نماینده نی ریز و استهبان تشریح کرد
سانحه تلخ و غم انگیز سقوط اتوبوس سربازان وظیفه، همچنان دل ایرانیان را مملو از اندوه می کند و چشمان بسیاری از خانواده ها را گریان. اگرچه در خصوص این حادثه اسفناک مطالب فراوانی گفته شده، اما شاید آنچه اکنون از زبان دکتر اصغر مسعودی، نماینده نی ریز و استهبان می شنوید، جدیدترین و آخرین اطلاعات از شنیده های جاده ابدی سربازان وطن باشد.
کد خبر: ۸۷۰۱۱۲۷
|
۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر مسعودی نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی  ضمن عرض تسلیت به خانواده های جان باختگان حادثه دلخراش فوق، به تشریح برخی از جزئیات حادثه سقوط اتوبوس سربازان وظیفه در مسیر کرمان به شیراز پرداخت و گفت: متاسفانه در این حادثه دلخراش ۱۹ نفر جان خود را از دست دادند که ۱۳ نفر آنها سرباز هستند. این حادثه در ساعت ۱:۲۳ بامداد در گردنه لایرز شهرستان نی ریز اتفاق افتاد که متاسفانه حدود ۱۴ نفر در دم جان سپردند و ۵ نفر هم بعدا جان خود را از دست دادند. که جان باختگان بعدی یا در مسیر انتقال به بیمارستان یا بر اثر شدت جراحات از دنیا رفتند.

مسعودی با اعلام این موضوع که روز گذشته شخصا از بیمارستان و شبکه اورژانس و بهداشت منطقه بازدید داشته، ادامه داد: ظرف ده دقیقه ابتدایی اورژانس ۱۱۵ (ساعت ۱:۳۵) در محل حادثه حاضر می شود و ستاد بحران در همان لحظات اولیه تشکیل جلسه می دهد. اما آن چیزی که کار را سخت و وضعیت حادثه دیدگان را پیچیده کرد مکان سقوط بود چراکه دسترسی به مکان سقوط اتوبوس بسیار مشکل بود.

نماینده مردم نیریز در توضیح آخرین جزئیات از وضعیت کشف علت وقوع این حادثه افزود: راننده ۶۵ سال سن داشته و حتی دفترچه رانندگی وی دچار مشکل بوده است. از سوی دیگر کالای قاچاق هم در اتوبوس کشف شده و متاسفانه حتی افراد غیرمجاز را هم با ترفندی سوار بر اتوبوس کرده بودند. در این میان ماشین با مشکل فنی حرکت کرده و در مسیر ترمز بریده است.

مسعودی با اشاره نطق چندروز قبل خود که خطاب به وزیر بهداشت بوده، اضافه کرد: این جاده بارها کشته گرفته است اما مسئولین وزارت راه هیچ توجهی به این موضوع نداشتند. من خطاب به وزیر محترم بهداشت عرض کردم در شهرستانی که مسجد جامع آن بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد مردم برای مداوای مریض های معمولی خود باید به استان های هم جوار و شهرستان های دیگر مراجعه کنند. اگرچه مسئولین شبکه بهداشت و درمان، اورژانس، شهرداری و نیروی انتظامی، هلال احمر و ارگان های دیگر تمام تلاش خود را مصروف نجات حادثه دیدگان این تصادف کردند اما وقتی فقر و کمبود شدید امکانات بر این منطقه حاکم است، شهری با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت حتی توانایی مداوا و رسیدگی به ۲۲ مجروح اولیه حادثه را نمی تواند داشته باشد و چنین فاجعه ای رقم می خورد.

نماینده مردم نی ریز و استهبان در تشریح وضعیت بسیار بغرنج جاده محل حادثه افزود: حتی یک غیر کارشناس هم متوجه غیر استاندارد بودن این جاده می شود. آسفالت اولیه این جاده بر اثر رانش زمین و کوه حدود ۳۰ الی ۴۰ متر از مکان اولیه خود جابه جا شده است. بر این اساس مسئولین با خاکریزی حدود یک میلیون متر خاک سعی کردند جلوی رانش بیشتر جاده را بگیرند لذا سنگ های عظیم الجثه را از سمت راست جاده که کوه بود به سمت چپ جاده، درون دره ریختند. و متاسفانه این حادثه دقیقا در همین نقطه بسیار خطرناک و در میان سنگ های جابه جا شده رخ داد. همین موضوع مسئله امداد رسانی و دسترسی به مصدومین را بشدت سخت کرد. البته باید بدانید که همین چند روز پیش یک دستگاه کامیون با یک دستگاه پراید در همین جاده تصادف کرد که ۵ نفر در دم جان باختند. چند روز پیش از آن هم دو دستگاه کامیون دیگر هم از همین گردنه به پایین سقوط کردند.

مسعودی با اشاره به گذشته تاریخی ساخت این جاده آن را حاصل رانت آموزگار در زمان طاغوت توصیف کرد و گفت: بنده تا آخر این هفته به مجلس می روم تا گزارشی از این حادثه را به خانه ملت ارائه بدهم. بر اساس تحقیقات پایه و اساس ساخت و احداث این جاده بر مبنای رانت در زمان طاغوت شکل گرفته است، یعنی زمانی که آقای آموزگار در دربار بوده به خاطر یکی از فامیل هایش این جاده را از این مسیر کشیده و اگر این جاده را ظاهر سازی کنند، باز هم مشکل آن رفع نشده و حادثه های فراوانی دیگری خواهد داشت.

وی با اعلام این موضوع که احداث باند دوم توسط وزارت راه صرف هزینه اشتباه است و این  باند از میزان حوادث فعلی کم نخواهد کرد، ادامه داد: بنده ان شاء الله با کمک کارشناسان اداره راه در شهرستان نی ریز یک مسیر جدید را نقشه برداری می کنیم که نسبت به مسیر اولیه  کمترین مشکل را داشته باشد و حدود ۲۰ کیلومتر مسیر را نزدیک تر خواهد کرد.

مسعودی در پایان اضافه کرد: همانطورکه مقام معظم رهبری در پیام خود خطاب به مسئولین فرمودند، جان عزیزان ما نباید در معرض این خطرات قرار بگیرد و به خواست خدا و با توجه به سخنان مقام معظم رهبری، این بحث جدی را پیگیری می کنیم تا دیگر شاهد اتفاق افتادن اینگونه مصائب نباشیم.

 
منبع: حامی خبر
ارسال نظرات