واکنش نبویان به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره PMD در گفت‌وگو با «بسیج»:
نماینده سابق مجلس گفت: آقایان با این همه کنارآمدن و عقب نشینی و به تعبیر خودشان تنش زدایی در برجام، فردو و اراک و... را دادند که نظر امریکا را جلب کنند اما بعد از این همه خوش خدمتی‌، آمریکا اعلام می کند که ایران مجرم بوده و فعالیت نظامی داشته است.
کد خبر: ۸۷۰۲۰۷۷
|
۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده سابق مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در خصوص اظهارات جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا درباره موضوع PMD (ابعاد احتمالی نظامی) با استناد به آخرین گزارشی آمانو، اظهار داشت: در گزارش آمانو پیرامون فعالیت‌های نظامی هسته‌ای ایران در گذشته که در آذرماه سال 94 ارائه شد پرونده پی.ام.دی ایران بسته نشده، بلکه در قطعنامه شورای حکام بسته شد.

نبویان ادامه داد: این گزارش نزدیک به 60-70 بند دارد که در قریب به 30-40 بند ایران را محکوم و متهم می‌کند که قبلا فعالیت نظامی داشته است، به فاصله کمتر از یک هفته شورای حکام قطعنامه‌ای را صادر می‌کند که در بند 1 این قطعنامه آمده آنچه که در گزارش آمانو آمده مورد تایید ماست.

وی با اشاره به اظهارات اخیر جان کربی در تایید گزارش آمانو عنوان کرد: متاسفانه آقایان با این همه کنارآمدن و عقب نشینی و به تعبیر خودشان تنش زدایی در برجام، فردو و اراک و... را دادند که نظر امریکا را جلب کنند اما بعد از این همه چراغ سبز آقایان، آمریکا اعلام می کند که ایران مجرم بوده و فعالیت نظامی داشته است.

نماینده سابق مجلس در توضیح بیشتر پیرامون این قطعنامه بیان کرد: از وقتی که قطعنامه شورای حکام آمد و در بند 9 تصریح کرد پرونده ایران بسته می‌شود، همان وقت بندهای دیگر با مرموزگری زیاد طرف مقابل ایران را محکوم کرد و بعد پرونده را بست؛ حدود 12 سال بین ایران از یک طرف و اسرائیل و امریکا از طرف دیگر دعوا بر سر این بود که فعالیت‌های هسته‌ای ایران به سمت اهداف نظامی منحرف شده، اما ایران ادعا می‌کرد که مطلقا به سمت اهداف نظامی نرفته است، اما در بند 9 این قطعنامه حرف آمریکا و رژیم صهیونیستی تایید شده است.

نبویان در ادامه عنوان کرد: قطعنامه شورای حکام در بند 9 پرونده ایران را بسته اما در بندهای قبلی آن حرف‌های اسرائیل و امریکا را تایید کرده و تقریبا نزدیک به 40 بند تصریح کرده ایران قبلا در سال 2003- 2002 یعنی سال 82-81 دوران اصلاحات به سمت فعالیت‌های نظامی رفته است؛ اسم افراد، مکان‌هایی که به سمت اهداف نظامی رفته‌ و چاشنی هایی که تولید کرده و دومنظوره است و به سمت اهداف نظامی می‌رود نیز در آنجا قید شده است؛ یعنی در 40 بند ایران را محکوم کرده و بعد بسته شده است.

وی عنوان کرد: اگر اثبات می‌شد که به سمت اهداف نظامی می‌رفتیم بر اساس ماده 2 NPT حق فعالیت صلح آمیز نیز نخواهیم داشت، اما اگر اثبات شود که به سمت اهداف نظامی نمی‌رویم طبق ماده 4 آن هرگونه فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز برای ایران آزاد خواهد بود. اما ایران ادعا می‌کرد که مطلقا به سمت اهداف نظامی نرفتیم و درست هم می‌گفت و این اسرائیل و امریکا هستند که دروغ می‌گویند.

نبویان گفت: باید توجه کنیم قبل از اینکه قطعنامه پرونده ایران را ببندد، ما متهم بودیم اما بعد از صدور قطعنامه در بند 9 که می‌گوید پرونده ایران بسته شده، در واقع به عنوان مجرم شناخته شدیم؛ دیگر متهم نیستیم بلکه مجرم شدیم؛ چراکه در تمام بندهای قبلی خود می‌گوید ایران مجرم بوده و کارهای نظامی داشته است؛ یعنی 12 سال اسرائیل راست می‌گفت و ملت ایران دروغ!

نماینده سابق مجلس اظهار داشت: واقعا جای گلایه دارد چرا آقای روحانی، ظریف و صالحی نه تنها در آن زمان اعتراض نکردند بلکه اظهار خوشحالی نیز می‌کردند که پرونده PMD بسته شده است؛ این اظهار خوشحالی و پذیرفتن بسته شدن پرونده به این معناست که گزارش آمانو و قطعنامه شورای حکام را با کلیت پذیرفتند؛ یعنی مجرم بودن ایران را پذیرفتند، لذا آقای روحانی و دیگر آقایان دولتی باید به ملت ایران و دنیا پاسخ دهند این پرونده به چه قیمتی بسته شده است؟

نبویان گفت: الان این نکته سر باز می‌کند و امریکا  نیز روی این نکته دست می گذارد که در آن قطعنامه ‌ایران محکوم شناخته شده؛ حاصل خوش بینی به امریکا اینجا ظاهر می‌شود که در برجام هرآنچه آنها گفتند تقریبا از جانب ایران پذیرفته شد و این همه به هسته‌ای ایران ضربه وارد شد، اما به جای اینکه امریکا با ما راه بیاید اکنون دوباره ما را متهم می‌کند!

نماینده سابق مجلس در خاتمه خاطرنشان کرد: حال آقایان دولتی به ویژه آقای روحانی بایستی به ملت ایران پاسخ دهند چرا این قطعنامه را پذیرفتند که با محکومیت ملت ایران بسته شده است؟ آقایان دولتی باید در قبال این اظهارات جان کربی نیز حداقل موضع می‌گرفتند که از اینکه پرونده بسته شده استقبال می‌کنیم، اما محتوای این گزارش مورد قبول ما نیست، ولی چنین موضع گیری نشده است.
ارسال نظرات