کار برداشت گندم در حالی چند هفته ایست در شهرهای شمالی استان اردبیل شروع شده که برخی منابع، خبر از مخلوط کردن گندم سال گذشته با گندم های تازه برداشت شده توسط دلالان می دهند.
کد خبر: ۸۷۰۱۹۸۱
|
۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از پارس آباد، محصول گندم در حالی به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه اقتصادی و کشاورزی کشور همواره مورد توجه دولت بوده است که چندی است در شهرهای شمالی استان اردبیل، برخی منابع، خبر از مخلوط کردن گندم سال گذشته با گندم های تازه برداشت شده از مزارع توسط دلالان می دهند.

کار برداشت گندم که چند هفته ای است در شمال استان اردبیل آغاز شده و هر چند خرید تضمینی گندم موجب تشویق کشاورزان به تولید محصول باکیفیت شده است اما آنچه آزاردهنده است اینکه در این میان دلالان با سوء استفاده از خرید تضمینی و مخلوط کردن گندم سال گذشته با گندم تازه برداشت شده، مهر بدنامی بر پیشانی کشاورزان زده و باعث شده دستهایی که شبانه روزی تلاش کرده و هزینه های بسیاری متقبل شده تا این محصول پاک به چرخه بازار وارد شود این روزها در گرداب دلالان گم شود.

این دلالان، با مخلوط کردن این گندم ها با گندم های تازه، به این ترتیب که گندم سال گذشته را در قسمت انتهایی بار خود قرار می‌دهند و گندم تازه را روی آن می‌ریزند و به سمت مراکز خرید گندم حمل می کنند و با اینکه روزهای گذشته چندین مورد از این تخلفات آشکار توسط بازرسان و ماموران انتظامی در پارس آبادمغان کشف و ضبط شده است اما برخی سودجویان همچنان راه صد ساله را یک شبه در پیش گرفته و بدون اینکه از عواقب آن باخبر باشند چشمهاشان را به روی این موضوع بسته و تنها به فکر سرازیر شدن سودهای هنگفت به جیب خود هستند.

کشف 330 تن گندم غیرمجاز در شهرستان پارس آباد

سرهنگ پاسدار "حسين بهمني" فرمانده انتظامی شهرستان پارس آباد در این باره اظهار داشت: به دنبال وصول گزارش هاي مردمي مبني بر اينكه فردي با دپوي مقادير قابل توجهي گندم غير مجاز در يك واحد انباري در شهر "اصلاندوز" قصد وارد کردن آن به چرخه بازار را دارد؛ بررسي موضوع در دستور كار مأموران پليس امنيت عمومي پارس آباد قرار گرفت.

وي افزود: با بررسي هاي صورت گرفته صحت گزارش هاي واصله براي پليس محرز شد و پس از هماهنگي با مقام قضائي مأموران پليس به آدرس اين انباري در پشت شهرداري اعزام و موفق شدند در بازرسي هاي بعمل آمده 330 تن گندم غيرمجازو فاقدارزش غذايي را که قابليت مصرف انساني ندارد كشف و 2 نفر را در اين رابطه دستگير كنند.

فرمانده انتظامي شهرستان پارس آباد ارزش گندم هاي كشف شده را 4 ميليارد ريال عنوان كرد و گفت: دستگير شدگان در بازجويي هاي پليسي به جرم ارتكابي خود اعتراف و اقرار داشتند كه با دپوي گندم هاي غير مجاز منتظر برداشت گندم هاي تازه بوده تا پس از مخلوط كردن آن را وارد چرخه بازار كنند.

دلالان، گندم‌های سال گذشته را به مراکز خرید ارائه می‌کنند

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل در جلسه مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به اینکه عده‌ای دلال و واسطه‌گر، گندم خریداری شده در سال‌های گذشته را به مراکز خرید ارائه می‌کنند تا با نرخ بالاتر آن را به فروش برسانند، گفت: با توجه به این ترفند دلال‌ها و واسطه‌گران، کنترل‌ها و نظارت‌ها در زمان خرید گندم انجام شده و در این زمینه تعدادی افراد متخلف شناسایی و در شهرستان‌های شمال استان محموله‌های آنها کشف و توقیف شده است.

حسین نجف‌زاده، غیرقانونی بودن این اقدام را با توجه به تفاوت قیمت سال گذشته با سال‌جاری در خرید تضمینی محصولات یادآور شد و افزود: در این زمینه بیش از ده‌ها محموله واردات گندم به استان اردبیل شناسایی شده که امیدواریم با مراقبت‌ها و نظارت‌هایی که انجام می‌شود آمار تخلفات صنفی در این زمینه به حداقل برسد.

ماجرای مخلوط کردن گندم یک زنگ خطر و هشدار جدی برای شهرهای شمالی استان اردبیل است و بایستی برخوردی قاطع با سودجویانی که سلامت مردم را تهدید می کنند، شود. در حالی که کشاورزان در موقع کشاورزی جان می‌دهند و به امید نتیجه محصول و دست رنج انتظار می‌کشند در پایان دلالان با خرید ارزان تنها آه سرد برای این عزیزان باقی می‌گذارند و تاسف بارتر اینکه همین دلالان به این مورد هم بسنده نکرده و گندم های غیرمجاز خود را که از مدتها پیش در انبارهای خود دپو کرده مخلوط گندم تازه کرده و روانه چرخه بازار می کنند.

به هر حال همانطوری که از شواهد و قراین پیداست پارس آبادمغان در زمان برداشت محصولات کشاورزی همچون گندم به جولانگاه عده ای سودجو تبدیل شده که بایستی مسوولان ضمن نظارت، تدابیر خاصی برای آن کنند.

ارسال نظرات