خبرهای داغ:
آیت‌الله مصباح یزدی:

تاکید رهبر انقلاب تولید کالاهایی با ارزش افزوده است

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: مقام معظم رهبری تاکید دارند که خام فروشی نشود و کالاهایی با ارزش افزوده تولید شود.
کد خبر: ۸۷۰۴۰۶۷
|
۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح‌یزدی شامگاه پنجشنبه در جلسه درس اخلاق در دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به معیار ارزش کارها اظهار کرد: رکن اصلی ارزش کارها، نیت است، دو کاری که در ظاهر با یکدیگر یکی است، به دلیل نیت مختلف با هم تفاوت پیدا می‌کند. دو شخص که در یک مکان و در یک زمان نماز می‌خوانند، ممکن است یکی از آنها به دلیل داشتن نیت خدایی بهشتی و شخص دیگر به داشتن دلیل نیت ریا جهنمی شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: نیت در عمق دل انسان‌ها وجود دارد و هیچ کس از آن با خبر نمی‌شود. اینگونه نیست هر کاری که مربوط به دنیا است، موجب عذاب شود. انسان اگر غذا نخورد، سلامتی خود را از دست می‌دهد، به همین دلیل اگر نیت از غذا خوردن برای حفظ جان انسان در راستای رعایت دستور خداوند باشد، چنین کاری مطلوب است.

وی افزود: یکی از بهترین عبادات احسان به والدین است، برای چنین کاری انسان باید در دنیا بیشتر فعالیت کند تا درآمد بیشتری کسب کرده و امر خداوند یعنی احسان به والدین انجام دهد، این موجب می‌شود که چنین کاری در دنیا عبادت شود، بلکه از بهترین عبادات باشد، چنین مسئله‌ای را می‌توان در خصوص احسان به دیگران از جمله بستگان و دوستان هم بیان کرد و در آن صورت کسب درآمد برای چنین هدفی عبادت خواهد بود.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به کمک به دیگران گفت: افرادی در جامعه وجود دارند که به کمک دیگران محتاج هستند، اگر انسان به این دلیل به دنبال دنیا برود تا درآمد خودش را افزایش بدهد و آن را برای کمک به دیگران صرف کند و نیتی جز این نداشته باشد، در آن صورت کسب درآمد در دنیا با نیت خدمت به خلق عبادت خواهد بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: روزه عید غدیر ثواب بسیار زیادی دارد، اما اگر مومنی انسان را دعوت کند و آن مومن دوست داشته باشد که انسان از غذای و شیرینی او تناول کند، در آن صورت در روایات آمده که غذاخوردن در راه خدا و با نیت شادی مومن در آن روز ثوابی بیشتر از روزه گرفتن دارد.

وی افزود: خدا دوست دارد که بندگانش شاکر نعمت‌های او باشند، اگر کسی عبادتش را فقط برای شکر خداوند به جای آورد، این یکی از بهترین ارزش‌ها را برای عبادت او خواهد داشت. آدم زمانی شکر می‌کند که مزه یک نعمت را چشیده باشد و به این فکر بیفتد که خداوند چنین نعمتی را به او داده است و در آن صورت شکر نعمت خداوند را به جا می‌آورد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به شکر خداوند اظهار کرد: یکی از اقداماتی که زمینه شکر نعمت‌های خداوند را به وجود می‌آورد، این است که مزه نعمت‌های خدا زیر دندان‌ انسان باشد، ما معمولا نعمت هوای خوب را درک نمی‌کنیم، اما زمانی که هوا آلوده باشد، ارزش نعمت هوای خوب را درک می‌کنیم. خداوند از ما می‌خواهد که ما لیاقت کسب ثواب را کسب کنیم، به همین دلیل خداوند از ما می‌خواهد که از نعمت‌های طیب استفاده کنیم و شکر آن نعمت‌ها را به جا بیاوریم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: برای اینکه انسان انگیزه شکر پیدا کند و شکر او را به مراتب عالی برساند، باید از نعمت‌ها استفاده کند تا انگیزه شکر در او به وجود بیاید، در استفاده از نعمت‌های دنیا باید به نیت توجه کنیم، اگر نیت ما فقط برای این باشد که تنها لذت ببریم، مطلوب نیست، اما اگر انگیزه ما برای استفاده از نعمت‌ها این باشد که خداوند را شکر کنیم و توان بیشتری برای عبادت داشته باشیم، در آن صورت استفاده از نعمت‌های دنیا مطلوب خواهد بود.

وی افزود: انسان از کارهای تکراری خسته می‌شود، امام علی(ع) در شب‌هایی که عبادت می‌کردند، در پایان شب برای ایجاد نشاط در عبادت غسل می‌کردند، چنین اقدامی که نه برای کسب لذت شخصی، بلکه برای مقدمه عبادت صورت می‌گیرد، برای انسان ثواب خواهد داشت.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره جامعه اسلامی گفت: یکی از نیت‌های مطلوب حفظ عزت جامعه اسلامی است، پیش از انقلاب اسلامی، بیماران برای درمان‌های تخصصی به خارج از کشور می‌رفتند، اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی، بیماران از کشورهای دیگر به ایران می‌آیند، این پیشرفت علمی است، اگر انسان برای عزت جامعه اسلامی و بی نیازی از دشمنان در زمینه‌های مختلف از جمله پزشکی فعالیت کند، کار دنیایی است، اما چنین کاری پیش خداوند ارزش بسیار زیادی دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید دارند که خام فروشی صورت نگیرد و کالاهایی با ارزش افزوده تولید شود، اگر شخصی با داشتن نیت اینکه جامعه اسلامی رشد پیدا کند و دستش جلوی کفار دراز نشود، در این حوزه فعالیت کند، چنین کار دنیایی عبادت خواهد بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار