خبرهای داغ:
آیت‌الله آملی لاریجانی در همایش قوه قضائیه:

پایه‌گذاران اشرافیت در کشور امروز تبدیل به اپوزیسیون شده‌اند

رئیس قوه قضائیه گفت: کسانی که به اندازه کافی از مواهب انقلاب بهره‌مند بودند اکنون پیشرفت‌ها را زیر سوال می‌برند و لسان انتقاد باز کرده اند. خودشان اشرافی‌گری را راه انداختند کافی است به خودشان و آقازاده‌هاشان نگاه کنند تا بدانند مشکل از کجاست.
کد خبر: ۸۷۰۲۴۱۷
|
۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در حضور رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و مسئولان ارشد دستگاه قضا و سایر دستگاه‌های اجرایی به مناسبت هفته قوه قضاییه ضمن یادبود از شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی و سایر شهدای قوه قضاییه گفت: از حضور رئیس‌جمهور و رئیس مجلس تشکر می‌کنم همچنین از رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر محترم شورای نگهبان تشکر دارم که به این جلسه حضور یافتند و قصد ندارم گزارش ارائه کنم و برخی از موضوعاتی را به‌طور گزینشی مطرح می‌کنم.

وی به کثرت خدمات ارائه‌شده در دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: گاهی کثرت این خدمات موجب می‌شود این خدمات دیده نشود و در محاکم دادگستری و شوراهای حل اختلاف حدود ۱۵ میلیون پرونده در حال رسیدگی است و بار ارائه این خدمات بر دوش کارکنان قضایی و قضات دادگستری است و این موضوع علاوه بر آن چیزی است که در دستگاه‌های ستادی و وابسته به قوه قضاییه همچون سازمان ثبت در حال ارائه است.

رئیس قوه قضاییه عملکرد قوه قضاییه را مرتبط با امنیت کشور دانست و افزود: قوه قضاییه در امنیت کشور نقش مهمی دارد و هرچند سایر قوا هم در این مهم دخیل هستند اما نقش قوه قضاییه نقش پررنگ‌تری دارند و در مبارزه باکسانی که سلب امنیت مردم رادارند این قضات ما هستند که با این‌ها برخورد می‌کند.

آملی لاریجانی گفت: در برخورد با مفسدان اقتصادی و برخی از مشکلات بانکی قوه قضاییه با ورود به‌موقع مانع بروز هزاران پرونده قضایی شده و مانع بروز یک مشکل اجتماعی شد مانند تدبیری که در پرونده ثامن‌الحجج داشت و نقش قوه قضاییه در امنیت اقتصادی یک‌سویه نیست و بخش اطمینان بخشی برای سرمایه‌گذاری نیاز به سرمایه‌گذاری مؤثر و مطمئن نیز دارد.

وی بازرسی کل کشور را در مقوله امنیت سرمایه‌گذاری مانع از اشکال‌تراشی‌های دستگاه‌های معرفی کرد و گفت: نباید ارزش کار عزیزان که شبانه‌روز در کار و تلاش هستند کم جلوه باشد و طبیعتاً اذعان داریم که کاستی‌ها و قصور و تقصیراتی در قوه قضاییه وجود دارد و با آن‌ها برخورد می‌کنیم و عقل اقتضاء دارد که از انتقادهای سازنده استقبال کنیم و از ناحیه خود قوه قضاییه و از ناحیه رصد کنندگان مستقلینی که به پیراسته شدن قوه قضاییه از اشکالات علاقه‌مند هستند نقد‌های سازنده را استقبال می‌کنیم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: برخلاف برخی از ادعا‌ها از نقدهای سازنده استقبال می‌کنیم و البته توجه به محدودیت‌ها مانند مقوله اطاله دادرسی که همه‌جا مطرح می‌شود و یکی از علل آن کمبود نیروی انسانی است درحالی‌که ورودی پرونده‌های یک شعبه بالغ‌بر ۲۰۰ پرونده است چه انتظاری می‌رود.

