خبرهای داغ:
اندیشکده رند اخیرا طی گزارشی خواستار تقسیم سوریه میان دولت و مخالفان شد که با حضور کلاه آبی‌های سازمان ملل متشکل از نیروهای ویژه ارتش آمریکا و کشورهای هم پیمان آن باشد.
کد خبر: ۸۶۹۹۹۴۵
|
۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، مرکز تحقیقاتی راندکور پوریشن وابسته به وزارت جنگ آمریکا اخیرا طی گزارشی خواستار تقسیم سوریه میان دولت سوریه و نیروهای مخالف دولت شد که دارای سیستم دولتی غیر متمرکز با حضور کلاه آبی های سازمان ملل متشکل از نیروهای ویژه ارتش آمریکا و کشورهای هم پیمان آن باشد. 

توطئه آمریکا برای تجزیه سوریه

بنابر این گزارش، در این طرح غرب کشور سوریه (دمشق، لاذقیه و طرطوس) تحت حاکمیت دولت فعلی باقی مانده اما مناطق شرقی (دیرالزور و حمص) در نزدیکی مرز عراق تحت سیطره صلح بانان قرار خواهد داشت. در این طرح تجزیه طلبانه که به نام "طرح صلح" نامیده می شود، هدف اصلی قطع راه ارتباطی - تدارکاتی ایران با لبنان و به تبع آن منزوی کردن و ناتوان ساختن مقاومت اسلامی لبنان "حزب الله" است. مشخص است که در صورت اجرا منتفعین اصلی این طرح آمریکا و اسراییل خواهند بود. 

توطئه آمریکا برای تجزیه سوریه

چرا که تداوم شرایط فعلی منطقه و حفظ توان نظامی محور مقاومت برای منافع بلند مدت آمریکا و حیات سیاسی اسراییل خطرناک خواهد بود. لازم به ذکر است که از ابتدای بحران سوریه در سال 2011 میلادی، رژیم غاصب صهیونیستی یکی از مهمترین حامیان گروه های تروریستی تکفیری فعالل بویژه در استان های جنوبی آن شامل "درعا، دمشق، سویداء و قنیطره بوده است. این کمک ها در قالب ارسال سلاح، مهمات، تدارکات غذایی و دارویی و در نهایت تاسیس بیمارستان های میدانی در خاک فلسطین اشغالی با هدف درمان تروریستهای مجروح شده گروه های القاعده، ارتش آزاد و داعش بوده است. 

توطئه آمریکا برای تجزیه سوریه

توطئه آمریکا برای تجزیه سوریه

این طرح کل منطقه غرب آسیا را حوزه کشمکش روسیه، ایران، سوریه و حزب الله از سویی و آمریکا، رژیم صهیونیستی و هم پیمانان عربی و غربی آنها از دیگر سو می داند. امری که امریکا با علم به آن در صدد شکستن تواز نظامی قدرت های مخالف آن در منطقه و حفظ امنیت اسراییل برآمده است. طی روزهای گذشته گروهی از نمایندگان کنگره و دیپلمات های سابق آمریکا با ارسال نامه ای به اوباما ضمن انتقاد از رویکرد دولت وی در منطقه خاورمیانه، خواستار تحرکات ویژه برای تغییر روند پرونده بحران سوریه شده اند. 

توطئه آمریکا برای تجزیه سوریه

در این نامه رسما درخواست مداخله آمریکا در سوریه و حمله به مواضع نیروهای دولتی و نظامی آن اقدام نمود موضوعی که نه تنها باعث هراس روسیه نشد بلکه آن کشور را وادار کرد تا وزیر دفاع خود را به سوریه گسل دارد و نشست دو جانبه با دکتر بشار اسد رئیس جمهور این کشور با هدف هماهنگی های نهایی جهت عملیات های مشترک برای نابودی گروه های تروریستی تکفیری برگزار نماید. 

در طرح آمریکا برای سوریه چهار آیتم اساسی برای تجزیه این کشور در نظر گرفته شده که از جمله آن ایجاد مناطق فدرالی در شمال برای اقلیت قومی کرد است. در همین راستا طی دو ماه گذشته شاهد قدرت گیری شبه نظامیان چند ملیتی کرد در استان های شمالی سوریه شامل حسکه، رقه و حلب، تشکیل مراکز فدرالی در شهرهای "جزیره و عفرین" و حملات گسترده آنها برای سیطره بر نوار مرزی سوریه با ترکیه بوده ایم. از دیگر بندهای این طرح به تقسیم سوریه بر مبنای فرقه ای و نژادی میان سنی ها و علویان - عرب و کرد اشاره شده است. 

توطئه آمریکا برای تجزیه سوریه

در این گزارش که از طرف موسسه رند نزدیک به پنتاگون منتشر شده است، اشاره دارد که هشدار های ایران به روسیه به مسکو در ارتباط با اهداف آمریکا از طرح آتش بس های مکرر یکی از دلایل اصلی ایران برای برگزاری نشست تهران با حضور وزرای دفاع روسیه ایران وسوریه در هفته گذشته بود. به نظر می رسد قصد آمریکا برای ایجاد مناطق فدرال در سوریه، موجب طراحی عملیات قریب الوقوع نیروهای ارتش سوریه و هم‌پیمانان روس، ایرانی و حزب‌الله در دیر الزور جهت تضمین باز ماندن مسیر عراق به سوریه و لبنان خواهد بود تا طرح "ب" آمریکا را به شکست بکشاند.

توطئه آمریکا برای تجزیه سوریه

 بر همین اساس طی دو روز گذشته منابع رسانه ای از آمادگی های گسترده رزمندگان محور مقاومت برای آزادسازی استان های دیرالزور و رقه و ادامه پیشروی ها به سوی مرزهای مشترک سوریه با عراق تا گذرگاه مرزی القائم - آلبوکمال خبر داده اند. از سوی دیگر منابع دیپلماتیک گفته‌اند که رهبران سوریه و ایران در وضعیت فعلی به ویژه پس از آزادسازی فلوجه و پیشروی نیروهای عراقی به سوی موصل، دیرالزور (شرق سوریه) را اولویت نخست برای اجرای عملیات آزادسازی دانسته و با توجه به اینکه داعش پس از آغاز عملیات آزادسازی مقر خلافت این گروه در موصل عراق اقدام به نقل و انتقال گسترده نیرو از سوریه به این کشور خواهد کرد، عملیات پاکسازی دیرالزور نیز تسهیل خواهد شد. چرا که گشوده شدن همزمان جبهه های مختلف موجب شکسته‌شدن توان نظامی و عملیاتی این گروه خواهد شد.

توطئه آمریکا برای تجزیه سوریه

رهبران محور مقاومت بازگشایی راه عراق به لبنان از طریق استانهای دیرالزور و حمص سوریه را موجب تقویت موقعیت موقعیت دولت مرکزی این کشور و بالتبع آن مقاومت اسلامی در لبنان ارزیابی کرده و همزمان موجب شکست تلاشهای سیاسی و نظامی امریکا برای تقسیم سوریه می دانند. به ویژه آنکه علی رغم اعلام طرح آتش بس فراگیر در این کشور، گروه های تروریستی تکفیری فعال در سوریه همچون جبهه النصره، احرار الشام و ارتش آزاد هیچگونه پایبندی به آتش بسی  که به صورت دوجانبه از طرف امریکا، روسیه و یا به صورت یکجانبه از طرف روسیه اعلام شده، نداشته‌اند.

توطئه آمریکا برای تجزیه سوریه

در پایان مجددا تاکید می شود که با بررسی تحولات منطقه در ماه های اخیر احتمالا عرصه جدید نبردها در سوریه به استان دیرالزور و رقه آن منتقل خواهد شد و به احتمال قوی با توجه به پیچیده بودن اوضاع میدانی در جبهه حلب، وضعیت این استان شاهد تغییرات عمده میدانی نخواهد بود. این امری است که از حمایت ضمنی دولت های روسیه و امریکا نیز برخوردار است که خواهان تغییر شرایط میدانی در آن نیستند.
منبع: مشرق
ارسال نظرات
پر بیننده ها