مدیریت خواهران بسیج دانشجویی استان ایلام با تاکید بر اینکه دفاع از کیان اسلام در فضای مجازی با سلاح امر به معروف و نهی از منکر میسر می شود، گفت: یکی از دغدغه‌های اساسی مسایل فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ها امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی است.
کد خبر: ۸۷۰۴۳۰۲
|
۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
مرضیه مرادی، مدیریت خواهران بسیج دانشجویی استان ایلام  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج دانشجویی استان ایلام پیرامون اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی گفت: با همفکری و همراهی اقشار مختلف جامعه خصوصا وحدت حوزه و دانشگاه  در جهت شکل دهی های مناسب دینی، فرهنگی و اجتماعی در فضای مجازی قدم های ارزنده و مفیدی باید برداشت.

مسئول امر به معروف و نهی از منکر در بسیج دانشجویی استان ایلام افزود:  یکی از مطالبات جدی حضرت امام خامنه ای(مد ظله العالی) که در دیدار اعضای شورای عالی فضای مجازی مطرح شد پرهیز از موازی کاری در فضای مجازی است که متاسفانه این موازی کاری باعث هدر رفتن بسیاری از سرمایه های انسانی، مالی و فکری می شود و به طور طبیعی از نظارت و فعالیت راهبردی در فضای مجازی در مولفه های مختلف غفلت می شود.

مرادی اذعان داشت: 
 به صحنه آمدن تمام ظرفیت ها، نهاد ها، سازمان ها، ادرات و افراد دغدغه مند برای نوشتن راهبرد های چگونگی اجرای امر به معروف و نهی از منکر با ابزار های فضای مجازی در این فضا به دلیل وجود ظرفیت نیروی انسانی و دسترسی سریع به آنان که تاثیرات آن در فضای حقیقی اجتماع نیز قابل لمس است از نکات مهم احیای این واجب فراموش شده است.


وی افزود: از دیگر مزایای فضای مجازی ایجاد موج های مردمی و جنبش های اجتماعی در برابر منکرات است که اگر این ظرفیت با آموزش های صحیح و کاملا هدفمند اجرا شود بسیاری از منکرات توسط مردم به معروفات تبدیل خواهند شد به عنوان مثال وقتی دشمنان انقلاب و تشیع شروع به هتاکی از طریق روزنامه فاسد فرانسوی به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم(ص) کردند با فضا سازی و موج آفرینی که توسط مردم مسلمان از اقصی نقاط جهان و ایران اسلامی در فضای مجازی صورت گرفت دشمنان حرکت خصمانه و سخیفشان را متوقف کردند و این در حالیست که مثال های بسیاری در این فضا وجود دارد که در ظرفیت این یادداشت نمی گنجد.

 
دشمنان در حال کارند، بصیر باشید

مدیریت خواهران بسیج دانشجویی استان ایلام گفت:  امروز که دشمنان این مرز و بوم به جنگی طولانی و فرسایشی اقدام کرده اند باید ما هم طبق آموزه های قرانی سربازان خود را با سلاح علم، اعتقاد، آگاهی و بصیرت آماده کنیم تا بتوانیم از روش های ایجابی و اقناعی و در برخی از موارد روش های سلبی مردم جامعه را در برابر تهدیدات مقاوم کنیم.


مرادی اذعان داشت: باید در این جنگ نرم اخلاق، ایثار و از خودگذشتگی و استقامت را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده و در این راه بسیار مهم و سرنوشت ساز  قدم برداریم و بدانیم همه مسئولین و مردم در برابر احیای امر مقدس امر به معروف و نهی از منکر از هر طریقی مسئول هستند چراکه قهر خداوند در زمان رواج منکرات و فساد همه را در بر خواهد گرفت.


ترویج امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی کاری بنیادی است

وی در ادامه گفت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر یکی از اصول بسیار مهم در زندگی اجتماعی مسلمانان است که در دیدگاه و فرمایشات ائمه معصومین(ع) و خداوند متعال اهمیت آن بسیار بیشتر از دیگر واجبات ذکر شده و ترک آن، فضا را برای سو استفاده شیاطین جن و انس بیشتر فراهم می کند تا جائیکه بنابر احادیث ترک این واجب منجر به تسلط اشرار بر جامعه خواهد شد و طبق فطرت انسان ها هیچ انسان سالم و عاقلی زندگی در کنار شر را انتخاب نخواهد نکرد.


مدیریت خواهران بسیج دانشجویی ایلام گفت: مردم کشور ما به دلایل مختلف از پدیده های جدید استقبال زیادی می کنند که اینترنت و ابزار های وابسته به آن نیز مشمول این استقبال شده اند اما متاسفانه فرهنگ سازی برای استفاده از این پدیده در کشور ما انجام نشده است و همین موضوع اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در این فضا دوچندان میکند.


مرادی افزود: استفاده از فضای مجازی جزئی از زندگی مردم دنیا و مردم ما شده است تا جائیکه آنرا بازتابی از اجتماعی حقیقی معنا می کنند و این به دلیل وجود گروه های مجازی در شبکه های مجازی که توسط افراد محتوایشان تامین می شود و به غلط آنرا محیط زیست شفاف قلمداد می کنند،که این خود نقطه آغاز ایجاد منکر است و به همین دلیل نیاز آموزشی در حوزه سواد رسانه ای را چند برابر می کند.


وی اظهار داشت: مخاطبانی که به فضای مجازی اعتماد می کنند در غفلتند و به عنوان مثال یکی از مهمترین مخاطرات این فضا را که متاسفانه یکی از عوامل استقبال بی نظیر از این فضا به شمار می رود زیست مستعار و پنهان سازی هویت‌های فردی و اجتماعی است و بنا بر همین نکته افراد با زیست مستعار بدون هیچ گونه نگرانی اقدام به انتشار اعتقادات، رفتارها و نیات خود می‌کنند و این مسئله  اهمیت مدیریت و نظارت امنیتی، اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی را دو چندان می نماید.


چیستی و چگونگی امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی

مدیریت خواهران بسیج دانشجویی ایلام گفت: امروزه آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در جوامع متعدد و متنوع شده است، لذا بایستی با حساسیت و هوشمندی خاصی به امر به معروف و نهی از منکر بپردازیم. در دنیای امروز امکانات، ابزار و توانایی های بالقوه و بالفعل فضای مجازی بر هیچ عکس پوشیده نیست و همگان بر این نکته اذعان دارند که فضای مجازی یکی از مهمترین عوامل شکل دهی افکار عمومی، خواسته های فرهنگی و رفتارهای اجتماعی می باشد


مسئول امر به معروف و نهی از منکر در بسیج دانشجویی استان ایلام گفت:ایجاد مد(خواه غربی یا شرقی با رویکرد تهاجمی)، تبلیغات فرق و گروه‌های افراطی و غیرقانونی، خرید و فروش اجناس ممنوعه، تلقین‌های اعتقادی و حساسیت برانگیز و ده‌ها مورد دیگر تنها گوشه‌ای از برنامه‌های دشمنان است که در فضای مجازی دنبال می گردد.

وی افزود: فریضه امر به معروف و نهی از منکر یکی از اصل های فرهنگ سازی در رویکرد دینی و شرعی ما می باشد. در حقیقت تعاملات در فضای وبلاگی و اینترنت بخشی از زندگی ما و یک واقعیت است و برای کسی که مسلمان باشد فضای وبلاگ یا رفتار شفاهی، گفتمان یا رفتار علمی از لحاظ مشمولات امور دینی هیچ تفاوتی وجود ندارد.

مرادی تاکید کرد: امروزه تذکرات لسانی و ستادهای احیای امر به معروف و نهی از منکر در سراسر کشور وجود دارند و به فعالیت می پردازند. در ساختار فیزیکی و شهری، هسته های امر به معروف و نهی از منکر با طی کردن آموزش های خاص با فرصت‌سازی و تمرین در گروه های تذکر لسانی به انجام وظیفه می پردازند.


وی اذعان داشت: کشور ما نیز براساس هوشیاری و استقبال از فناوری های نوین، از فضای مجازی استقبال بسیار گسترده ای انجام داده است، اما متاسفانه کماکان کشور ما در ورود فناوری و ابزارها بسیار سریع عمل می نماید، اما در بومی سازی و ایجاد ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی عقب می ماند و امروزه شاهد این می باشیم که نتوانسته ایم ظرفیت های لازم برای استفاده های صحیح از فضای مجازی را در کشور محیا سازیم.


مدیریت خواهران بسیج دانشجویی استان ایلام در اهمیت این واجب فراموش شده در محیط دانشگاه ها گفت: امروزه فضای مجازی را به عنوان بازتابی از زندگی جاری فیزیکی معنا می نمایند و آن را آئینه ای از حقایق درون جامعه می دانند که گاها بسیار شفاف تر از زندگی فیزیکی قلمداد می شود؛ زیرا در فضای مجازی یکی از عوامل استقبال بی نظیر آن، پنهان سازی هویت‌های فردی و حتی گروهی است.


وی افزود: بدین جهت افراد بدون هیچ گونه نگرانی اقدام به برون ریزی اعتقادات، رفتارها و نیات خود می‌کنند و این مسئله اهمیت مدیریت و نظارت امنیتی، اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی را دو چندان می نماید. احیای امر به معروف و نهی از منکر نیازمند به‌کارگیری تمام ظرفیت‌ها است .


مرادی گفت: هم اکنون یکی از دغدغه‌مند ترین مسایل جاری فرهنگی و اجتماعی کشور مسایل خرد و کلان درگیر در فضای مجازی می باشد. به نحوی که مدیریت هوشمندانه فضای مجازی منتج به کنترل جریان های مغلوب غیربومی در فضای جامعه می شود. فلذا اگر بخواهیم امروزه در کنار کنترل ها و نظارت های عادی برای حفظ حریم های مردم و جامعه، تامین منافع ملی و سیستمی نیازمند آن هستیم تا در کنار بررسی مسایل تخصصی نظیر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی به همگام سازی این حرکت های مفید با مسایل دینی و شرعی اقدام نمود.


وی افزود: فلذا لازم است از ظرفیت های دینی در جهت پیشبرد تمامی مسایل کشوری خصوصا در فضای مجازی گام برداشت و این مسئله زمانی اتفاق خواهد افتاد که سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، ادارات، موسسات، سازمان های مردم نهاد و حتی مردم وارد میدان شده و به حرکت های جاری کشور نفسی تازه ببخشند و از فریضه های دینی استفاده های لازم و کافی را ببرند. یکی از راه‌های خنثی‌سازی توطئه‌های استکبار جهانی و نظام سلطه، اشاعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه می باشد.


این فعال در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در ادامه تاکید کرد: حال که دشمنان این مرز و بوم به جنگ بس طولانی و فرسایشی اقدام نموده اند می‌بایست ما نیز سربازان خود را آماده سازیم و مردم عادی را نیز هوشیار نماییم. در این جنگ نرم می بایست اخلاق، ایثار و از خودگذشتگی و استقامت را توشه میدان نبرد نماییم و در این راه سنگین قدم برداریم. امروز اگر خواهان جامعه‌ای پاک و عاری از گناه و اشتباه هستیم، باید این امر مقدس را در جامعه رواج دهیم و همه در این زمینه مسئول هستند.


وی ادامه داد: برای وارد شدن در مسئله امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی می بایست با ارایه اطلاعات، مقالات و پژوهش های معتبر و مورد نیاز (تولید محتوای هدفمند)، توجیه و ارایه جنبه های حقوقی و حقیقی شرعی و قانونی امر به معروف و نهی از منکر و حضور گسترده افراد تولید کننده و ارشاد کننده به حیطه های جدید و خصوصا نهضت ترجمه و تولید محتوای با رویکرد صادراتی (زبان های خارجی زنده ی دنیا همچون عربی، انگلیسی، فرانسوی و اسپانیولی) گام های اساسی را برداریم تا بتوان علاوه بر اجرای برنامه در سطوح ملی، بتوان قدم های بعدی در توسعه و صدور گفتمان انقلاب اسلامی در سطح جهانی را دنبال نماییم.


مدیریت خواهران  بسیج دانشجویی استان ایلام در پایان گفت: فضای مجازی به دلیل بستری که برای ایجاد گفتمان دارد به شرط وجود پارامتر «آگاهی» و «دانش» می‌تواند به موقعیت‌های قابل تأملی در این زمینه دست پیدا کند، فلذا امید است بتوان با همفکری و همراهی اقشار مختلف با یکدیگر و خصوصا پیوند حوزه و دانشگاه و استفاده بالفعل از مردم و استفاده کنندگان در جهت ترویج و مدیریت شکل دهی های اجتماعی، دینی، فرهنگی و فکری مردم در فضای مجازی قدم های ارزنده و مفیدی را برداریم.

ارسال نظرات