مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل:

53 درصد واحدهای مسکونی روستایی ایمن نیستند

در این استان 54 هزار واحد مسکونی برای مقاوم‌ سازی و بهسازی در نظر گرفته شده که در حال حاضر 47 درصد از این واحدها به تعداد 49 هزار واحد روستایی مقاوم‌ سازی شده است.
کد خبر: ۸۷۰۲۰۵۱
|
۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از نیر، فرهاد سبحانی در نشستی با فرماندار نیر با اشاره به مقاوم‌ سازی واحدهای روستایی در استان اظهار کرد: در این استان 54 هزار واحد مسکونی برای مقاوم‌ سازی و بهسازی در نظر گرفته شده که در حال حاضر 47 درصد از این واحدها به تعداد 49 هزار واحد روستایی مقاوم‌ سازی شده است.

وی با بیان اینکه این تعداد واحد در یک هزار و 119 روستا مورد مقاوم‌ سازی در برابر بلایای طبیعی قرار گرفته افزود:‌ باید تلاش کنیم با ارایه تسهیلات به صاحبان واحدهای مسکونی غیرایمن آنها را برای مقاوم ‌سازی واحدهای خود ترغیب کنیم چرا که به دلیل نداشتن بضاعت مالی بیشتر این خانواده ‌ها از استفاده از این تسهیلات خودداری می‌ کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل افزود: 53 درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم و ایمن نیستند و باید با ارایه تسهیلات بلاعوض، استفاده از ظرفیت حساب 100 امام و بهره‌ گیری از توان خیران مسکن‌ ساز این واحدها مقاوم‌ سازی شوند.

فرماندار نیر هم در این جلسه اقدامات بنیاد مسکن در حوزه مقاوم سازی مسکن روستایی و اجرای طرح هادی در روستاها را از خدمات پایدار دانست و گفت: با وجود اینکه آسیب پذیرترین سکونتگاه ها در روستاها قرار دارند ولی بنا به دلایلی ناخواسته شهرها مورد توجه ویژه قرار گرفته ولی این نگاه در چند سال گذشته تغییر کرده و اقدامات خوبی در حوزه روستایی انجام شده است.

مهدی احمدی افزود: توجه به مناطق محروم کمتر از مناطق شهری نیست و از 101 روستای شهرستان نیر 100روستا دارای سکنه و مابقی خالی از سکنه بوده یا اسکان در آنها به صورت فصلی است.

وی به بازنگری طرح هادی روستاهای کریق بزرگ، قره شیران، یامچی علیا، کورعباسلو و ویرثق اشاره کرد و خواستار در نظر گرفته شدن مهاجرت معکوس در روستاها و افزایش محدوده روستا مطابق با جمعیت فصلی شد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل در ادامه جلسه اظهار داشت: با توجه به اینکه از عمر طرح هادی اجرا شده در برخی روستاهای استان می‌ گذرد با بازنگری در این طرح‌ ها تلاش می شود نواقص این طرح‌ ها شناسایی و برطرف شود.

سبحانی بر لزوم توجه جدی به عمران و آبادانی روستاها در قالب طرح هادی با رویکرد اصلاح ضعف ‌ها و تقویت نقاط قوت تاکید کرد و گفت: در اجرای طرح هادی در روستاهای بالای 20 خانوار در سال ‌های اخیر اقدامات خوبی انجام شده و در 362 روستا اجرای این طرح با پیشرفت 20 تا 70 درصد به انجام رسیده است.

وی افزود: هم اکنون 100 پروژه در روستاهای استان در حال اجرا است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل شهرستان نیر را یکی از شهرستان های پیشرو در زمینه فعالیت های عمرانی دانست و اظهار امیدواری کرد هماهنگی بین مجموعه شوراها، دهیاران و بنیاد مسکن روز به روز بیشتر شود تا با همفکری و مشارکت مردم ، معضلات و مشکلات در حد معقول حل شود.

سبحانی بیان کرد: در این استان یک هزار و 30 روستا دارای طرح هادی هستند که در سال های اخیر 100 درصد روستاهای بالای 20 خانوار از این طرح بهره ‌مند شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل همچنین از اختصاص قیر رایگان برای آسفالت معابر داخل روستاها خبر داد و گفت: 9 هزار تن قیر رایگان برای آسفالت معابر داخل روستاهای استان اختصاص یافته است.

ارسال نظرات