آملی لاریجانی بابیان اینکه سخن همه حمایت از قوه قضاییه برای اهمیت و جایگاه این نهاد در امنیت جامعه است، گفت: این حمایت‌ها تاکنون مؤثر نبوده و وقتی یک قاضی باید به ۱۵۰ پرونده در ماه رسیدگی کند آیا مجالی برای بررسی و اندیشه درست دارد درحالی‌که برخی از پرونده‌ها همچون حوزه خانواده تنها ۱۵ دقیقه وقت رسیدگی دارند درحالی‌که می‌خواهیم طلاق توافقی را نیز کاهش دهیم.

وی با اظهار گلایه از برخی بیانات در هفته قوه قضاییه، مطرح کرد: به‌جای تشکر در هفته قوه قضاییه افرادی با استدلالات سخیفی علیه قوه قضاییه سخن گفتند و درعین‌حال که معتقد به استقبال از نقد سازنده هستیم اما در مورد اظهارات نامناسب و بی‌مبنا نمی‌توان توجیهی آورد.

رئیس قوه قضاییه یادآور شد: استدلالاتی می‌شود که پرونده‌ای ۱۲ سال زمان رسیدگی دارد درحالی‌که به موارد فنی توجهی ندارند به‌عنوان‌مثال در پرونده قاتل فراری قوه قضاییه چگونه باید پرونده را مختومه کند و یا در پرونده پرداخت مهریه به اقساط چگونه این پرونده مختومه می‌شود؟ بعضی تمام دستاوردهای نظام را زیر سؤال می‌برند و ما با رهنمودهای امام راحل رحمت‌الله علیه کشوری متفاوت را تشکیل دادیم و این نعمتی است که ساختار جمهوری اسلامی الگو است.

آملی لاریجانی تأکید کرد: اگرچه این نظام کاستی‌هایی دارد چراکه با خصومت‌های بسیار و نابودی نیروهای ارزشمند توسط دشمنان و جنگ هشت‌ساله دچار اشکالاتی کردیم و برخی هم‌اکنون اپوزیسیون شدند و باید به خودشان و روابطشان با سرمایه‌داران نگاهی بیندازند و سؤال این است که آیا در روی زمین کار می‌کنیم و یا در نامحدود تخیلات و باید دید باوجوداین همه کمبودها آیا قوه قضاییه در مسیر رو به رشد حرکت دارد با خیر؟

وی تصریح کرد: آیا موردی بوده که با متخلفین سازش داشتیم و آیا از قضاتی که رشوه گرفتند گذشتیم درحالی‌که سال گذشته ۵۰ نفر را عزل کردیم و آیا دستگاه قضایی با تخلف سازش داشته که هرگز سازشی با مجرم نداشتیم.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: قوه قضاییه مقتدر به نفع همه است و اخیراً برای بحث بودجه قوه قضاییه راه‌حل نشان دادیم و برخی از تعرفه‌ها را که بالا بردن آن فشاری به مراجعین نمی‌آورد نیز مورد مخالفت نماینده مجلس در کمیسیون تلفیق قرار گرفت درحالی‌که همه قوا باید متقابل به یکدیگر کمک کنند و این‌طور نباشد که تعامل یک‌طرفه باشد.

آملی لاریجانی بیان کرد: چقدر باید وقت قوه قضاییه در انتظار باشد تا با تأمین اعتبار کافی بتواند نیروی موردنیاز را جذب کند و نباید در این محدودیت‌های بسیار ارزیابی‌ها غیرمعقول باشد درحالی‌که سخنان و استنباط‌ها بعضاً سخیف است.

رئیس قوه قضاییه یادآور شد: کار قوه قضاییه کاری نیست که به‌عنوان یک شغل بتوان به آن نگاه کرد و اگر یک قاضی بخواهد این‌طور فکر کند که اگر وکیل می‌شد چقدرآمد داشت، این قاضی به کار دستگاه قضا نمی‌آید درحالی‌که این کار کاری جهادی است و کار دنیایی و امور مادی نیست بلکه کاری اخروی است.

