دادستان شهرستان خاتم مطرح کرد:

افزایش آگاهی مردم نسبت به قانون باعث کاهش پرونده‌های ورودی به دادسرا/نبود پزشکی قانونی مهم‌ترین مشکل در حوزه قضایی خاتم

دادستان شهرستان خاتم اظهار داشت: نبود پزشکی قانونی از مهم‌ترین مشکلات در حوزه قضایی خاتم است که نبود آنها موجب مشکلات فراوانی برای مردم این منطقه شده است لیکن با پیگیری های صورت گرفته این مشکل در حال برطرف شدن میباشد.
کد خبر: ۸۷۰۳۶۷۳
|
۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خاتم، دادستان شهرستان خاتم اظهار داشت: از ابتدای تیرماه سال گذشته تاکنون هزار و 811 فقره پرونده وارده شعبه دادستانی و بازپرسی این دادسرا شده که هزار و 690 فقره پرونده مختومه شده است.

ابوالفضل توکلی از بزه صدور چک بلا محل به عنوان بیشترین پرونده ورودی به دادسرای شهرستان نام برد و افزود: بیش 30 درصد آمار پرونده های ثبت شده در دادسرا شهرستان خاتم مربوط به صدور چک بلامحل است و بعد از آن جرائم مربوط به مواد مخدر از قبیل قاچاق ، حمل ، فروش و نگهداری و استعمال مواد مخدر، و سرقت ، ضرب و جرح عمدی و توهین از جمله جرایم پر تکرار بوده است.

وی افزود:اگر چه اولین جرم شهرستان صدور چک بلامحل است ولی خوشبختانه حدود 50 درصد از پرونده های تشکیل شده در این خصوص به صلح انجامیده که با رضایت شاکی پرونده با قرار موقوفی تعقیب مختومه شده است.

این مقام قضایی با بیان اینکه دادسرا عهده‌دار رسیدگی به جرائم کیفری است که پرونده‌ها پس از رسیدگی با صدور قرار جلب به دادرسی و کیفر خواست از دادسرا به به دادگاه ارسال می‌شوند،گفت: عدم آگاهی از قوانین و حقوق فردی هر شخص دستگاه قضا را با مشکل روبه‌رو و اطاله دادرسی را ایجاد می‌کند.

وی با توجه به افزایش جرائم مرتبط با فضای مجازی بیان کرد: خانواده ها بایستی با توجه به گسترده شدن فضای مجازی و توجه به اینکه فضای مجازی هم یک فرصت است و هم یک تهدید، کنترل بیشتری بر دانش آموزان و فرزندان خود داشته باشند تا دانش آموزان در این زمینه از این امکاناتی که در اختیار دارند استفاده های نادرست نداشته باشند و از آسیب های اجتماعی احتمالی جلوگیری شود.

توکلی در بحث سرقت یادآور شد: مردم بایستی در این زمینه دقت بیشتری در حفظ اموالشان داشته باشند و تاحد امکان از نگهداری وجه نقد و طلاجات در منزل خودداری نمایند و یا اگر در خانه نگهداری می کنند در بین سایرین عنوان ننمایند تا سارقان انگیزه سرقت پیدا نکنند.

دادستان ادامه داد: شهروندان اگر وسیله نقلیه خود را بیرون از منزل نگهداری می کنند حتما نکات حفاظتی را رعایت نمایند، اصناف و مغازه دارها نیز از دوربین های باکیفیت استفاده کنند که در موقع لزوم بتوان به خوبی از آنها استفاده کرد. همچنین همشهریان گرامی مراقب سارقان و کلاهبرداران اینترنتی باشند و به تماس های مشکوک تلفنی که از آنها میخواهد به دستگاههای خود پرداز بانک ها مراجعه کنند و طبق گفته آنها عمل کنند پاسخگو نباشند چرا که از این طریق سارقان به حساب شما دسترسی پیدا می کنند

توکلی خاطر نشان کرد: شهرستان خاتم با توجه به موقعیت جغرافیایی محل مسیر عبور خودروهای حامل مواد مخدر است و به دلیل دارا بودن راههای فرعی و کویری موجود در این شهرستان همیشه اولین انتخاب قاچاقچیان برای عبور مواد مخدر بوده است بنابراین،باید تلاش خود را در این زمینه افزایش دهیم ، البته ما در کشفیات مواد مخدر دراستان دارای مقام هستیم و در ابتدای امسال بیش از یک و تن و نیم مواد کشف شد، و باید این نکته را در نظر بگیریم با توجه به امکاناتی که قاچاقچیان مواد مخدر دارند باید نیروی انتظامی مجهز باشد و بتواند در بحث مبارزه و دستگیری قاقچیان با قدرت ظاهر شود .

وی گفت: یکی از مشکلات ما، آگاهی کم مردم نسبت به قانون است و اگر آگاهی‌های حقوقی مردم افزایش یابد، باید بگوییم آمار قابل ملاحضه ای پرونده های ورودی به محاکم شهرستان کمتر می شود.

این مقام قضایی افزود: بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی تا زمانی که مردم نسبت به حقوق خود و دیگران آَگاه نشوند از بین نخواهد رفت.

دادستان شهرستان خاتم در پایان اظهار داشت: نبود پزشکی قانونی از مهم‌ترین مشکلات در حوزه قضایی خاتم است که نبود آنها موجب مشکلات فراوانی برای مردم این منطقه شده است لیکن با پیگیری های صورت گرفته و تمایل یکی از پزشکان شهرستان و هماهنگی های صورت گرفته با پزشکی قانونی استان این مشکل در حال برطرف شدن میباشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار