کارشناس مسائل اجتماعی مطرح کرد

سایه ولنگاری فضای مجازی بر روابط خانواده‌ها

کارشناس مسائل اجتماعی گفت: دانش و بینش مصرف کنندگان فضای مجازی یکسان نیست ولی دسترسی برای آنها یکسان است که سبب شده تا ولنگاری فضای مجازی در روابط درون خانواده‌ها سایه بیافکند.
کد خبر: ۸۶۹۹۹۰۸
|
۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، دکتر پیمان عین‌القضات شامگاه گذشته در جمع فرماندهان حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت بسیج سپاه ناحیه کمیجان با اشاره به فرصت‌ها و آسیب‌های فضای مجازی گفت: شبکه‌های اجتماعی به رسانه‌های اجتماعی تبدیل شده که می‌طلبد دانش و آگاهی کاربران استفاده از اینترنت را افزایش دهیم.

وی افزود: امروزه شاهدیم شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک رسانه اجتماعی قادر به فعالیت هستند و این مسئله ما را موظف می‌کند دانش و آگاهی کاربران استفاده از اینترنت را افزایش دهیم.

این کارشناس مسائل اجتماعی تصریح کرد: شبکه اجتماعی مجازی یا شبکه اجتماعی اینترنتی، وب سایت یا مجموعه‌ای از وب‌سایت‌هایی است که به کاربران امکان می‌دهد علاقمندی‌ها، افکار، عقاید و فعالیت‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارد و به عبارت دیگر با استفاده از این ابزارهای سایبری امکان ارتباط بیشتر در قالب روابط فردی و گروهی را با انتقال پیام فراهم کنند.

عین‌القضات با اشاره به لزوم دانش و آگاهی کاربران استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی گفت: یکی از محوری‌ترین مراحل عضویت و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی دوست‌یابی و ایجاد حلقه‌های دوستان مشترک است که در نگاه منطقی بدون اشکال است، اما شاید عدم آگاهی و بینش در کابران و اعضای این حلقه‌های مشترک ممکن باشد آثار سوء و مخربی را به همراه داشته باشد که البته این مساله محدود به فضای اینترنت نیست و ممکن است با هر وسیله ارتباطی و یا هر شکل دوستی آسیب‌های اجتماعی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: وجود شبکه‌های اجتماعی موجب بروز تغییرات بنیادین در سبک زندگی انسان‌ها، فرهنگ جوامع، ادبیات گفتاری و نوشتاری، آداب و سنن و حذف مراودات کاغذی می‌شود، ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی در خانواده‌ها از راهکارهای مقابله با آفت‌های شبکه‌های اجتماعی و اینترنت است.

این کارشناس مسائل اجتماعی تصریح کرد: کارکردهای مثبت فضای شبکه‌های اجتماعی مد نظر مسئولین است از این‌رو تمیز دادن بخشهای آسیب‌زا از حوزه کارکردهای مثبت همواره محل بحث بوده و هست و مسئولین در حوزه فرهنگی به مسائل مثبت و منفی حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی واقف هستند ولی مسئولین حوزه برنامه ریزی و اجرا، اهتمامی به بحث ایجابی و سلبی در این موضوع ندارند.

عین‌القضات در پایان خاطرنشان کرد: دانش و بینش مصرف کنندگان فضای مجازی و شبکه های اجتماعی یکسان نیست ولی دسترسی برای آنها یکسان است و محدودیتهای لازمی نیز اعمال نمی شود در نتیجه شاهد ولنگاری فرهنگی و اجتماعی در فضای مجازی هستیم که این ولنگاری به تهدیدی در فضای مجازی تبدیل شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار