محمد خزاعی :

قاب تلویزیون از آثار مهم حوزه مقاومت خالی است

محمدخزاعی؛ دبیر جشنواره فیلم «مقاومت» عنوان کرد: «امسال و در جشنواره فیلم مقاومت بخشی تحت عنوان بهترین آثار تلویزیونی اضافه شده است که در آن آثار منتخب تلویزیون در این حوزه انتخاب می‌شوند.»
کد خبر: ۸۶۹۹۵۱۹
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، به همین خاطر با محمد خزاعی؛ دبیر چهاردهمین جشنواره مقاومت تماس گرفتیم تا از او بپرسیم، چرا آثار تلویزیون باید در این جشنواره سینمایی به رقابت گذاشته شوند که او در پاسخ به «صبا» گفت: سال گذشته بخش سریال در جشنواره فیلم مقاومت وجود داشت اما حدود یک سال تولیدات صداوسیما در حوزه مقاومت کاهش پیدا کرد و امکان نداشت با این تعداد اندک آثار، قسمت مجزایی را برای آن تعیین کرد. بعد از گذشت چند سال با تدابیری که در شورای سیاست‌گذاری داشتیم به این نتیجه رسیدیم که نگاه جدی‌تری به این تولیدات داشته باشیم، بر همین اساس بخش‌های جدیدی به جشنواره اضافه شد. یکی از این بخش‌ها بخش مجموعه‌های تلویزیونی و دیگری بخش نماهنگ(پویانمایی) بود. خوشبختانه امسال آثار قابل اعتنایی از سوی صداوسیما به جشنواره ارسال شد که بعد از دیدن هیات انتخاب و در صورت داشتن شرایط مورد نظر به بخش مسابقه راه پیدا خواهند کرد.

از خزاعی پرسیدیم اضافه شدن این بخش چه میزان در بالا بردن آثار مقاومتی در تلویزیون اثربخشی دارد که او در پاسخ گفت: در آثار تلویزیونی و در حوزه مقاومت باید قوی‌تر عمل کنیم اما از سه جهت می‌توان به این بخش و تاثیرات مجموعه‌های تلویزیونی نگاه کرد. اول این‌که باید همیشه نسبت به وضعیت، کارها را رصد کنیم و به این پرسش پاسخ دهیم که آیا میزان تولیدات ما نسبت به سال‌های قبل افزایش یا کاهش پیدا کرده است و دلیل آن چه بوده است، همچنین سازمان صداوسیما در حوزه دفاع تا چه اندازه جدی بوده و چقدر خروجی داشته است؟ دوم این‌که چه موضوعاتی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس نادیده گرفته شده‌اند. با بررسی برخی آثار می‌توان به این نتیجه رسید که به بعضی از موضوعات مهم توجه‌ای نشده است و دستمان در این زمینه خالی است. در بحث بعدی به این پرسش می‌توان اشاره کرد؛ آیا اتفاقاتی که در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و رصد کردن آنها می‌افتد باعث توجه بیشتر به مضامین انقلابی و دفاع مقدس شده است یا نه؟ زیرا بررسی کردن آثار باعث می‌شود؛ آمار درست و دقیقی از خروجی‌ها به دست ما برسد. به عنوان مثال در حوزه فیلم‌تلویزیونی هر سال شاهد کاهش تولیدات در حوزه دفاع مقدس هستیم. این جشنواره محل ارزیابی، کارشناسی و در حقیقت تشویق کسانی خواهد بود که در این عرصه فعالیت می‌کنند و باید کاری کرد که بتوانند کیفیت آثار تلویزیونی و سینمایی‌شان را بالا ببرند؛ البته نباید شرایط اقتصادی را که در این چند سال اخیر حاکم است نادیده گرفت.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت در پاسخ به این سوال که تا به امروز چند اثر تلویزیونی انتخاب شده است و نتیجه نهایی چه زمانی اعلام می‌شود گفت: در تمام بخش‌ها بالغ بر پنجاه نفر از خانواده سینمای ایران در حال دیدن آثار در بخش‌های مختلف جشنواره هستند و همه جمع‌بندی‌ها نیز تا پایان ماه مبارک رمضان اعلام خواهیم کرد. ضمن این‌که اسامی فیلم‌ها در بخش‌های مختلف جشنواره معرفی خواهد شد. البته راه پیدا نکردن برخی آثار هم به جشنواره به این معنی نیست که آثار قابل اعتنایی نیستند؛ به نظر من هر کسی می‌تواند در زمینه انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت اثری تولید کند. با شرایطی که الان وجود دارد همه فیلمسازان قابل احترام هستند و کارهایشان قابل ارزش‌گذاری است ولی محدودیت‌هایی که دفتر جشنواره بنا بر اکران و داوری دارد باعث می‌شود که تعدادی از آثار کنار گذاشته شوند و امیدوارم طبق جدول زمان‌بندی ما، مراحل انتخاب تا پایان ماه مبارک رمضان تمام شود و بعد از آن بخش‌های مختلف را اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به ارسال آثار توسط تهیه‌کننده‌ها و سازمان صداوسیما توضیح داد: در قسمت مجموعه‌های تلویزیونی، بعضی از آثار توسط تهیه‌کنندهها ارسال شده است زیرا طبق آیین‌نامه جشنواره، فرم باید توسط تهیه‌کننده پر شود چون مالکیت اثر با تهیه‌کننده شناخته می‌شود. بعضی از آثار را تهیه‌کننده‌‎ها برای ما ارسال کرده‌اند و برخی دیگر از طریق سازمان صداوسیما ارسال شده است. فرم اکثر آثار -مثل فیلم‌های‌تلویزیونی- را تهیه‌کنندگانشان -که رقم 70 درصد را تشکیل می‌دهند- پر کرده‌اند. بعضی آثار هم تکراری‌اند؛ یعنی هم سازمان صداوسیما و هم تهیه‌کننده برای آن فیلم فرم پر کرده بودند.

خزاعی در پاسخ به این سوال که چقدر تهیه‌کننده‌ها برای ارسال آثارشان راضی هستند و چقدر ممکن است گلایه‌مند شوند گفت: از آن‌جا که مالکیت آثار بر عهده صداوسیماست این گلایه‌مندی پیش نمی‌آید. اگر هم قرار بوده است که آثار توسط سازمان به جشنواره ارسال شود؛ حتما با تهیه‌کننده کار هماهنگ شده است. خیلی وقت‌ها پیش می‌آید عنوان‌هایی که به‌نام کمپانی‌های بزرگ فعالیت می‌کنند خودشان وارد عمل ‌شوند.

ارسال نظرات