مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان:
فرهنگ صرفه‌جویی آب بین همشهریان تا حدودی نهادینه شده است. باید به این موضوع توجه کنیم که صرفه‌جویی مختص یک روز و یک ماه نمی‌شود.
کد خبر: ۸۷۰۱۶۰۷
|
۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، گفت: این‌که شاید به ظاهر بارندگی‌های خوبی را اخیرا شاهد هستیم اما این موضوع باعث نمی‌شود که در مصرف آب سهل‌انگاری کنیم و همچنان بیش از نرم دنیا در مصرف آب پیش برویم.

علیرضا جزء قاسمی افزود: فرهنگ صرفه‌جویی آب بین همشهریان تا حدودی نهادینه شده است. باید به این موضوع توجه کنیم که صرفه‌جویی مختص یک روز و یک ماه نمی‌شود. در نتیجه باید الگوی مصرف را تغییر داده و اصلاح کنیم. با توجه به این‌که کشورمان در یک اقلیم خشک قرار گرفته و منابع آبی محدودی داریم یک سوم از بارندگی‌های دنیا شامل حالمان می‌شود.اما میانگین مصرف درکشورمان 2 برای میانگین مصرف در دنیاست.

وی با بیان این‌که 21 شهر را زیر پوشش آبرسانی قرار داده‌ایم، اظهار داشت: این تعداد شامل 7 شهرستان با 700 هزار نفر را شامل می‌شود که در مجموع 99/9 درصد جمعیت را پوشش داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان با اشاره به این‌که 120 حلقه چاه در کل استان وجود دارد، اضافه کرد: از این تعداد 105 حلقه در مدار بهره‌برداری قرار دارند که در کنار 4 دهنه چشمه، 3 قنات و آب‌های سد تهم برای استان جهت تأمین آب آشامیدنی شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مشکلات ذخایر آب

جزءقاسمی با اشاره به این‌که با وجود مشکلاتی که در کمبود آب جمع شده در سد تهم داشتیم سال 94 را بدون مشکل پشت سر گذاشتیم، تصریح کرد: حجم آبی سطحی که برداشت می‌کنیم 31/12 و مجموعه کل آب تولیدی در استان 66 میلیون مترمکعب است.

وی با اشاره به این‌که اعتبارات این شرکت کفاف ترمیم و اصلاح صد در صدی فرسودگی شبکه توزیع را نمی‌دهد، گفت: در سال گذشته 18 کیلومتر از شبکه فرسوده را بازسازی کردیم که 3 کیلومتر از آن به داخل بازار سنتی مربوط می‌شود که با نبود حمایت‌ها برای حفظ این بافت ارزشمند فعالیت اقدام شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری با اشاره به این‌که طول خطوط انتقال 295کیلومتر است، درباره تصفیه‌خانه‌ها اظهار کرد: ظرفیت تصفیه‌خانه‌های در حال بهره‌برداری 54 میلیون مترمکعب در شبانه روز است. سال گذشته تصفیه‌خانه آب آشامیدنی شهر زنجان را مورد بازسازی کامل قرار دادیم و ‌اکنون مشکلی از بابت عملکردی و بهداشتی نداریم.

جزءقاسمی با اشاره به این‌که کیفیت آب برای ما خط قرمز است، اظهار کرد: پایش آب توسط این ارگان و دیگر ارگان‌ها چون دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود و اگر موردی وجود داشته باشد بلافاصله برای رفع آن اقدام می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که 27 درصد از جمعیت شهری استان زیر پوشش شبکه فاضلاب هستند که رقم کمتری نسبت به نرم کشوری است، افزود: نیازمند اقدامات مضاعفی در این حوزه هستیم. با این حال مقدماتی فراهم شده است؛ به این ترتیب که سال گذشته مناقصاتی برگزار شد و پیمانکارانی نیز انتخاب شدند اما باید به 2 نکته توجه شود. یکی این‌که استقبال مردم برای وصل شدن به فاضلاب و همکاری ارگان‌هایی چون شهرداری برای صدور مجوزها فراهم شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری اظهار کرد: شهرهایی که از شبکه فاضلاب برخوردارند شامل زنجان، ابهر و ماهنشان هستند. این عملیات هزینه بالایی را می‌طلبد برای نمونه در شهر ماهنشان 7/6 میلیارد تومان هزینه شده است، اما استقبال چندانی را شاهد نیستیم.

وی با اشاره به این‌که تعداد کل مشترکان فاضلاب 36 هزار و 299 فقره است، ظرفیت تصفیه خانه‌های فاضلاب را 18 هزار متر مکعب عنوان کرد.

جزء قاسمی با اشاره این‌که در مجموع 50 طرح در دست اجرا داریم، گفت: تصفیه خانه فاضلاب شهر زنجان را طی قراردادی با سرمایه‌گذار بخش خصوصی امسال ساماندهی می‌کنیم. مقرر شده است وی 100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند و جمعیت زیر پوشش را از 125 هزار نفر به 190 هزار نفر ارتقا دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری با اشاره به این‌که سرانه مصرف آب در استان تا پایان سال گذشته در حدود 200 لیتر به ازای هر شهروند بود که این عدد در 3 ماه نخست امسال 197 لیتر را نشان می‌دهد، اظهار کرد: این رقم تقریبا با میانگین کشوری یکسان است.

وی با بیان این‌که در شهر زنجان سرانه مصرف 194 لیتر است اما در شهرهایی که به تازگی تحویل گرفته‌ایم معضلات مختلفی از جمله فرسودگی شبکه و مشکلات فرهنگی وجود دارد، گفت: در نتیجه سرانه مصرف آنها به 277 تا 300 لیتر نیز می‌رسد. گاهی شاهد مصرف چند برابری مردم در برخی از شهرهای جدید نسبت به شهر زنجان هستیم. این هدر رفت در حدود 14 درصد از نوع هدر رفت فیزیکی را شامل می‌شود. در هدر رفت ظاهری، آبی که مصرف می‌شود ولی هزینه آن پرداخت نمی‌شود نیز مد نظر قرار می‌گیرد که عدد 23/19 را نشان می‌دهد که میانگین کشوری این عدد بالای 24 است.

جزء قاسمی با اشاره به این‌که سال گذشته زنجان در بین 13 استانی قرار گرفت که با بحران کم‌آبی رو به رو بودند، اما با اقدامات انجام شده و همکاری شهروندان سال 94 را پشت سر گذاشتیم، توضیح داد: درست است که امسال وضعیت بارندگی‌ها مناسب بوده است ولی در مقایسه با میانگین دراز مدت این عدد کاهش 2 درصدی را نشان می‌دهد. در گذشته‌های نه چندان دور زنجان با برف‌های سنگینش معروف بود اما در سال‌های اخیر این چنین نبوده است. در ضمن اگر بارش‌های خوبی هم بوده با یک افزایش دما کاهش یافته‌اند.

آبیاری فضای سبز ادارات

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در مورد آبیاری فضاهای سبز موجود در محوطه ادارات که رو به گسترش هستند، گفت: بیشتر این فضاهای سبز با آب‌های خام آبیاری می‌شوند و از آنجا که آبیاری با آب آشامیدنی برای ادارات هزینه‌های سنگینی را به بار می‌آورد، اغلب این مسئولان پیگیر آبیاری با آب خام می‌شوند. آب و فاضلاب شهری نیز حمایت‌های خود را انجام می‌دهد. جزء قاسمی افزود: تامین، تصفیه و توزیع آب هزینه‌های بالایی دارد از این رو هزینه‌ای که از مردم برای بحث آب می‌گیریم زیر 40 درصد هزینه‌های واقعی است که بقیه را آب و فاضلاب هزینه می‌کند.

کلام آخر: باید درک کنیم تامین آب آشامیدنی به راحتی باز کردن یک شیر آب نیست بلکه هزینه‌بر و انرژی‌بر است.

ارسال نظرات