واکنش تند نمایندگان مردم به موضع گیری معاون استاندار علیه شورای شهر خرم آباد

جلسه شورای شهر خرم آباد با حضور استاندار لرستان در حالی برگزار شد،که این جلسه تحت تاثیر موضع گیری اعضای شورا و معاون عمرانی استاندار در مقابل یکدیگر با حاشیه های زیادی همراه بود.
کد خبر: ۸۷۰۴۷۸۲
|
۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، شامگاه جمعه جلسهشورای شهر خرم آبادبا حضور اعضای شورای شهر،استاندار لرستان،معاون عمرانی استاندار،فرماندار خرم آباد،مدیر کل امور شهری استاندار و شهردار خرم آباد در محل ساختمان جدیدشورای شهر خرم آبادبرگزار شد.

این جلسه در ابتدا بررسی احداث تقاطع های غیر هم سطح در دستور کار قرا گرفت ولی در ادامه با حاشیه هایی جالب و انتقاد های دو طرفه معاون عمرانی استاندار و اعضای شورای شهر همراه بود که به صورت کامل در گزارش زیر آمده است.

رضا حاصلی عضوشورای شهر خرم آباددر ابتدای این جلسه در ارتباط با بحث ایجاد 4 تقاطع غیر هم سطح در شهر خرم آباد بیان داشت:یکی از مشکلات ساخت تقاطع های غیر هم سطح در خرم آباد مشکل تامین اعتبار آها است و واقعیت این است که با حرف زدن پروژه ها انجام نمی شود و هر پیمانکاری برای انجام کار نیاز به اعتبار دارد .

وی افزود:رقمی که برای ساخت تقاطع های غیر هم سطح در خرم آباد پیش بینی شده است بالغ بر 168 میلیارد تومان است که شهرداری برای تامین 10 میلیارد تومان آن متوسل وام شده است و این از ضعف مالی شهرداری است لذا انتظار داریم توسط سازمان مدیریت با شهرداری برای تامین 30 درصد اعتبار این پروژه ها موافقت نامه رد و بدل شود تا از یک کانال و پروسه قانونی قرار بگیرد و دوم اینکه در بحث تقاطع مسکن و شهرسازی قرارگاه خاتم مستقیما با مسکن و شهرسازی قرارداد ببندد.

این عضوشورای شهر خرم آبادتصریح کرد:تقاطع غیر هم سطح بلوار ولایت اراضی که قرار است تقاطع در آن اجرا شود تملک نشده اند و در اختیار بخش خصوصی هستند و در واقع پیمانکار نمی تواند در زمین مردم کار ایجاد تقاطع را در زمین مردم شروع کند.

وی اظهارداشت:برای تملک زمین های تقاطع ولایت به 6 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریبم ضمن اینکه شورا با مالکین این زمین ها به توافق رسیده است ولی با گذشت یک سال از مصوبه شورا در این خصوص هنوز پول آنها پرداخت نشده است و جالب اینجاست که شهردار درخواست کرده که مصوبه شورا در خصوص پرداخت حقوق ماکلین اراضی تقاطع بلوار ولایت لغو شود.

حاصلی خاطرنشان کرد:در حال حاضر قرارگاه و شهرداری و شورا در خصوص ایجاد تقاطع های غیر هم سطح دچار ابهام هستند و ئتکلیف مشخص نیست لذا نحوه اجرا نیز نباید بگونه ایی باشد که بگونه ایی نباشد که دارای عیب و ایراد در مراحل بعد باشد.

در ادامه محمد اصلانی معاون عمرانیاستاندار لرستاندر پاسخ به صحبت های حاصلی اظهار داشت:من از آقای حاصلی یک سوال دارم و آن این است که صادقانه بگویید شما می خواهید در شهر خرم آباد کار انجام شود یا نه؟چون در طول 21 ماه گذشته که من در استان لرستان هستم هر طرحی که شورا پیشنهاد داد و خواست مصوب کند شما به انواع مختلف سعی کردی آن را زیر سوال ببری .

وی ادامه داد:مگر رغیر از این است که من در صحن علنی شورا گفنتم من معاون عمرانی استانداری هستم و استاندار اختیار مسایل عمرانی استان را به من داده است پس چرا شما این حرف ها را مطرح می کنید و گفتم شما هر توافق نامه هایی که می خواهی را من امضا می کنم و 30 درصد اعتبارات مربوطه را هم تقبل می کنیم پس چرا شما این مسایل را مطرح می کنید.