آملی لاریجانی تصریح کرد: مگر مراجع علمی ساعات کار خود را برای خدمت با اسلام و خلق خدا محاسبه می‌کنند؟ آیا این شهدایی که در جوانی دنیا را پشت سر گذاشتند زندگی نکردند؟ درحالی‌که حیات واقعی را شهیدان داشتند.

وی تصریح کرد: ما نیز نباید غفلت داشته باشیم در مقوله انجام وظایف و خدماتی که به مردم اراده می‌دهیم و در روایات بسیار موضوع خدمت به مردم بسیار موردتوجه است و با این دیدگاه باید قدر کار خودمان را بدانیم در روایتی در اصول کافی آمده است که خداوند بندگانی روی زمین دارد که تلاش می‌کنند برای خدمت به مردم و هرکسی به مؤمنی سروری برساند خداوند قلب او را در روز قیامت فرحناک می‌کند.

رئیس قوه قضاییه گفت: وقتی یک مظلوم به قاضی پناه می‌آورد چقدر سرور به این مؤمن وارد می‌شود و این‌ها با چیزی قابل‌سنجش نیست و در همین باب امام صادق علیه‌السلام فرمودند اگر مؤمنی در حل مشکل مؤمنی قدم بردارد خداوند در هر قدم آن حسنه تعلق می‌گیرد و همچنین این امام فرمودند حب خداوند به شخصی تعلق بگیرد در هر قدم او حسنه تعلق می‌گیرد و باید نگاه را تغییر داد تا بسیاری از مسائل حل شود.

آملی لاریجانی به‌سلامت دستگاه قضا پرداخت و بیان کرد: متأسفانه گاهی یک مدیری در یک‌گوشه‌ای تخلفی می‌کند و با پای دستگاه قضایی می‌نویسند و گاهی نیز باوجود هیچ تخلفی به‌پای دستگاه قضایی نوشته می‌شود مانند آنکه وکیلی نتوانسته دلایل و مستندات کافی ارائه کند و این را به‌عنوان تخلفات دستگاه قضایی می‌نویسند و گاهی به من مراجعه می‌کند و بیان می‌کنند که رشوه همه‌جا را گرفته اما در بیان آن قاصرند و موردی را مطرح نمی‌کنند هرچند که عزم دستگاه قضایی در برخورد با تخلفات بسیار جزم است.

وی به گسترش حوزه نظارت اشاره کرد و افزود: ما به‌طور سیستماتیک نظارت داریم و آثار خوبی هم داشتیم و باید در این مسیر از سیاه نمایی پرهیز کرد و بدنه دستگاه قضایی بدنه سالمی است و اگر اخلاق را در دستگاه قضایی وارد کنیم به زندگی قضات شریف و اخلاق حرفه‌ای مراعات شود زحمات قاضی باطل نمی‌شود و در مواردی می‌گویند که قاضی با تندی با مراجعین برخورد می‌کند و این درست نیست هرچند معدود است اما درهرصورت کرامت مراجعه کنده یک اصل است و آن‌ها ولی‌نعمت‌های ما هستند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: نباید رفتار ما با مراجعین رفتار غیر خداپسندانه‌ای داشته باشیم در مواردی نیز وکلا مطرح کردند که بنده با وکلا مخالفت دارم، چطور می‌تواند این‌طور باشد درحالی‌که یک وکیل به دستگاه قضایی کمک می‌کند و تعدادی از وکلا نیز شکایت کردند که قضات با آن‌ها برخورد نا‌مناسب کردند و باید یک مقداری به حرمت وکیل بهاء داد و وکیل یک‌طرف دعواست و قضات دادگاه‌ها باید شأن و حرمت وکلا را نگه‌دارند و از این منظر نباید به دستگاه قضایی ضربه بزنیم و دستگاه قضایی باید متانت خود را حفظ کند.

