید سنجیده تر اظهار نظر کنند.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان می کند: مسئولان سازمان محیط زیست بهتر است به فکر حل مشکلات زیست محیطی باشند و با استفاده از تمام ظرفیت های کشورمان مشکلات مربوط به حوزه خود را حل کنند

حجت الاسلام سلیمی می افزاید: آیا واردات بنزین های غیر استاندارد، تولید اتومبیل با مصرف بالای دوازده لیتر در هزار کیلومتر، وجود کارخانجات با تولید گازهای گلخانه ای و نیروگاه های آلاینده با استاندارد های زیست محیطی همخوانی دارند؟ پس بهتر است مسئولان سازمان محیط زیست وارد مسائل حاشیه ای نشوند و به کار خود بپردازند.

 

خانم امانی به جای نظر درباره مقبره شهدا به محیط زیست توجه کند

متین منتظمی دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در خصوص اظهار نظر مشاوران محیط زیست در خصوص آسیب یادمان های شهدا برای محیط زیست می گوید: جای تعجب دارد که یک نفر خود را مدعی دانسته و این چنین درباره شهدا اظهار نظر می‌کند. 

 

وی ادامه می دهد: اظهارات شهربانو امانی برای ما عجیب نیست، این طیف سیاسی عادت دارند گذشته را فراموش کنند چرا که اگر خون‌های ریخته شده همین شهیدان را می‌دیدند فتنه 88 به وجود نمی‌آمد.

 

این مسئول با بیان اینکه شهدا ولی‌نعمت ما هستند، خاطر نشان می کند: این یادمان‌ها نه تنها به محیط زیست آسیب نمی‌زند بلکه باعث زیباتر شدن جلوه کشورمان شده است و همچنین ابهت این شهیدان است که رفقای آمریکایی و انگلیسی اصلاح‌طلبان جرأت اظهار نظر در مورد جمهوری اسلامی ایران را ندارند.

 

منتظمی خطاب به امانی می گوید: خانم امانی برگه شما در میان مردم آذربایجان ایران اسلامی سوخته است و شما حقی برای صحبت در این شهر ندارید، چراکه شما جزو همان افرادی بودید که در مجلس ششم در برابر ولایت مطلقه فقیه ایستادید

وی ادامه می دهد: مثل اینکه یادتان رفته وقتی شهدای غواص یا شهدای مدافع حرم را به شهرها می‌آورند چه استقبال پر شوری از آنها می‌شود؛ مردم همه چیز را می‌دانند ولی سؤال این است که شما و هم فکرانتان چرا نمی‌خواهید بدانید؟

همه ما می‌دانیم اگر این شهیدان نبودند شما باید در مورد خاکسترهای سوخته صحبت می‌کردید.شما نه از دریاچه ارومیه خبر دارید نه از زابلی که آلوده‌ترین شهر جهان شد و نه از اهوازی که گرد و غبار آن را فرا گرفت و نه از چیزهای دیگر؛ اگر به وظیفه ذاتی خود عمل می‌کردید محیط زیست کشورمان این وضعیت را نداشت.

 

منتظمی معتقد است که تا زمانی که شهربانو امانی و ابتکار در سازمان محیط زیست حضور دارند این سازمان یک سازمان سیاسی است و همه می‌دانند که این دو فرد آمده‌اند تا برنامه‌ریزی‌های انتخاباتی و سیاسی انجام دهند نه محیط زیستی.

 مشاوران سازمان محیط زیست، یکبار هم به زیارت شهدا مشرف نشده‌اند


اظهارات عجیب و تاسف برانگیز مشاور رییس سازمان محیط زیست که مدعی شده بود «یادمان شهدا به محیط زیست آسیب می‌زند» و «کسانی که به زیارت شهدا می‌روند، پوشش گیاهی را لگدمال می‌کنندبا واکنش کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح مواجه شد.

 

براساس این گزارش، روابط عمومی کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح پس از تکرار اظهارات شاذّ شهربانو امانی توسط مشاور دیگر سازمان محیط زیست اسماعیل کهرم؛ جهت آگاهی مشاوران محترم سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین تنویر افکار عمومی مطالب زیر را به اطلاع عموم رساند:

-1سخنان مشاورین سازمان محیط زیست بیانگر این مطلب است که علی‌الظاهر ایشان حتی برای یکبار هم که شده به زیارت شهدای گمنام در کوهستان مشرف نشده‌اند که اگر این توفیق نصیبشان می‌شد هرگز اینگونه اظهار نظر نمی‌فرمودند.

-2 در تمامی مناطق کوهستانی که شهدای گمنام در آن مناطق به خاک سپرده شده‌اند، مسیر دسترسی، همان مسیر دسترسی متعارف کوهنوردان می‌باشد

3- در خصوص توجیه عجیب، مشاور سازمان حفاظت محیط زیست در مورد ساخت دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات در ارتفاعات تهران و اینکه رویش علف‌های خودرو موجب تلطیف هوای تهران می‌شود! علی الظاهر ایشان علف‌های خودروی اطراف دانشگاه آزاد علوم تحقیقات را دیده‌اند، ولی چند ده هزار اصله درخت غرس شده در کنار حرم مطهر شهدای گمنام کلکچال و کهف‌الشهدا را ندیده‌اند. جای بسی تعجب است که مشاوران محترم سازمان محیط زیست از اقدام درختکاری در جوار حرم مطهر شهدای گمنام بی‌اطلاع باشند. لذا برای اطلاع ایشان و دیگر دلواپسان محیط زیست به برخی از اقدامات به عمل آمده در جوار حرم‌های مطهر شهدای گمنام اجمالاً اشاره می‌شود:

 

الف- در سال 94 و به همت شهرداری تهران و با همکاری حرم مطهر شهدای گمنام کهف الشهداء تعداد 30000(سی هزار اصله) درخت در وسعت 150 هکتار از انواع ارغوان، سرو، سرو خمره ای، زبان گنجشک و توت در دامنه جنوبی البرز غرس شده است.

 

ب- در ارتفاعات کلکچال نیز به تعداد (10000ده هزار) اصله درخت و در انواع چنار، اقاقیا، زبان گنجشک و همچنین گردو و بادام ، سیب، گیلاس و آلبالو (از کنار حرم مطهر شهدای گمنام تا ایستگاه 3) توسط کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح خریداری و غرس گردیده است و همه ساله کوهنوردان عزیز از محصولات این درختان در مسیر کوهنوردی استفاده می‌نمایند.

ج- مورد دیگر از اهتمام مسئولین امور شهدای گمنام در کشور به مقوله حفظ محیط زیست، مسئله انتقال و کاشت حجم بسیار بالایی از نخل‌های جیرفت (که به منظور تبدیل نخلستان به مزارع سیفی‌جات قطع می‌شدند باید اشاره نمود) در همین رابطه 200 اصله نهال به استان مازندران منتقل و در محوطه باغ موزه دفاع مقدس این استان کاشته شد.

 

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در جریان سفرهای مکرر به کشور عراق، طرح کمک به مالچ پاشی طی طرحی مشترک توسط جوانان ایرانی و عراقی در حد فاصل بصره تا نجف را ارائه نمودند ولی هیچ یک از مسئولین و مشاوران سازمان محیط زیست عکس العملی(حتی با نگاه نقادانه) نسبت به این طرح نشان نداده‌اند.

-4 یکی از ملزومات کمیته جستجوی مفقودین در تشییع و تدفین شهدای گمنام در سراسر کشور حفظ و توسعه فضای سبز می‌باشد که توسط نمایندگان کمیته جستجوی مفقودین به مسئولین و دست اندرکاران تشییع و تدفین شهدا در استان‌ها ابلاغ می‌شود.

-5 از ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست در خواست می‌گردد در انتخاب مشاورین خود دقت بیشتری نمایند تا افراد بدون اطلاع، با دادن مشاوره غیرکارشناسی مسئولین محترم آن سازمان را به اشتباه نیندازند و حوادث تلخی چون حادثه به گل نشستن کشتی تفریحی در اطراف جزیره کیش در زمستان سال 80 را برای مدیران سازمان محیط زیست دوباره رقم نزنند.

در خاتمه از مشاورین سازمان حفاظت محیط زیست نیز دعوت به عمل می‌آید برای یکبار هم که شده به مناطق کوهستانی اطراف تهران که مزیّن به حضور شهدای گمنام گردیده است، مشرف شوند تا هم از نزدیک فضای سبز اطراف حرم‌ها را ملاحظه فرمایند و هم از هوای پاک اطراف مزار شهدا بهره ببرند چرا که در تهران به دلیل آلودگی مستمر هوا، مدت‌هاست نفس‌ها به شماره افتاده است.

 

سردار مسجدی:نگاه سیاسی وحزبی مشاوران محیط زیست به مقوله دفاع مقدس

سردار ابوالفضل مسجدی مسئول کمیته راویان و زیارتگاه‌های سپاه و بسیج در گفتگو با خبرنگار کوله بار در واکنش به صحبت های اخیر مسئولان محیط زیست در خصوص آسیب یادمان های دفاع مقدس بر محیط زیست می گوید: برای مسئولان محیط زیست به دلیل چنین صحبت هایی متاسفم؛ ما بارها این نوع ادبیات را از این آقایان و خانم ها شنیدیم و بازگو کردن تفکرات فاسد این افراد برایمان تازگی ندارد.

 

وی ادامه می دهد:مسئولان محیط زیست باید پاسخگو باشند که آیا حضور زائران راهیان نور در یادمان ها و زیارتگاه های دفاع مقدس باعث از بین رفتن محیط زیست می شود یا وارد کردن بنزین یورو 4 با مجوز محیط زیست که باعث افزایش آلودگی هوا شد و سرطان زا است؟! معضل آلودگی هوا سال 92 بیشتر از پیش به بنزین های تولید داخل ربط داده شد که خانم ابتکار با اصرار بر بی کیفیت بودن بنزین تولید داخل مجلس را مجاب کرد که بنزین های یورو 4 باید وارد کرد که بعد از آن، با توجه به ادعاهای دولت تدبیر و رییس محیط زیست بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در چند سال اخیر به این نتیجه رسیده شد که بعد از وارد کردن این بنزین ها، شاهد بیشترین روزهای ناسالم و ناپاک ترین هوا بودیم.

سردار مسجدی می افزاید:مسئولان محیط زیست باید بگویند که زیارت یادمان های شهدا برای محیط زیست ضرر دارد یا سیاست های غلط و اشتباه آنها که موجب خشکسالی‌های اخیر در خوزستان شده است که منجر به‌شدت یافتن بی‌آبی در این استان شده‌ و بیش از هر چیز حیات تالاب‌ها و رودخانه‌های خوزستان را تهدید می‌کند؟

 

مسئول کمیته روایتگری قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج ادامه می دهد:حضور پاکترین خانواده شهدا کنار یادمان شهدا که محل شهات رزمندگان اسلام و عزیزانشان است برای محیط زیست ضرر دارد یا استفاده عدم نظارت مسئولان محیط زیست بر عناصر مضر کودهای شیمیایی که امنیت غذایی کشور را می کند؟

 

وی با بیان اینکه به دلیل عدم مدیریت درست مسئولان محیط زیست ، در طول سال های اخیر شاهد آتش سوزی های زیادی در جنگل های کشور بودیم، می گوید: به دلیل بی لیاقتی مسئولان محیط زیست خرداد سال گذشته اخبار ناخوشایندی از آتش سوزی گسترده در جنگل های زاگرس در استان ایلام منتشر شد که موجب تخریب بخش زیادی از جنگل های بلوط این منطقه شد. در آخرین اخبار رسیده از این منطقه، بعد از آتش گرفتن قسمت هایی از جنگل «شلم» این آتش سوزی به دیگر بخش های این ارتفاعات گسترش پیدا کرد و مسئولان محیط زیست باید بگویند که عدم تدبیر و بی کفایتی آنها باعث تخریب محیط زیست می شود یا حضور زائران شهدا و دفن شهدایی که برای آزادی این مرز و بوم از جانشان گذشتند؟

سردار مسجدی معتقد است که سخنرانی های اخیر مشاوران محیط زیست بر علیه ارزش ها و یادمان های شهدا انگیزه سیاسی دارد، چرا که آنها کارهای فرهنگی و دفاع مقدس را در مقابله اهداف خود می بینند در حالی که مسئولان راهیان نور بارها اعلام کرده اند که دفاع مقدس متعلق به هیچ حزب و جناحی نیست و همه ملت ایران از آن سهم دارند.

 

وی ادامه می دهد: مسئولان محیط زیست باید پاسخ دهند که آیا رزمندگانی که برای آزادی مناطق مختلف کشورمان جانشان را تقدیم اسلام کردند و برای آزادسازی ارتفاعاتی همچون ارتفاعات "بازی دراز" خود را فدای ایران و قرآن کردند، آیا حق دفن در تکه ای از مناطق آزاد شده را ندارند و آیا حقش نیست که زائران راهیان نور با حضور در این زیارتگاه ها، ادامه دهنده راهشان باشند تا هیچ دشمنی فکر حمله به این مرز و بوم را در سرش نداشته باشد؟مگر یادمان های دفاع مقدس چند درصد خاک این کشور را در بر گرفته اند؟

گزارش: مصطفی قهرمانی




ارسال نظرات