مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:

بیماری دامی با تلاش‌های اکیپ‌ها و بخش خصوصی در خرداد امسال تا حدودی مهار شده است

در خرداد امسال با تلاش‌های اکیپ‌ها و بخش خصوصی تا حدودی این بیماری دامی مهار شده و تلاش‌ها برای از بین رفتن کامل آن از کانون‌ها و مناطق هدف تنها با همکاری نزدیک دامداران و روستاییان امکان پذیر است.
کد خبر: ۸۷۰۴۵۹۸
|
۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اقدام‌های کنترلی استان برای مقابله با این بیماری دامی گفت: در خرداد امسال با اجرای طرح واکسیناسیون به شکل همه‌گیر تب شیوع این بیماری تا حدی فروکش کرد.

دکتر محمد رشید کرمی با اشاره به اجرای طرح واکسیناسیون در 60 کانون و مراکز روستایی مختلف تا شعاع 3 کیلومتری افزود: در برخی مناطق پرخطر نیز طرح واکسیناسیون روی دام‌هایی مانند گوسفند، گاو، بز انجام گرفته است.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان با اعلام این‌که در طرح واکسیناسیون 14 اکیپ دولتی و تیم‌هایی نیز از مراکز غیردولتی مشارکت داشتند اظهار داشت: هماهنگی‌های لازم برای نحوه واکسیناسیون و ورود به مناطق شناسایی شده از مدت‌ها قبل با گزارش‌های رسیده انجام گرفته است. همکاری عرصه‌نشینان و روستاییان با اکیپ‌ها نیز باید بیشتر شود.

وی بیشترین آمار مشاهده شده دام ابتلا به تب برفکی را شهرستان‌های زنجان، ماهنشان، خدابنده و ابهر اعلام می‌کند و افزود: دامپزشکی استان با همکاری دستگاه‌های ذیربط هماهنگی‌های لازم را برای شناسایی کانون‌ها و روستاهای هدف طرح واکسیناسیون را با شدت بیشتر انجام می‌دهد.

کرمی درباره مشکلات مهار این بیماری از سوی دامپزشکی استان گفت: کمبود اعتبار، جابه جایی‌های مداوم دام و بی‌تفاوتی دامداران و روستاییان به هشدارهای دامپزشکی درباره رعایت موازین بهداشتی در کنار نگاه سنتی به دامداری راه ما را برای کنترل و مهار سخت و دشوار کرده است.

مدیر کل دامپزشکی با تاکید بر توجه دامداران و روستاییان به قرنطینه کردن دام برای کنترل تصریح کرد: در برخی موارد شاهد ورود دام آلوده از میادین احشام برخی شهرهای همجوار به استان بودیم که بر افزایش دام‌های مبتلا به این بیماری دامن می‌زد.

وی به همکاری نکردن دامداران و روستاییان با اکیپ‌های فعال واکسیناسیون اشاره می‌کند و تصریح کرد: با وجود هشدارها و تاکید بر همکاری با اکیپ‌ها برای مقابله با این بیماری، برخی از دامداران تمایلی به واکسینه کردن دام‌های خود ندارند و این ناشی از دیدگاه سنتی به این کار است.

کرمی در ادامه اظهار داشت: قیمت هر واکسن گاوی 4 هزار و 300 تومان است که این رقم در مقایسه با قیمت یک گاو 8 تا 10 میلیون تومانی بسیار رقم ناچیزی است و باید دامدار با علم به این موضوع، نهایت همکاری را با اکیپ‌های واکسینه داشته باشد.

وی افزود: در 5 ماه گذشته واکسیناسیون 45 هزار و هفتصد راس دام سنگین و 910 هزار و 282 راس دام سبک در نقاط مختلف استان خاتمه یافته است؛ با این وجود در خرداد امسال با تلاش‌های اکیپ‌ها و بخش خصوصی تا حدودی این بیماری دامی مهار شده و تلاش‌ها برای از بین رفتن کامل آن از کانون‌ها و مناطق هدف تنها با همکاری نزدیک دامداران و روستاییان امکان پذیر است.

گفتنی است، 5 ماه قبل بود که علائم بیماری تب برفکی در برخی دام‌های نقاط مختلف استان مشاهده شد. استان برای مقابله با این واقعه، اکیپ‌های مختلف واکسینه را فعال کرد تا با همکاری دامداران در کمترین زمان ممکن مساله تب برفکی و دام از صفحه سیاه زندگی روستایی محو شود.

تب برفکی، بیماری ویروسی به ‌شدت واگیر است که سریع منتشر می‌شود. واکسیناسیون دام‌ها به دلیل شیوع گسترده بیماری به‌تنهایی نمی‌تواند برای کنترل و پیشگیری مؤثر باشد. بنابراین باید مقررات و ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای نیز رعایت شود. بی‌شک خرید و فروش دام از خارج استان و همکاری نکردن با دامپزشکی در واکسینه کردن، سد راه نابودی کامل این بیماری خواهد بود. البته در استان زنجان قدم‌های اولیه در بهمن سال گذشته برداشته شد.

ورود ویروس

تب برفکی به شکل اپیدمی در نقاط مختلف کشور نمود پیدا کرد که علت آن ورود ویروس‌های جدید از کشورهای همجوار با ورود دام بود. مدیر کل دامپزشکی استان با بیان این موضوع می‌گوید: شروع جدی بیماری از بهمن 94 بود و تداوم آن تا اسفند نیز ادامه داشت. با شروع سال جدید در فروردین و اردیبهشت نیز شاهد شیوع این بیماری بین دام‌ها بودیم.

ارسال نظرات