در شرایطی که معاون وزیر اقتصاد ادعا می‌کرد که ایران و بانک جهانی قرار است فصل جدیدی از روابط را آغاز کنند، این نهاد در بیانیه‌ای رسما هرگونه همکاری با ایران در دوران پسابرجام را تکذیب کرد.
کد خبر: ۸۷۰۲۹۱۶
|
۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، شاید هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد که با گذشت 5 ماه از اجرای برجام موضوع تعامل ایران با بانک جهانی این قدر برای دولتمردان ما دردسرساز شود. اما علی رغم این انتظارات نوع همکاری ایران با بانک جهانی در دوران پسابرجام تفاوتی با دوران قبل از برجام نداشت، تا دولتمردانی که قبل از اجرای برجام در این خصوص وعده‌های مختلفی را داده بودند، با چالش‌های بسیاری رو به رو شوند. بعد از این که ماه قبل «» گزارشی را با عنوان" بانک جهانی ایران را سرکار گذاشت" منتشر کرد، دولتمردان تدبیر و امید سعی کردند به این موضوع واکنش نشان دهند و به نوعی این گزارش را تکذیب کنند. در این گزارش به این نکته اشاره شده بود که با توجه به این که اجلاس بهاره بانک جهانی نخستین اجلاس این نهاد بعد از اجرای برجام به شمار می‌رود، این توقع وجود داشت، که دولتمردان و نمایندگان ایران در این اجلاس راه‌های بهره‌مندی ایران از منابع بانک جهانی و پولهایی را که کشور در سال‌های تحریم از آنها محروم بوده است، را در مذاکره با مقامات بانک جهانی فراهم کنند.

اما محمد خزاعی رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی و معاون وزیر اقتصاد که به عنوان نماینده ایران در این اجلاس حضور داشت، به جای این کار تنها یک روز در واشنگتن محل برگزاری این اجلاس توقف کرد و ترجیح داد برای دیدار با وزیر امورخارجه و خانواده‌اش به نیویورک، دیگر شهر آمریکا برود. نکته دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده بود، بی توجهی بانک جهانی به سفر نماینده ایران به واشنگتن در دوران پسابرجام بود، که این مسئله هم با واکنش رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی رو به رو شده بود. محمد خزاعی  در بیانیه ای مطبوعاتی رسما سفر خود به نیویورک و رها کردن اجلاس بانک جهانی در واشنگتن را تکذیب کرد و اعلام کرد، که در این اجلاس با قائم مقام بانک جهانی دیدار کرده که همین دیدار هم منجر به آغاز  همکاری ایران و بانک جهانی در آینده ای نزدیک شده است.

همین جمله معاون طیب نیا کافی بود که رسانه های حامی دولت با تاکید فراوان بر آغاز مجدد همکاری ایران با بانک جهانی، مذاکرات محمد خزاعی در واشنگتن را منشا آغاز روابط ایران و بانک جهانی در دوران پسابرجام بدانند. آنها طوری وانمود کردند که انگار قرار است از این پس منابع بانک جهانی به سمت ایران سرازیر شود و مشکلات اقتصادی کشور را حل کند.

اما چند روزی بیشتر از این جنجال‌ها نگذشته بود که بانک جهانی در اطلاعیه ای رسما نسبت به این موضوعات واکنش نشان داد. بانک جهانی در این اطلاعیه که در تاریخ 5 خرداد ماه در پایگاه اطلاع رسانی خود قرار داده بود، اعلام کرد که هیچ طرح، قصد، برنامه و چشم اندازی برای فعالیت و همکاری مالی کوتاه مدت و بلند مدت در ایران را برای دوران پسابرجام ندارد.

این نهاد در توضیح گفتگوهای خود با مقامات ایرانی هم نوشت که این صحبت‌ها صرفا برای جمع آوری داده و اطلاعات از ایران برای یک تحلیل گسترده و وسیع در دوران پساتحریم بوده است.

با این توضیحات مشخص شد که ادعای معاون طیب نیا و رسانه های حامی دولت درباره از سرگیری روابط ایران و بانک جهانی در دوران پسابرجام صحت ندارد و همانطور که  در گزارش قبلی خود به آن اشاره کرده بود سفر ماه گذشته محمد خزاعی به ینگه دنیا هیچ حاصلی برای اقتصاد ایران در پی نداشته است.

اما حالا و با توجه به اظهار بی‌میلی بانک جهانی برای همکاری با ایران مشخص نیست که مسئولان کشور چه اطلاعاتی را در اختیار بانک جهانی قرار داده اند؟ شاید در شرایطی که بانک جهانی برخورد خوبی را با ایران در دوران پسابرجام نداشته است، بهتر بود که دولتمردان هم همین رفتار را در قبال آنها در پیش می گرفتند و داده ها و اطلاعات مورد نیاز آنها را در اختیارشان قرار نمی دادند.

مشخص نیست که وزیر اقتصاد به عنوان مسئول نهادی که در ارتباط با بانک جهانی عمل می کند از این اطلاعیه بانک جهانی و نوع تعامل معاون خود با این نهاد خبر دارد و یا خیر و یا اصلا آقای خزاعی اطلاعات صحیحی را به وزیر اقتصاد دولت روحانی درباره نوع تعاملات سازمان سرمایه گذاری و بانک جهانی می دهد یا نه؟ شاید بهتر باشد نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور به این مسئله ورود کنند تا تجربیات تلخ گذشته در ارتباطات ایران و بانک جهانی تکرار نشود. کشور ما یک بار در دوران دولت سازندگی با کپی برداری محض از منویات بانک جهانی و دادن اطلاعات به این نهاد با مشکلات زیادی رو به رو شد و بیم آن وجود دارد این بار و در دولت تدبیر و امید هم در همین شرایط قرار بگیریم. باید دید مسئولان ذیربط چه برخوردی را با این مسئله انجام خواهند داد؟

ارسال نظرات