نمایندگان کنگره آمریکا از نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی خواسته‌اند اقدامات سخت‌گیرانه‌تری علیه ایران به کار گیرند.
کد خبر: ۸۷۰۲۷۶۶
|
۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،  نمایندگان کنگره آمریکا، در بیانیه‌هایی جداگانه، از تصمیم «کارگروه اقدام مالی»، نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم برای تعلیق 12 ماهه «اقدامات تقابلی» علیه ایران انتقاد کرده و خواستار اتخاذ رویکردهای سخت‌گیرانه‌تر علیه این کشور شده‌اند.

لابی صهیونیستی «آیپک»، روز سه‌شنبه در گزارشی در وب‌سایتش این موضوع را مورد توجه قرار داده و نوشته نمایندگان معترض به تصمیم جدید کارگروه اقدام مالی، اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه را تشکیل می‌دهند. 

«کارگروه اقدام مالی»، یک سازمان نظارتی است که هدفش را مبارزه با پولشویی در سطح جهان و تأمین مالی تروریسم اعلام کرده است.

این نهاد بین‌المللی، روز جمعه (4 تیرماه)، بعد از اتمام اجلاس خود در «بوسان» کره جنوبی اعلام کرد که «اقدامات تقابلی» علیه ایران را به مدت 12 ماه به حالت تعلیق درآورده است. این کارگروه، به رغم این، نام ایران را همراه با کره شمالی، کماکان در فهرست کشورهای غیرهمکار و پرخطر برای نظام مالی جهانی حفظ کرد.

کارگروه مالی، علاوه بر این، طبق روال گذشته از 37 عضو خود و سایر کشورهای جهان خواست توصیه به موسسات مالی خود برای حفظ احتیاط در هنگام مراوده مالی با ایران را ادامه دهند.

کارشناسان می‌گویند بیانیه روز 4 ژوئن این کارگروه، علی‌رغم تعلیق اقدامات تقابلی علیه ایران، عملاً تغییری در وضعیت ایران ایجاد نکرده، زیرا ایران همچنان در فهرست کشورهای غیرهمکار و متضمن تهدید باقی مانده است.

علی‌رغم این، نمایندگان کنگره آمریکا همچنان خواستار اقدامات سخت‌گیرانه‌تر کارگروه مالی علیه ایران هستند.

 «استنی هویر»، قانونگذار دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا تأکید کرده که تصمیم جدید کارگروه مالی پیام‌های متناقضی به ایرانی‌ها می‌فرستد و می‌توان آن را یک پیروزی برای حکومت ایران خواند. 

وی اظهار کرد که تصمیمات کارگروه مالی که موجب می‌شود ایرانی‌ها فکر کنند نظام بانکی‌شان می‌تواند بدون تغییر رفتار آنها به نظام بین‌المللی متصل شود، «نگران» است.

«اد رویس»، رئیس کمیته روابط خارجی آمریکا، بیانیه کارگروه مالی را تذکری جدی خواند مبنی بر اینکه ایران «کماکان حامی تروریسم دولتی و تهدیدی علیه نظام مالی جهان است.» 

رویس در بیانیه‌اش نوشته است: « حفظ ایران در فهرست سیاه، درخواست صحیحی است، و من انتظار دارم بانک‌ها مستقلاً به اجرای اقدامات تقابلی علیه ایران برای حفاظت از نظام مالی دنیا ادامه بدهند.»

الیوت انگل، عضو بلندپایه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم کارگروه مالی را «دردسرساز» خواند. 

وی حفظ ایران در فهرست سیاه کارگروه مالی را تصمیمی صحیح خواند و نوشت: «ایران، هیچ عزم جدی برای قطع حمایت خود از نائبان تروریستی‌اش اعم از حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی نشان نداده است.»

مارک کرک، یکی دیگر از سناتورهای آمریکایی نیز تصمیم این کارگروه را «شتابزده» توصیف کرد و تصمیم بانک‌ها برای انجام مبادلات بانکی با ایران را «خطرساز» توصیف کرد. 

کیث راثفوس، نماینده جمهوری‌خواه نیز تعلیق اقدامات تقابلی علیه ایران را «بی‌پروا» خواند.

ارسال نظرات