مدیر کل دفتر تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:

کمتر از 10درصد اقتصاد کشور دانش محور است

مدیر کل دفتر تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: شرکتهای دانش بنیان هنوز به صورت شایسته نتوانسته اند جای پای خود را در کسب و کار کشور و اقتصاد محکم کنند.
کد خبر: ۸۷۰۲۵۹۸
|
۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۸
 به گزارش خبرگزاری بسیج،  قادری فر مدیر کل دفتر تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگوی تلفنی برنامه ی سؤال رادیو گفت و گو تصریح کرد: شرکتهای دانش بنیان هنوز به صورت شایسته و بایسته نتوانسته‌اند جای پای خود را در کسب و کار کشور و اقتصاد محکم کنند. یکی از موانع اصلی در این باره موضوع تحریک تقاضا و بازارسازی است که در این دو حوزه خوب عمل نشده است.

قادری فر موضوع اقتصاد دانش بنیان و گذر  کشور از اقتصاد تک محصولی به سمت فناوری و علم را شالوده اصلی در حوزه اقتصاد مقاومتی خواند و افزود:همان طور که در سند سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی مصوب مقام معظم رهبری آمده در بیش از ۹ بند از این سیاستها به موضوع اقتصاد دانش بنیان به عنوان زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره شده است.

وی خاطر نشان کرد:امروز در خوش بینانه ترین وضعیت ،کمتر از %۱۰ سهم اقتصاد کشور به اقتصاد دانش محور مربوط می شود.

قادری فر با اشاره به اینکه بیش از ۲۴۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور اعلام صلاحیت شده، اما هنوز به صورت شایسته و بایسته ،شرکتهای دانش بنیان نتوانسته اند جای پای خود را در کسب و کار کشور و اقتصاد محکم کنند. یکی از موانع اصلی در این خصوص موضوع تحریک تقاضا و بازارسازی است که در این دو حوزه خوب عمل نکرده ایم.

قادری فر خاطر نشان کرد:اگر خواهان برون رفت در این مسیر و پر رنگ تر شدن نقش شرکتهای دانش بنیان در عرصه اقتصادی و کلان کشور هستیم، ناگزیر باید به موضوع تحریک تقاضا، بازارسازی و ایجاد زمین بازی برای محصولات و مصنوعات دانش بنیان بیشتر توجه کنیم و در درجه اول دستگاههای اجرایی و مصرف کنندگان بالقوه کشور باید از این فرصت استفاده کرده و خریداران خوبی برای محصولات شرکتهای  دانش بنیان باشند.

وی درباره نقدهایی که بر شرکتهای دانش بنیان وارد می‌کنند،‌تصریح کرد:ورای اینکه نقدهای مطرح شده باید کارشناسانه باشد، واقعیتهایی نیز وجود دارد.

قادری فر  در این باره به نبود نظام استاندارد مشخص برای استاندارد سازی کالای دانش بنیان اشاره کرد و افزود:اقداماتی را در این باره برنامه ریزی کرده‌ایم که از آن جمله تعامل با سازمان ملی استاندارد است تا بتوانیم برای خیلی از محصولات دانش بنیانی که هنوز نظام ملی استاندارد برایشان تدوین نشده ،بسته های استاندارد لازم حداقل در سطح استانداردهای کارخانه ای تدوین کنیم.
ارسال نظرات