مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی تاکید کرد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: در سطح استان مرکزی در راستای مدیریت مصرف آب،مسدودسازی چاه‌های غیرمجاز به تعداد 300 حلقه با اولویت چاه‌های سال 85 به بعد در دستور کار قرار دارد.
کد خبر: ۸۷۰۳۲۷۳
|
۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۵

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، عزت‌اله آمره‌ای در ستاد راهبردی اقتصادمقاومتی با اشاره به گزارشی از منابع آب مصرفی در استان مرکزی اظهار داشت: سالانه سه میلیارد و 300 میلیون مترمکعب آب در استان مصرف می‌شود در حالیکه منابع ا/بی موجود در استان به یک‌میلیارد مترمکعب نیز نمی‌رسد.

وی افزود: میزان منابع آب سطحی به دلیل کاهش بارندگی‌ها به شدت افت داشته است و این در حالیست که متوسط بارندگی در استان 260 میلیمتر است.

که 13 درصد آن از آب های سطحی، 15 درصد قنات ها، پنج درصد چشمه و 67 درصد با حفر چاه و منابع آب های زیر زمینی تامین می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی تصریح کرد: قره‌چای شاهرگ اصلی بیش از پنج روستای استان است و انتظار می‌رود تا مطالعات جامع‌ای بر روی این رودخانه صورت گیرد تا حریم و حقابه آن مشخص شود که 41 درصد وسعت استان را نیز در بر می‌گیرد.

آمره‌ای با اشاره به قمرود گفت: قمرود 21 درصد وسعت استان و سه شهرستان را تحت پوشش قرار می‌دهد که با توجه به اینکه کویر میقان نیز در این محدوده قرار گرفته نیازمند مطالعه جامع است تا تعیین حقابه و بستر این رود نیز مشخص شود.

وی یادآور شد: رود دز با وجود اینکه پنج درصد وسعت استان را به خود اختصاص داده ولی بسیار حیاتی است چراکه سد کمال صالح بر روی این منطقه احداث شده و خوشبختانه هنوز منطقه‌ای است که صنایع الاینده به آن ورود نکرده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی تصریح کرد: در ایران 91 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی، 2 درصد در بخش صنعت و 6 درصد نیز در بخش شرب به مصرف می‌رسد استان نیز همان نرم کشوری است با این تفاوت که در بخش صنعت 4 درصد آب مصرفی داریم.

آمره‌ای ادامه داد: استان مرکزی بیشترین آب مصرفی را از منبع آب زیرزمینی تامین می‌کند که باید بازنگری شود متاسفانه 15 درصد آب سطحی برخورداریم، شهرستان ساوه سالانه با کاهش یک‌متری از سطح منابع آب‌های زیر زمینی رتبه نخست را در کاهش سطح سفره های زیر زمینی به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: توجه به احیای منابع آب‌های زیر زمینی با حساس‌سازی و طرح‌های غیر سازه‌ای از اولویت‌های این سازمان است و به این منظور ایجاد فضای سبز کم آب‌بر، خریداری چاه‌های کم بازده، پرکردن 20 هزار حلقه چاه و نصب کنتورهای هوشمند از دیگر برنامه‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی حلقه مفقوده در مدیریت منابع آب را مشارکت مردم دانست و گفت: ظرف کمتر از دو سال بایستی با مشارکت جهادکشاورزی به الگوی کشت بهینه در استان دست پیدا کنیم همچنین تشکیل کمیته حفاظت از آب از دیگر مصوبات شورای عالی آب در دولت بوده که خوشبختانه در استان نیز شکل گرفته است.

آمره‌ای در پایان خاطرنشان کرد: 1500 کنتور هوشمند از سوی سازمان برق بر روی چاه‌های آب استان نصب می‌شود و 278 کنتور هوشمند نیز از سوی آب منطقه‌ای نصب می‌شود همچنین در بحث مسدودسازی چاه‌های غیرمجاز 300 حلقه چاه با اولویت چاه‌های سال 85 به بعد در راستای اقتصادمقاومتی صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات