خبرهای داغ:
پاسداشت هزار و شصت و چهارمین سالگرد تأسیس مسجد جمکران
مسجد مقدس جمکران در ایران همانند مسجد مقدس سهله در عراق، میعادگاه عاشقان بقیت الله(ع) است تا با دو رکعت نماز تحیت مسجد و دو رکعت نماز حضرت حجت(ع)، برای سلامتی‌اش دعا کنند و از خداوند بخواهند تا ظهورش را نزدیک فرماید.
کد خبر: ۸۷۰۰۰۰۶
|
۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، و امروز، یک هزار و 64 سال از سه شنبه 17 رمضان سال 373 هجری قمری(عصر فقیه و محدث بزرگ شیعه یعنی ابن بابویه قمی یا همان شیخ صدوق)، یعنی روز دستور حضرت صاحب العصر و الزمان(عج) مبنی بر ساخت مسجد مقدس جمکران می‌گذرد؛ همان روزی که حضرت بقیت الله(عج) به یک روحانی متقی و مخلص دستور دادند تا از مردم بخواهد که به این مکان روی آورند و آن را عزیز بدارند.

مردم هم البته چنین کرده و می‌کنند و امروزه حدود یک و نیم میلیون عاشق در هر ماه و بویژه در روزهای سه شنبه و شب‌های چهارشنبه (همان روز و شب دستور حضرت برای بنای این مسجد)، به این مسجد مقدس می‌شتابند و ضمن راز و نیاز با امام زمان خود، تعجیل ظهور حضرتش را از حضرت حق طلب می‌کنند.

اینگونه است که مسجد مقدس جمکران در ایران همانند مسجد مقدس سهله در عراق، میعادگاه عاشقان بقیت الله(ع) است تا با دو رکعت نماز تحیت مسجد و دو رکعت نماز حضرت حجت(ع)، برای سلامتی‌اش دعا کنند و از خداوند بخواهند تا ظهورش را نزدیک فرماید.

و این مسجد، از همان زمان شیخ صدوق رحمت الله علیه، میعادگاه این عالم شهر قم و سایر علما و مردم شد و تا امروز هم مردم و مراجع معظم تقلید، از این مکان مقدس تبرک می‌جویند و مشکلات خود را برطرف می‌سازند؛ کما اینکه آیت الله سید محمد حجت کوه کمره ای هم در زمان خود هرگاه با کمبود شهریه برای توزیع در بین طلاب مواجه می‌شد، به مسجد مقدس جمکران تشرف پیدا می‌فرمود و شهریه تأمین می‌شد. همچنین نقل است که در زمان ایشان، قحطی و گرانی سختی پدید آمد، به طوری که در زمانی که شهریه طلاب در ماه فقط ده تومان بود، قیمت هر قرص نان سنگک به یک تومان رسید.

آیت ‏الله حجت در آن شرایط، به 40 نفر از طلاب مُهذّب و متدیّن دستور داد تا به مسجد مقدس جمکران مشرف شوند و در پشت‏بام مسجد، به صورت دسته جمعی، زیارت عاشورا را با 100 سلام و 100 لعن بخوانند و به حضرت موسی بن جعفر، حضرت ابوالفضل و حضرت علی اصغر، علیهم السلام متوسل شوند و رفع گرانی و نزول باران را از خداوند متعال بخواهند.

این شد که بر اساس دستور این مرجع عالی مقام، آن طلاب به میعادگاه عاشقان شرفیاب شدند و دستور آیت الله حجت را اجرا کردند و پس از آن، با دلی آرام و مطمئن و امیدوار، مسجد را ترک کردند و از راه قدیمی مسجد مقدس جمکران، یعنی از طرف روستای جمکران، راه قم را در پیش گرفتند. گروه 40 نفری طلاب، هنوز به ده جمکران نرسیده بودند که درهای رحمت گشوده شد و باران فیض الهی ، سیل ‏آسا فرو ریخت و آنان از میان سیلاب‌ها به قم رسیدند و قحطی بر طرف شد.

و این توسل‌ها و عرض ارادت‌ها، هنوز هم ادامه دارد و ادامه خواهد داشت و مردم از همه جای جهان پهناور، به قم و به جمکران مشرف می‌شوند و پس از دو رکعت نماز تحیت مسجد (در هر رکعت یکبار حمد و هفت بار سوره قل هو الله احد و هفت بار ذکر رکوع و سجود در هر رکوع یا سجده) و دو رکعت نماز حضرت حجت(ع) (در هر رکعت خواندن حمد تا «مالک یوم الدین» و سپس تکرار 100 بار آیه «ایاک نعبد و ایاک نستعین»، سپس ادامه سوره حمد و خواندن یکبار سوره قل هو الله احد، ذکر رکوع و سجود هفت بار در هر رکوع و سجده و پس از پایان نماز، گفتن یکبار ذکر «لا اله الا الله» و سپس ذکر تسبیحات حضرت فاطمه زهرا(س) و پس از آن هم، 100 بار صلوات در حالت سجده)، با خدای خویش مناجات می‌کنند و حوائج خود را با واسطه کردن وجود مقدس امام زمان(عج)، از پروردگار یکتا طلب می‌کنند.

جمکران در حقیقت راهی است برای نزدیک‌تر شدن به خدا؛ مکانی است برای راز و نیاز و اندیشیدن در وظیفه؛ چراکه اگر ما به وظایف خود پایبند باشیم؛ آنگاه خود صاحب عصر و زمان و واسطه فیض الهی، دست ما را خواهد گرفت و خود، به سراغ ما خواهد آمد.

و امروز نیز پس از گذشت بیش از 10 قرن از آن فرمان الهیِ حضرت بقیت الله(عج) برای تأسیس این عبادتگاه مقدس، وظیفه ماست که امر حضرتش را در رغبت به آن و عزیز داشتن آن، پاس داریم و با حضور مستمر خود در این مکان مبارک و تشویق دیگران به این عمل خداپسندانه، هم موجبات خشنودی امام و پیشوای خود را فراهم آوریم و هم سهم کوچکی در تحقق جامعه آرمانی اسلامی و زمینه سازی برای تعجیل در ظهور همه خوبی‌ها و برکات باشیم؛ ان شاء الله.

به امید آنکه رهنمود اخیر مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی مورد توجه شورای فرهنگ عمومی کشور واقع شده و این مناسبت مهم در تقویم رسمی کشور ثبت شود.

حسن شیخ حائری
ارسال نظرات