خبرهای داغ:
ویژه‌برنامه‌های رادیو برای شب‌های قدر و شهادت امام علی(ع) اعلام شد.
کد خبر: ۸۶۹۹۶۲۵
|
۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، شبکه‌های مختلف رادیویی همزمان با ایام شهادت حضرت علی (ع) و شب‌های پرفضیلت قدر، با تولید و پخش ویژه برنامه‌های متنوع، تلاش می‌کنند تا اوقاتی سرشار از معنویت را برای مخاطبان روزه دار خود رقم بزنند.

رادیو ایران:

«نورباران» عنوان برنامه ویژه شب‌های قدر رادیو ایران است که با استقرار واحد سیار رادیو ایران در حسینیه همدانی‌ها از این شبکه پخش شده و به پوشش مراسم احیای شب‌های قدر، قرآن بر سر گرفتن، پخش دعای مجیر، جوشن کبیر، مراسم احیای شهرستان‌ها همچون شیراز، اصفهان، قم، تبریز و حرم حضرت امام خمینی (ره) از ساعت  23 تا 2:30 دقیقه بامداد پخش می‌شود.

رادیو تهران:

ویژه برنامه «آسمان نزدیک است» در شب‎های قدر از رادیو تهران پخش خواهد شد. برنامه «آسمان نزدیک است» در شب‎های قدر به پنج موضوع کلی توبه کردن، امید به خدا، بخشیدن، اکرام ایتام، و کمک به نیازمندان و دستگیری از مستمندان می‌پردازد. هر برنامه متشکل از یک مستند کوتاه با موضوعات ذکر شده، آیتم‌های یک و دو دقیقه‌ای و گزارش مردمی در قالب تریبون آزاد است؛ شهروندان در تریبون آزاد می‌توانند حرف‌های خود را درباره شب قدر بازگو کنند.

تهیه و تولید این برنامۀ 25 دقیقه‌ای بر عهده «گروه مدیریت و برنامه ریزی شهری» رادیو تهران است؛ مخاطبان می‌‎توانند از روز جمعه تا سه شنبه 4 تا 8 تیر ساعت 21 و  35 دقیقه شنونده این برنامه باشند. آرزو مددی تهیه کننده، فاطمه نصرآبادی گوینده و مریم چوپانی نویسنده، در این برنامه با شنوندگان همراه هستند. کار‌شناس مذهبی این برنامه نیز حجت الاسلام و المسلمین حجت کیفی بجستانی است. «قدر خوبان»، این سکوت شنیدنی است، خانه بدون علی، خوانش رستگاری، از کعبه تا محراب و رادیوفیلم، از دیگر ویژه برنامه‌های شبکه رادیویی تهران است که در شب‌های قدر از این شبکه پخش می‌شود. همچنین در این ایام سایر برنامه‌های رادیو تهران، به صورت ویژه به اهمیت شب‌های قدر خواهند پرداخت.

رادیو جوان:

«و خدایی که در این نزدیکی است» ویژه برنامه شب‌های قدر رادیو جوان است که با اجرای سید حسین حسینی و پخش زنده دعای جوشن کبیر در استودیو توسط استاد بهروز رضوی‌نژاد و پوشش مراسم احیای شب‌های قدر با حضور کار‌شناس مذهبی همراه خواهد بود. تهیه کننده این برنامه مجتبی امیری است و گفت‌وگو در خصوص مباحث مذهبی و عرفانی از جمله دعا، سرنوشت و ارتباط انسان با امام زمان از جمله بخش‌های این برنامه است.

رادیو فرهنگ:

رادیو فرهنگ امسال نیز به مناسبت شب‌های قدر و ایام شهادت امام علی (ع) ویژه برنامه‌هایی را به همین مناسبت پخش می‌کند. «آیه‌های باران» برنامه‌ای زنده از گروه اندیشه است که همزمان با شب‌های پر برکت قدر از تاریخ 5 تیر تا 9 تیر از ساعت 24 تا 3 بامداد پخش می‌شود. این برنامه به پخش مراسم شب‌های قدر از دانشگاه امام صادق (ع) اختصاص دارد. این برنامه به تهیه‌کنندگی امیر رضا راز و مهدی دادجو تهیه می‌شود. «قافله سالار عشق» به مناسبت شهادت امام علی (ع) دوشنبه 7 تیر ساعت 8 و 30 دقیقه پخش می‌شود. این برنامه به گفتارهای برگرفته از متون نظم و نثر کهن فارسی درباره امام علی (ع) اختصاص دارد. تهیه کننده این برنامه محمدرضا حاجی حیدری و اجرای آن به عهده ناصر قوام‌پور است. «محراب عرش» برنامه از گروه ادب شبکه فرهنگ است که دوشنبه، 7 تیر، به مناسبت شهادت امام علی (ع) به زندگی نامه و کرامات آن حضرت می‌پردازد. این برنامه از ساعت 23 تا 24 پخش می‌شود.

تهیه‌کننده این برنامه امیر حسین محمودی، کار‌شناس مجری آن محمد سعید میرزایی (شاعر) خواهد بود. «ماه ارغوانی» ویژه برنامه‌ای از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که دوشنبه 7 تیر از ساعت 20 و 30 تا 23 پخش می‌شود. این برنامه به بررسی آیین‌های سوگواری مردم ایران به مناسبت شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) و همچنین عزاداری‌های ویژه‌ای که در ایام شهادت ایشان برگزار می‌شود اختصاص دارد. همچنین محمد جعفری قنواتی کار‌شناس فرهنگ مردم درباره باورهای مردم درباره زورخانه‌ها، سقاخانه‌ها و سفره‌های نذری صحبت می‌کند. در بخشهایی از این برنامه محمدرضا دهدست کار‌شناس مذهبی درباره زندگی و حکومت حضرت علی (ع) و همچنین سیره اخلاقی و عملی ایشان صحبت می‌کند. این برنامه به تهیه کنندگی هادی موسوی‌نژاد و با اجرای مشترک راضیه گردکاهد و رضا مستشار از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

رادیو قرآن:

برنامه اشراق «ویژه شب‌های قدر» ساعت 21 و 30 دقیقه به کار‌شناسی دکتر عباس تقویان با موضوع بررسی چگونگی نزول قرآن در لیله القدر و انزال آن، تنزیل قرآن و رابطه آن با بعثت پیامبر، قرآن و تدبر در آیات تکوینی تبیین فضیلت شب‌های قدر، شخصیت حضرت علی‌(ع) از دیدگاه قرآن، پخش دعای جوشن کبیر با صدای زین‌العابدینی و غلامرضازاده، مهدی صدقی ساعت 22 و 10دقیقه  به مدت 100 دقیقه در 4 تیر ماه  برابر با 18 رمضان و تاریخ 6 تیرماه  برابر با 20 رمضان و 8 تیرماه برابر با 22 رمضان به روی آنتن رادیو قرآن می‌رود.

پخش مراسم احیاء شبهای قدر از رادیو قرآن ساعت 1: 00 بامداد به مدت 90دقیقه در شب اول قدر به تاریخ 5 تیرماه  برابر با 19 رمضان با بیانات آیت الله جوادی آملی با موضوع «لَیلَهُ القَدرِ خِیر مِنْ ألفِ شَهر فضیلت شب قدر»، شب دوم قدر به تاریخ 7 تیر ماه  برابر با 21رمضان با بیانات آیت الله امامی کاشانی با موضوع «برکت شبهای قدر»، شب سوم قدر تاریخ 9 تیر ماه برابر با 23 رمضان با بیانات حجت‌الاسلام و المسلمین انصاریان از حسینیه همدانی‌های شهر ری از دیگر برنامه‌های رادیو قرآن در این ایام پرفضلیت است. پخش تلاوت سوره‌های دخان در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان ساعت 21 و 15 دقیقه به مدت 15 دقیقه و برنامه حدیث آرزومندی که ویژه‌برنامه سحرگاهی رادیو قرآن است در ساعت 2 و 30دقیقه به مدت 120 دقیقه با موضوع فضیلت شب قدر نیز ویژه‌های شب‌های قدر این شبکه است.

رادیو گفت‌و‌گو:

«ماه‌ترین ماه» عنوان ویژه برنامه ماه مبارک رمضان از رادیو گفت‌و‌گو است و فرصتی است برای سیر در مفهوم واژگان رمضانی از نگاه آسمانی تا تکریم و افطاری ساده از منظر آدم‌های مختلف در دور یک میز. ماه‌ترین ماه، در این شب‌های قدر با روزه داران رمضان از ساعت 22 الی 24 شب همراه خواهد بود و با برنامه‌های مختص به این شب‌ها ساعاتی معنوی و خاص را برای شب زنده داران رمضان رقم خواهد زد. این برنامه در شب‌های قدر، به بررسی مفاهیم مورد بحث با حضور خانواده‌های شهدای حرم، جانبازان، اندیشمندان و اهالی فرهنگ می‌پردازد. در این برنامه‌ها فضیلت تلاوت قران و پاسخگویی به شبهات دینی و همچنین اعمال این شب‌ها نیز بیان می‌شود. همچین برنامه «نسیم» نیز در شب‌های احیاء با ویژه برنامه‌های خاصی از ساعت 20 الی 21 میزبان خانه‌های شنوندگان این شبکه است.

رادیو نمایش:

چهار نمایش سریالی 30 قسمتی و چند نمایش تک قسمتی متناسب جدید با ایام ماه مبارک رمضان نیز در ایام شب‌های قدر به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود. «تا همیشه»، «شب‌های پرستاره»، «بی‌بی‌گل» و «ققنوس»، چهار نمایش سریالی هستند که هرکدام در 30 قسمت در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده‌اند، شب‌های پرستاره را رضا عمرانی کارگردانی کرده که نگار بقراط نویسندگی آن را بر عهده دارد و دربارهٔ پیرمردی دانا و حکمت‌دان و روشن ضمیر است که به تازگی همسرش را از دست داده و چند روز پیش از شروع ماه رمضان تصمیم به ترک خانه‌اش می‌گیرد تا مزاحم زندگی فرزندانش نباشد. این سریال رادیویی از هجدهم خرداد ماه ساعت 18از رادیو نمایش پخش می‌شود. سریال رادیویی «تاهمیشه» را حمید منوچهری کارگردانی کرده و از هجدهم خرداد ماه ساعت  15 دقیقه بامداد  به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود. این نمایش به نویسندگی: حمید رضا پورعلی محمد، دربارهٔ کسی است که با شرکایش، شرکت بزرگ ساختمانی را اداره می‌کند و بعد از بیماری تنها پسرش در ماه رمضان و بهبود با خدایش عهد می‌بندد تا بعد از ماه رمضان هم روزه‌های چشم و گوش و زبان را نگاه دارد.

همچنین فریدون محرابی نمایشی را با عنوان بی‌بی گل برای ماه مبارک رمضان کارگردانی کرده است که داستان آن دربارهٔ خواب پیرزنی یک روز قبل از ماه مبارک رمضان است. ویدا دانشمند و هانیه نجفی نویسندگان این سریال رادیویی هستند. بی‌بی گل از 18 خرداد ساعت 20 و 15 دقیقه به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود. سریال نمایشی ققنوس نیز به کارگردانی جواد پیشگر و نویسندگی: حمیدرضا عباسی برای پخش در ماه مبارک رمضان آمده شده است که 18 خرداد ماه ساعت 19 و 30 دقیقه به روی آنتن می‌رود. داستان این نمایش دربارهٔ مردی است که در ایام ماه مبارک رمضان با مراجعه به قرآن و نهج البلاغه تصمیم می‌گیرد ثروت خود را معطوف به اعمال خیر کند. این نمایش‌ها با هنرمندی تیم حرفه‌ای هنرمندان رادیو اعم ازکارگردانان، نویسندگان، تهیه کنندگان، بازیگران، صدابرداران و افکتور‌ها به تازگی در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده که در ایام ماه مبارک رمضان از رادیو نمایش و سایر شبکه‌های رادیویی پخش خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها