فرمانده مخابرات گردان مهندسی رزمی 17 نبی‌اکرم(ص) جهادسازندگی ایلام معتقد است: نیروهای نظامی درتشریح عملیات کربلای(1) عمدی یا سهوی سخنی از نقش انکارناپذیر و بی‌بدیل جهادگران به میان نمی‌آورند.
کد خبر: ۸۷۰۴۱۶۳
|
۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۳
به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج، «خدابخش داودی‌نصر» طی یادداشتی آورده است: عملیات کربلای 1 در تاریخ دفاع مقدس به جنگ خاکریزها مشهور شد، جنگی که نیروهای جهاد سازندگی یا به تعبیر زیبای امام راحل (ره) سنگرسازان بی‌سنگر در آن نقش ویژه‌ای ایفا کردند و حماسه آفریدند.

جهاد سازندگی به عنوان ضلع سوم دفاع مقدس در کنار ارتش و سپاه از سوی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران مأموریتی تحت عنوان «مهندسی رزمی جنگ» یافت، مأموریتی که بدون آن شاید دفاع مقدس هرگز نمی‌توانست موفق شود.

طبیعت دشت‌مانند و هموار مهران هرگونه عملیاتی را علیه دشمن با تلفات زیاد مواجه ساخت لذا حدود 1.5 ماه قبل از عملیات مأموریت سختی به گردان‌های مهندسی رزمی جهادساندگی ازجمله گردان مهندسی رزمی 17 نب‌ اکرم (ص) جهاد سازندگی ایلام محول شد؛ به این صورت که بدون درگیری نظامی و با احداث خاکریزهای متوالی باید به خط مقدم دشمن نزدیک می‌شدیم.

این مأموریت طاقت‌فرسا سرانجام پس از 45 روز تلاش در تاریکی شب و چندین زخمی و وارد آمدن خسارت به تجهیزات و دستگاه‌های مهندسی با موفقیت به پایان رسید و زمینه برای شروع عملیات کربلای 1 فراهم شد، عملیاتی که اگر نبود ایثار و از خودگذشتگی سنگرسازان بی‌سنگر، با تلفات زیاد جانی و مالی همراه می‌شد.

دشمن بعثی که از سرعت عمل رزمندگان اسلام در فتح منطقه استراتژیک فاو در عملیات والفجر 8 به‌شدت غافلگیر شده بود با در پیش گرفتن به اصطلاح استراتژی دفاع متحرک در اردیبهشت‌ماه 1365 مهران را اشغال و آن را در مقابل فاو قرار داد.

تدبیر حکیمانه امام خمینی(ره)، رشادت رزمندگان اسلام و تلاش شبانه‌روزی جهادگران بی‌سنگر با وجود فراهم نبودن شرایط برای عملیات از نظر نیروی انسانی و تجهیزات در 10 تیرماه 1365 با رمز مبارک «یا ابوالفضل العباس ادرکنی»، عملیات کربلای 1 به ثمر نشست و مهران قهرمان از چنگال دشمن آزاد شد و آرزوی تداوم استراتژی دفاع متحرک بر دل بعثیان کافر برای همیشه باقی ماند و خاطره شیرین این عملیات پیروز که به دلیل نقش کم‌نظیر جهادگران بی‌سنگر در احداث خاک ریز های ممتد و طولانی به جنگ خاکریزها شهرت یافت در تاریخ و اذهان ملت بزرگ ایران اسلامی ماندگار شد و امام امت نیز با تعبیر زیبای «مهران را هم خدا آزاد کرد» به آن حلاوت دوچندان بخشید.

در پایان یک گلگی از نیروهای نظامی دارم و آن اینکه در تشریح این عملیات متأسفانه عمدی یا سهوی سخنی از نقش انکارناپذیر و بی‌بدیل جهادگران به میان نمی‌آورند و این درواقع جفایی به دلاوران گمنام و فرزندان عزیز خمینی کبیر بلکه جفا به تاریخ دفاع مقدس و بدآموزی برای نسل‌های آینده خواهد بود.»

انتهای پیام/م
ایسنا
ارسال نظرات