خبرهای داغ:
به مناسبت هفته قوه قضاييه و سالروز شهادت شهيد بهشتي دادستان عمومي و انقلاب قزوين در نشست خبري با رسانه هاي استان به تبيين عملكرد اين نهاد پرداخت .
کد خبر: ۸۷۰۰۳۴۰
|
۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۲
به گزارش خبرگزاري بسيج از قزوين، حجت الاسلام و المسلمين صادقي نياركي دادستان عمومي و انقلاب قزوين ضمن تبريك ماه مبارك رمضان گفت: كار رسانه بسيار مهم است مخصوصا در مملكت جمهوري اسلامي كه خروجي تمام آنها بايد به وحدت و  ارتقا  آگاهي مردم  بيانجامد. بايد خطوط قرمز نظام رعايت شود و آرمان هاي امام و شهدا خط قرمز ما و نظام است.
وي در ادامه به سئوال خبر نگاران پاسخ داد .
 با توجه به كثرت پرونده ها و كمبود  قضات  آيا تاثيري بر اجراي احكام دارد؟
پرونده ها 8 درصد افزايش پيدا كرده است كه ورودي به دادگستري بوده است و يك پرونده در چندين جا ثبت مي شود كه در هر  پرونده ممكن است 5 بار در محاكم  قضايي  محاسبه شود، لذا در اكثر مناطق و كشور پرونده ها حقوقي و كيفري 50-50است و در برخي استانها قدري متفاوت است، اما در استان قزوين پرونده هاي حقوقي  بيشتر از كيفري مي باشد، ما از نظر جرمي اين نگاه را نداريم بلكه رقم كاهنده اي در زمينه جرم داريم  كه در حوزه سرقت 17 درصد، آدم ربايي50 درصد،قتل 5درصد كاهش ارتكاب بزه داشتيم ، اما ما امكانات متناسب با  ماموريت هايمان نداريم، ما در كل كشور با كمبود نيروي انساني مواجهه هستيم  و در برخي رسته ها با كمبود 40 درصد مواجهه هستيم كه سالانه 800 نيرو به قوه قضاييه تزريق مي شود و 400 نفر هم بازنشست و از سيستم خارج مي شوند.
در مورد رصد فضاي مجازي  چه اقداماتي انجام شده است و با افراد كه تصاوير رژيم پهلوي  و مبتذل  براي پروفايل هايشان بارگذاري مي كنند چه برخوردي كرده ايد؟
 ما در حوزه دادستاني كار هاي بسيار خوبي انجام داده ايم كه از زمستان سال 94 كليد خورده است و ما توانستيم تا امروز 1000گروه را شناسايي كنيم  و  دايره فضاي مجازي را در دادستاني با توجه به تهديدات  تاسيس كرديم، ما با يك بحران در فضاي سايبري مواجهه هستيم كه نسل جديد ما در معرض تهديد و خطر اين تكنولوژي قرار دارد و گروههايي كه بر ضد امنيت ملي، امنيت اخلاقي و اجتماعي فعاليت دارند با اشرافيت كامل تحت نظارت هستند.  و ما برخورد هايي با افراد كه عكس هايي  را براي تبليغ رژيم پهلوي بار گذاري مي كردند و يا ضد اخلاقي و امنيتي بود  با اشرافيت كامل برخورد هايي در چارچوب قانون انجام داده ايم و يك مورد ساعت 2 بامداد مطلبي را بارگذاري كرد و ما ساعت 8 صبح ايشان را در دفتر  براي بازخواست حاضر كرديم. در اين مورد ما به 200 نفر تذكر داديم و از برخي ها تعهد گرفتيم و سعي كرديم در مسير درست قرار بگيرند و 50 درصد افراد كه جوان بودند براي اصلاح بهتر با تعليق تعقيب  به آنها فرصت اصلاح داديم.
در حوزه فرهنگي برخوردهاي احيانا نا مناسب با متهمين و افراد توسط قضات و ضابطين چه كار هايي انجام داديد؟
 ما وظيفه داريم كه با اخلاق اسلامي  با مردم رفتار كنيم و معاونت فرهنگي با همين رويكرد ها تاسيس شده است، و در بحث رسيدگي به پرونده ها  بناي كار ما پاسخگويي سريع و روزانه است و در دادسرا خوشبختانه ما با اطاله دادسري مواجهه نيستيم.
نظر شما راجع به برگزاري كنسرت ها چيست؟
بنهده بار ها عرض كردم ما با برگزاري كنسرت به شيوه درست  و شرعي و حلال مخالف نيستيم اما با  هنجار شكني و ابذال مخالفيم  با عبور از خط قرمز قانون و شرع مخالفيم اگر دستگاههي مسئول برگزار كننده مي توانند از هنجار شكني جلوگيري كنند  و كنسرت حالا برگزار كنند ما هيچ مخالفتي نداريم، اما برخي از حوزه ها مسئول در اين زمينه همكاري نمي كنند، وقتي نمي توانيد جلوي فحشا و ابتذال را بگيريد پس بهتر است كه اين موارد برگزار نشود، ما وظيف داريم كه از ابتذال و گناه فرزندانمان و مردم جلو گيري كنيم  و همه بايد به سالم سازي و شادي  حلال كمك كنيم  شادي با معصيت كه بركت ندارد گناه كه بركت براي جامعه نمي آورد.
در مورد قطار روشنگري هاي فيش حقوقي چه نظري داريد آيا اين قطار به قزوين هم رسيده است؟
 اتفاق تلخي بود، و هيچ سازگاري با عدالت در جامعه اسلامي ما ندارد، اينكه فردي در جمهوري اسلامي  چند صد ميليون تومان حقوق بگيرد ولي يك كارگر اندك حقوقش را ماهها با تاخير بدهند بدور از انصاف است و بايد با آن برخورد شود، ما در قزوين به دنبال بررسي و تحقيق هستيم و هر اطلاعاتي كه در اين زمينه به ما برسد در صورت اثبات  شديدا برخورد خواهيم كرد و هيچ گذشت و مدارا صورت نخواهد گرفت، لذا كسانيكه از بودجه عمومي دولت استفاده مي كنند بايد مراقب باشند  و  افشاگري رسانه ها به اين دليل خوب بود كه يك پارچگي در بين مسئولين براي برخورد با اين قضيه ويك گام عملي تر براي مبارزه با فساد به وجود آمد.
بيشترين جرايم در سال 94 را به تفكيك آماري بيان بفرماييد:
 بيشترين جرايم در سال 94 استان قزوين سرقت مستوجب تعزير،توهين به اشخاص،ضرب و جرح عمدي صدمات بدني و غير عمد،كلاهبرداري،مواد مخدر،خيانت در امانت،مزاحمت تلفني، ده جرم اول استان بوده است.
در دادسراهاي استان در سال 94: شكايت و اعلام جرم 52861 پرونده وارد شده است كه نسبت به سال گذشته 6 درصد رشد داشته است،كه 51885 پرونده مختومه شده است، 21000مورد پرونده  در مورد آنها حكم صادر شده است
 در مورد  بازداشت اخير دو تن از دانشجويان دانشگاه بين الملل چه اطلاعاتي داريد؟
ما از مجموعه هاي علمي،آموزشي و آموزش و پرورش انتظار داريم كه فرزندانمان را طوري تربيت كنند كه  در خدمت اسلام و كشور ومردم باشند اما اين مسئله تعليم و تربيت مغفول مانده است، تا اينكه برخي از دانشگاهها تبديل به محلي براي فتنه گري عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي و كشور شده است، دانشگاهي كه بنام مقدس امام خميني مزين شده است با تعابير نادرست بخواهند با باورهاي جمهوري اسلامي سر به تعارض بگذارد كه در ان مجله و گاهنامه اي  منتشر شود، كه اصل انقلاب را زير سئوال ببرد ولايت فقيه را مورد حمله قرار دهند و ما هم نظاره گر باشيم. خطايي كه در دانشگاه بين الملل اتفاق افتاد بسيار كار زننده و خيانت به كشور و نظام است ما به هيچ وجه كوتاه نخواهيم آمد حتي اگر منجر شود به دستگيري و بازداشت چند استاد دانشگاه،
برخي از پرونده ها باعث ارتقا شغلي قضات مي شوند چه نظري داريد؟
اينها شايعه است بنده از روز اول كه آمدم از سال 89 تا امروز همان آدم هستم با انرژي بيشتر و مضاعف تر نمي شود  قبلا هم بنده را متهم مي كردند كه مي خواهند در انتخابات شركت كنند، دنبال پست و مقام در تهران هستند، و مسايل ديگر اما من به دنبال هيچ پستي نيستم و هر جايي كه باشم براي من سنگر دفاع از جمهوري اسلامي مي باشد. ما بايد به وظيفه خود عمل كنيم
اجراي حكم اعدام و شلاق قزوين را بد نام كرده است عده اي در داخل و خارج مدعي اند بايد اين روش اصلاح شود:
اجراي حدود الهي سخت است و اجراي درست آن عدالت را بيستر و آسايش را به دنبال دارد، شهر اگر به اجراي حدود الهي معروف شود بسيار بهتر است تا اينكه بنام شهر مفاسد و فحشا باشد ما بايد از امير مومنان بياموزيم  كه شمشير به كمر مي بست و در بازار كوفه مي رفت و اجراي عدالت مي كرد. بايد همه جاي كشور حدود الهي اسلامي رعايت و اجرا شود تا مردم بهتر به زندگي خود برسند و كسانيكه از كردار نا شايست خود  پشيمان نيستند و به دنبال ترويج فساد در جامعه هستند كه فرزندان من و شما را آلوده به معصيت كنند آيا مماشت معني دارد؟ قطعا هيچ كس دوست ندارد كه فرزندان ما به دام فساد و فحشايي بفتند كه اين افراد  به عنوان دام شيطاني در سطح جامعه گسترده اند. ما با قدرت اجراي حدود اسلامي را دنبال مي كنيم و هيچ ترس و واهمه اي هم از جو سازي هاي افراد و گروههاي  داخل و خارج نداريم و بر سر آرمانهاي خود كه به خاطر آن هزاران شهيد  داده ايم ايستاده ايم.
 1002/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها