خبرهای داغ:
یکی از مراجع تقلید با تاکید بر ضرورت حمایت مردم از کالای ایرانی گفت:‌ برای ما تاسف‌آور است که از چین کلنگ وارد کنیم.
کد خبر: ۸۶۹۹۶۸۵
|
۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم،‌ آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مدرسه حجتیه برگزار شد،‌ با اشاره به وی‍ژگی‌های مومنان اظهار کرد:‌ یکی از ویژگی‌های انسان مومن این است که از خداوند می‌ترسد و این ترس آنها هم همراه با حس عظمت طرف مقابل است؛ ایمان به خداوند،‌ یکی از خصوصیت‌های انسان مومن است و کسانی که به آیات الهی ایمان دارند،‌ از مومنان هستند که در مسیر کسب رضایت خداوند گام برمی‌دارند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد:‌ رسول خدا(ص)‌ در حدیثی فرمودند که من از امت خودم می‌ترسم که به خداوند شرک پیدا کنند،‌ البته مراد از شرک در اینجا بت‌پرستی نیست، ‌بلکه شرک خفی است که انسان عملی را برای غیر انجام بدهد و کارش ریا باشد.

وی افزود:‌ امیرالمومنین(ع)‌ فرمودند که دنیا همه‌اش جهل است،‌ مگر در جایی که علم باشد، علم هم همه‌اش جهل است،‌ مگر اینکه انسان عمل کند، ‌عمل انسان هم همه‌اش جهل است، مگر اینکه عملش با اخلاص باشد.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به اهمیت عاقبت به خیری گفت: ‌هر اندازه که انسان مخلص باشد، ‌باید آخر عمل او را ببینیم. در دوره طاغوت افرادی بودند که کتاب‌های مفیدی نوشتند،‌ اما در نهایت در آخر عمر خود مرتد شدند. شرک تنها بت‌پرستی نیست،‌ ریا هم شرک است و  این نوع از شرک دارای مراتبی است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد:‌ مردم باید به خاطر نعمت‌هایی که خداوند به آنها داده است،‌ زکات بدهند،‌ البته در اینجا مراد از زکات،‌ صدقه است؛ مردم همچنین باید ارتباط خودشان را با دیگران حفظ کنند. اسلام دینی برای جوامع بشری است و مردم علاوه بر اینکه که با خداوند و عملشان ارتباط داشته باشند، باید از آن چیزی که خداوند به آنها داده است، ‌به دیگران هم بدهند که این صدقه است.

وی افزود:‌ در روایات آمده است که انسان باید به گونه‌‌ای کارهای خود را انجام بدهد که انگار تا ابد در دنیاست، رسول خدا فرمود که انسان اگر کاری را انجام می‌دهد،‌ باید محکم کاری کند. اینکه مردم با وجود کالاهای ایرانی،‌ اما به دلیل کیفیت پایین برخی از این کالاها،‌ به دنبال خرید کالاهای خارجی هستند،‌ تاسف برانگیز است. باید مردم کارهایشان را به بهترین شیوه انجام دهند و توجه ویژه به کالای ایرانی داشته باشند. این برای ما تاسف‌آور است که از چین کلنگ وارد کنیم.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به اهمیت اعمال صالح اظهار کرد:‌ در حقیقت خیرات،‌ اعمال صالحی هستند که جزای آنها در آخرت،‌ نعمت‌های بهشتی است، رقابت در کارهای خیر خیلی خوب است و انسان‌ها باید در کارهای خیر از یکدیگر  پیشی بگیرند تا به رستگاری برسند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد:‌ اگر در جامعه‌ای مواردی همچون عدم ریا و محکم کاری در  انجام کارها رعایت شود،‌ آن جامعه،‌ جامعه فاضله‌ای می‌شود،‌ اما متاسفانه اکنون در جامعه ایمان‌ها ضعیف شده است.

مفسر قرآن کریم در خصوص ماه رمضان تصریح کرد:‌ این ماه،‌ ماه نزول قرآن کریم است و ما باید در ماه رمضان آیات قرآن را بخوانیم و به آن هم عمل کنیم تا اینکه به عاقبت به خیری و رستگاری برسیم.

وی افزود: ‌گاهی به نظر می‌رسد که اعمال پیشین، فوق تکلیف و توان انسان است،‌ البته همه نمی‌توانند تمام مراتب را داشته باشند،‌ اما انسان‌ها می‌توانند برخی از مراتب ایمان و اخلاص را داشته باشند،‌ البته هرکس به اندازه توانش از این چشمه پربار استفاده می‌کند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به رفتار امام علی(ع)‌ در جنگ‌ها علیه دشمن اظهار کرد:‌ امیرالمومنین(ع)‌ در جنگ خندق در نبرد با عمرو بن عبدود،‌ پس از غلبه بر او، کمی در کشتنش تامل کرد، ‌چون که نمی‌خواست او را در حالت عصبانیت بکشد. انسان نمی‌تواند در جایگاه امام علی(ع)‌ باشد،‌ اما می‌تواند برخی از مراتب ایشان را داشته باشد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها