یک استاد نوروفارماکولوژی ضمن بیان اینکه ژنتیک می‌تواند بر مصرف کردن و کنار گذاشتن مواد مخدر مؤثر باشد، گفت: اعتیاد والدین عامل مهم اختلال روانی و فکری کودکان است.
کد خبر: ۸۷۰۱۹۶۴
|
۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، اعتیاد یک بیمارى اجتماعی است که عوارض جسمى و روانى دارد و تا زمانى که بـه علل گرایش بیمار توجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدتى نتیجه بخش خواهد بود و فرد معتاد دوباره گرفتار مواد اعتیاد آور می‌شود.

 

اعتیاد به موادمخدر یکى از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و موجب رکود اجتماعى در زمینه هاى مختلف می‌گردد، همچنین ویرانگری‌هاى حاصل از آن زمینه‌ساز سقوط بسیارى از ارزش‌ها و هنجارهاى فرهنگى و اخلاقى شده و بدین ترتیب سلامت جامعه را بطور جدى به مخاطره می‌اندازد.

 

اعتیاد عامل تباهى میلیون‌ها مغز فعال

مواد مخـدر آنچنان آرام و بـی صـدا بـر جسـم و روان مصرف کننده مستولى می‌شود که هیچ معتادى آغاز اعتیاد خود را به یاد نمی‌آورد، اعتیاد سبب تباهى میلیون‌ها مغز فعال می‌شود که سرمایه‌هاى آینده جامعه بشرى بشمار می‌روند.

 

اگر درصد کمى از کودکانى که والدین آن‌ها معتاد هستند به سوى بزهکارى سوق داده شوند، بعد از گذشت چندین سال تعداد بزهکاران در این مملکت به هزاران نفر خواهد رسید.

 

امروز ۲۶ ژوئن برابر ۶ تیرماه روز مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است جوامع بین‌المللی در این ایام سعی می‌کنند با جدیت عوامل مؤثر برای کنترل مواد مخدر را دنبال کنند.

 

کنفرانس بین المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر از تارخ ۱۷ تا ۲۶ ژوئن ۱۹۸۷، در شهر وین به منظور ابراز عزم سیاسی ملت‌ها در امر مبارزه با پدیده خانمانسوز و شوم مواد مخدر تشکیل شد و در آن سندی با عنوانC. M. O به تصویب رسید.

 

در این کنفرانس، سندی در چهار فصل تنظیم گردید که بیش از ۳۵ مورد اقدام عملی را همچون ارزیابی میزان مصرف، پیشگیری از طریق آموزش، نقش رسانه‌ها در بازگشت معتادین به دامن اجتماع و معالجه آنان، ریشه کنی مزارع غیر مجاز خشخاش، نابودی شبکه‌های عمده قاچاق مواد مخدر، همکاری‌های حقوقی کشور‌ها و غیره را در خود جای داده است.

 

این سند در ۲۶ ژوئن، مصادف با ۵ تیر ماه تصویب شد و سالروز تصویب این سند به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام شد.

 

برای بررسی آثار سوء مصرف مواد بر انسان و جامعه با یکی از کار‌شناسان این حوزه گفت‌وگویی کردیم که با هم می‌خوانیم.

 

محمدرضا زرین‌دست، استاد نوروفارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سینا با اشاره به اینکه در کشور حدود ۲ میلیون تا ۴ میلیون نفر به مواد مخدر معمولی اعتیاد دارند، ولی در مورد شیشه، کوکائین و مورفین آمار متفاوت است و خیلی مشخص نیست.

 

این استاد دانشگاه با بیان آثار سوء مواد مخدر گفت: از این نظر عوارض سوء مواد با هم متفاوت است، به عنوان مثال زمانی در ایران بیشتر مورفین مصرف می‌شد که اثراتی مثل کسالت، رخوت و غیره را بروز می‌داد ولی در حال حاضر مصرف شیشه مشکلات زیادی را در جامعه ایجاد کرده است.

 

زرین‌دست، افزود: شیشه دارای موادی است که اثرات بسیار مخربی بر بدن برجای می‌گذارد، گاهی اوقات اثرات آنی بر روی افراد دارد و بعضی مواقع باعث رفتارهای عجیب مثل حمله به اطرافیان می‌شود و یا ممکن است دچار خونریزی مغزی شده و مسائل حادتری به بارآید.

 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه چرا در جامعه ما مصرف مواد مخدر افزایش پیدا کرده و آثار منفی آن در جامعه چیست؟ اظهار کرد: به دلیل افزایش جمعیت میزان مصرف و درصد آن ممکن است نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده باشد.

 

این متخصص نوروفارماکولوژی تصریح کرد: در عین حال مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اختلافات خانواده‌ها نیز ممکن است باعث گرایش افراد به سمت مواد مخدر می‌شود.

 

زرین‌دست، با اشاره به اینکه ممکن است حضور یک معتاد باعث درگیری دیگر اعضای خانواده و بالعکس باشد ادامه داد: اما این موضوع می‌تواند آثار منفی دیگری هم برجای بگذارد مخصوصاً اگر پدر و یا مادر خانواده معتاد باشند که باعث ایجاد مسائل دردناکی برای کودکان خانواده خواهد شد.

 

اعتیاد والدین باعث اختلال روانی و فکری کودکان می‌شود

وی متذکر شد: گاهی اختلاف پیش آمده بین والدین ممکن است باعث اذیت و آزار کودکان شده و آن‌ها را دچار اختلال روانی و فکری می‌کند.

 

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه در اکثر موارد افراد معتاد با سرنوشت تلخ و مرگ روبرو هستند اشاره کرد: ولی در ‌‌نهایت صدمه آن به جامعه و خانواده نیز وارد می‌شود که بیشتر آن‌ها ناشی از عوامل محیطی و گاهی اوقات عوامل ارثی و ژنتیک بر مصرف مواد است.

 

ژنتیک بر مصرف کردن و کنار گذاشتن مواد مخدر مؤثر است

متخصص نوروفارماکولوژی افزود: یعنی افرادی که از قبل این ژن را دارند که ممکن است بیشتر از دیگران به مواد روی بیاورند چرا که ژنتیک بر مصرف کردن و کنار گذاشتن مواد مخدر تأثیر دارد.

 

در دسترس بودن از عوامل افزایش مصرف موادمخدر

زرین‌دست، یکی دیگر از عوامل افزایش مصرف مواد مخدر در نوجوانان و جوانان را در دسترس بودن مواد دانست و اظهار کرد: وفور و ارزانی مواد یکی دیگر از مشکلاتی است که این موضوع را در جامعه درپی داشته است.

 

وی در بیان راهکارهای این مشکل گفت: به نظر می‌رسد تنبیه کردن و دخالت بیش از حد دولت و حتی خانواده برای حل این مشکل خیلی مؤثر نباشد، به زور متوسل شدن کاری از پیش نمی‌برد چرا که مسئله مهم‌تر توجه به ابعاد فرهنگی این موضوع است.

 

وی همچنین تأکید کرد: باید اطلاع‌رسانی از طریق دبیرستان‌ها، مدارس و غیره افزایش یابد و افراد را با عواقب و مشکلات روآوردن به مواد مخدر آشنا کرد.

 

این استاد نوروفارماکولوژی متذکر شد: از نظر فرهنگی باید کارهای زیادی انجام داد و مشکلات جوانان را هم باید برطرف کرد، داشتن مشکلاتی مثل بیکاری، ازدواج دیرهنگام وغیره باعث می‌شود افراد برای فرار از آن به مواد روی بیاورند.

 

زرین‌دست، در خاتمه گفت: انسان معتاد نه تنها خودش درگیر می‌شود بلکه اطرافیان او هم دچار اضطراب، ناراحتی و مشکلات می‌شوند که لزوم توجه مسئولین به راه‌حل‌های‌ فرهنگی و حل مشکلات جوان‌ها را بیشتر می‌کند.

 

در ادامه بر طبق آمار موجود باید اظهار کرد: همچنین اعتیاد بیش از یک میلیارد نفر از اعضاء خانواده معتادان را در جهان بطور مستقیم با مشکلات ناشى از این آسیب مواجه شده است.

 

هم اکنون در جهان ۲۱۴ میلیون معتاد وجود دارد که ۱۴ میلیون نفر از آن‌ها به هروئین و کوکائین معتاد هستند و در حال حاضر در کشور ایران یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر معتاد وجود دارد و ۸۰۰ هزار نفر نیز به صورت تفننی از مواد مخدر استفاده می‌کنند.

 

به گزارش خبرنگار سینا، در پایان باید اذعان کرد اعتیاد همچون بلایی خاموش در جهان امروزی ظهور کرده است و تمام ابعاد جوامع و افراد را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد، عاملی که اگر به موقع و از راه‌های درست مهار نشود می‌تواند جامعه بشریت را به سوی نابودی بکشاند.

ارسال نظرات