آملی لاریجانی یادآور شد: از سویی گزارش‌هایی هم داریم از عملکرد خلاف وکلا که بعضاً وعده‌های خلافی به موکل خود می‌دهند و مبالغ گزافی را به بهانه ارائه به قاضی دادگاه از موکلین مطالبه می‌کنند درحالی‌که چنین موضوعی صحت ندارند.

وی به مقوله تنقیح مقررات جدید نیز پرداخت و بیان کرد: قانون آئین دادرسی کیفری جدید تحولات و تأسیسات جدیدی را سیستم قضایی ایجاد کرد مانند شورای عالی پیشگیری از جرم که این شورا تشکیل‌شده و امور مرتبط با آن را پیگیری می‌کنیم.

وی به مقوله تنقیح مقررات جدید نیز پرداخت و بیان کرد: قانون آئین دادرسی کیفری جدید تحولات و تأسیسات جدیدی را سیستم قضایی ایجاد کرد مانند شورای عالی پیشگیری از جرم که این شورا تشکیل‌شده و امور مرتبط با آن را پیگیری می‌کنیم.

رئیس قوه قضاییه در رابطه با هجمه‌های بسیار حقوق بشر به بحث‌های مبنایی و اختلاف با غرب نیز اظهار کرد: آن‌ها مبنای حقوق را که منشأ قراردادهای اجتماعی است را با مبنای حقوق ما که الهی است مقایسه می‌کنند و در تحقق مبانی حق مباحث بسیاری برای ارائه داریم و از سویی تعمیم حقوق بشر غربی به تمام کشور‌ها خود یک عمل خلاف حقوق بشر است و همچنین اجرای حقوق بشر در تمام دنیا موضوع مهم دیگری است که مورد تحمیل و اختلاف ما و غرب است.

آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: در آمریکا حقوق بشر چگونه اجرا می‌شود؟ در فلسطین چطور است؟ در عربستان نیز چطور؟ درحالی‌که خود آمریکایی‌ها از حملات کوبنده عربستان علیه یمن حمایت می‌کند درحالی‌که در بین بردن منابع فرهنگی و زیرساخت‌ها جنابت جنگی است و با گزارش بسیار سبک و در کنار این جمهوری اسلامی را ناقض حقوق بشر و حقوق زنان می‌دانند.

وی تصریح کرد: اگر شما از زن استفاده برده گونه می‌کنید اسمش آزادی نیست و یک اختاپوس برای بردگی زنان راه انداختید و با گسترش فساد جنسی به نام حقوق بشر و آزادی چه کردید؟ یک شخصی در مقام محاکمه در مقام بازجویی فوت شد و البته ما با خاطی برخورد کردیم و این شد یک پروژه حقوق بشر درحالی‌که در آمریکا درملأعام افراد را می‌کشند و در هرروز یک سیاه‌پوست را می‌کشند و این مقوله اسمش حقوق بشر نیست.

رئیس قوه قضاییه در مورد اعدام قاچاقچیان گفت: جمهوری اسلامی در این رابطه ایثار می‌کند و به تبعیت از ارزش‌های نورانی قرآنی پیشتاز حقوق بشر است و پیامبر اسلام ۱۴۰۰ سال قبل برده‌داری را و تبعیض نژادی را محکوم کرد درحالی‌که برده‌داری در آمریکا تا ۱۹۰۰ میلادی وجود داشت.

آملی لاریجانی در پایان با پیشتاز شمردن جمهوری اسلامی در حقوق بشر، گفت: وظیفه خود دانیم که حقوق عامه را تضییع نکنیم و این وظیفه مهم ماست.

شایان ذکر است در پایان این مراسم از 39 قاضی و 105 کارمند نمونه قوه قضائیه تقدیر شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها