احکام شرعی روزه‌های استیجاری و اجیر گرفتن برای قضای نماز و روزه را اینجا بخوانید.
کد خبر: ۸۶۹۹۴۴۶
|
۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، انجام اعمال عبادی توسط یک فرد نائب یا اجیر از جمله احکام اسلامی است که برای بجا آوردن حج و قضای نماز و روزه اموات وضع شده است. در این شرایط ورثه می توانند فردی را اجیر کنند و با پرداخت هزینه قضای اعمال دینی پدر یا مادر خود را بجا آورند. 
هزینه روزه استیجاری در سال 94 برای یک ماه حدود 700 الی 800 هزار تومان برآورد شده و برای نماز نیابتی نیز مبلغی حدود یک میلیون و دویست هزار تومان در نظر گرفته شده است.
در این گزارش استفتائاتی از مراجع عظام تقلید در خصوص روزه استیجاری را مرور می‌کنیم:
 
آیت‌الله خامنه‌ای:
سؤال: آيا كسی كه روزه قضا يا روزه كفّاره بر عهده اوست می‌‌تواند برای كسی روزه استيجاری نيابتی يا تبرّعی بگيرد؟
جواب: در استيجاری مانعی ندارد ولی در تبرّعی محل اشكال است.
 
سؤال: شخصی فوت کرده و قضای روزه ماه مبارک رمضان و نماز بر عهده اوست و فرزند ذکوری هم ندارد. مقداری مال به جا گذاشته که برای قضای يکی از نماز و روزه کفايت می‌ کند. در اين صورت قضای نماز مقدم است يا روزه؟
جواب: ترجيحی بين نماز و روزه نيست و بر ورثه واجب نيست که ما ترک وی را صرف قضای نماز و روزه او نمايند، مگر آن‌که در اين‌باره وصيت کرده باشد، که در اين صورت بايد به وصيت او در اجير گرفتن از ثلث ترکه برای قضای نماز و روزه‌ اش به هر مقدار که کفايت می‌ کند، عمل کنند.
 
سؤال: اگر پسر بزرگ تر بخواهد برای روزه‌های پدر از دنيا رفته‌ اش، كسی را اجير كند، آيا می‌ تواند از تركه ميت خرج كند؟
جواب: خير، پسر بزرگ تر بايد خودش روزه‌های پدر را به جا آورد و يا از اموال خود، كسی را اجير كند و حق ندارد از تركه ميت چيزی خرج كند؛ مگر آن‌كه پدر وصيت كرده باشد.
 
آیت‌الله سیستانی:
پرسش: می‌شود روزه را فروخت؟
پاسخ: می‌توان برای میتی اجیر شد.
 
آیت‌الله مکارم شیرازی:
سؤال: پدرم برای من(پسر بزرگ) وصیت نماز و روزه قضا کرده است. نماز را ادا کرده‌ام. ولی برای روزه میخواهم آن را به غیر واگذار نمایم. هزینه آن را چه کسی باید بپردازد؟
جواب: اگر روزه‌ها احتیاطی باشد هزینه ها از مال پدر پرداخته می‌شود (با رضایت سایر ورثه) و اگر قضای روزه های واجب بوده، هزینه آن را باید شما بپردازید.
 
سؤال: اگر میّت وصّى را ملتزم به یک ختم قرآن نموده باشد و او کسى را جهت تلاوت اجیر نماید و اجیر ، قرآن را ختم نماید ولى وصّى از پرداخت اجرت خوددارى نماید، آیا به وصیّت میّت عمل شده و در صورت نپرداختن اجرت ثوابى به میّت مى رسد؟
جواب: وصیّت عمل شده و ثواب به میّت مى رسد ولى وصّى بدهکار و مشغول الذّمّه است.
 
سؤال: آیا کسى که خودش نماز و روزه قضا دارد مى تواند از طرف شخص دیگر اجیر شود؟
جواب: مانعى ندارد.
 
سؤال: اگر کسی به علت بیماری به مدت 30 سال نتوانسته باشد نماز و روزه آنرا ادا کند بعد از فوت او چه مبلغی باید پرداخت شود؟
جواب: مبلغی که برای نماز یا روزه قضا می پردازند کفاره نیست بلکه اجرت کسی است که برای انجام نماز یا روزه اجیر می شود و در حال حاضر (سال 1386) برای یکسال نماز و یکماه روزه معمولاً 350 هزار تومان می گیرند.
ارسال نظرات