اصلانی گفت:اجرای تقاطع ولایت هیچ نیازی به تملک اراضی معارض آن ندارد و در واقع آن پروژه وقتی قرارگاه کار خود را شروع کند تا زمانی که تقاطع به بهره برداری برسد حداقل دو سال طول می کشد و یقینا در این مدت 6میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز تملک اراضی نیز بگونه ایی تامین می شود.

وی تصریح کرد:زیر سوال بردن و حرف های نامهربانی زدن خیلی راحت است و بواقع شما بعنوان یک حقوق دان چند طرح به شورا پیشنهاد داده اید.

معاون عمرانی استاندار بیان کرد:ما 30 درصد اعتبار ساخت تقاطع ها را تامین می کنیم حالا شما چکار دارید که این کار ازطریق سازمان مدیریت مبادله می شود یا از طریق شههرداری انجام می شود کمااینکه شهردار خرم اباد نیز از ما در خواست کرد بخاطراینکه شهرداری بتواند از اختیارات قانونی و وسیع خود استفاده کند این پول را از جای دیگر به ما بدهید لذا ما پول را به شما می دهیم حالا می خواهید در تقاطع آن را هزینه کنید یا در جای دیگر و در واقع شهردار عقیده دارد اگر این پول به جایی دیگر برده شود دست وی باز است و دیوان محاسبات در این مورد خرده نمی گیرد.

اصلانی در ارتباط با مشکل تملک اراضی تقاطع ولایت عنوان کرد:من این قول را می دهم که مشکل تملک اراضی پس از اجرای پروژه برطرف شود و اگر این مشکل حل نشد من مسولیت آن را می پذیرم.

گلایه استاندار از دستور دادستان به تخریب ویلاهای ساخته شده در مسیر جاده الشتر

استاندار لرستان نیز در ادامه این جلسه فقر مطالبه گری را از مشکلات لرستان در 30 سال گذشته دانست و اظهار داشت:یکی از مطالبات جدی مردم خرم آباد ایجاد مونوریل شهری است که من انتظار داشتم در جلسه شورای شهر این موضوع از ما درخواست شود و یا اینکه شورای شهر در ارتباط با کلان شهر شدن خرم آباد و چالش های پیش روی از قضیه از ما سوال کرده و راه کار بخواهند.

هوشنگ بازوند به تخریب ویلاهای غیر مجاز ساخته شده در مسیر جاده خرم آباد الشتر اشاره نمود و عنوان کرد:هفته گذشته آقای رازانی دادستان خرم آباد حکم داده بودند که ویلاهای ساخته شده در جاده الشتر تخریب شوند ولی واقعا برای چه و با کدامین گناه این ویلاها باید تخریب شود و در واقع ما نباید به پزشک ها این حق را بدهیم که برای خود یک ویلا داشته باشند؟

بازوند گفت:ما تمام قول و قرار های معاون عمرانی را برای ایجاد تقاطع غیر هم سطح را می پذیریم و آنها را عملی می کنیم ضمن اینکه قول می دهیم راه و شهر سازی 30 میلیارد تومان زمین به شهرداری بدهد تا شهرداری باری ایجاد تقاطع با قرارگاه خاتم قرارداد ببندد که این بهترین کار برایشورای شهر خرم آباداست.

وی خاطر نشان کرد:اینکه منابع ساخت تقاطع مسکن مهر توسط راه و شهر سازی تامین شود به نفع شهرداری و شورای شهر است چرا که در هر صورت شهرداری موظف است به واحد های مسکن مهر خدمات بدهد ضمن اینکه من به شهردار گفتم شما 6 میلیارد اضافی در نظر بگیرید تا بتوانید یک مقدار چال چوله های شهر را هم از طریق این منابع از بین ببرید.

استاندار در ارتباط با شبهات بوجود آمده در مورد کمک 300 میلیون تومانی استانداری به تیم خیبر خرم آباد و صحبت های مطرح شده از سوی عزیز پور عضوشورای شهر خرم آباددرزمینه نیز ابراز داشت: اینکه گفته می شود این کمک توسط استانداری به تیم خیبر صورت گرفته است و شورا هیچ نقشی در آن نداشته است کاملا بیهوده است چرا که اگر موافقت شورا نبود ما نمی توانستیم به تیم خیبر کمک کنیم و در واقع کار شورا و استاندار کاملا در یک راستا بوده است.

بازوند در ادامه به ساخت تقاطع های غیر هم سطح شهر خرم آباد توسط قرار گاه خاتم اشاره نمود و اظهار داشت:این پروژه ها آنقدر هم بزرگ نیست که شورا خود را درگیر آن کند و در مجموع با 168 میلیارد تومان انجام می شوند.

وی افزود:برای واگذاری پادگان داخل شهر خرم آباد به سرمایه گذار خارجی با بانک پارسیان مذاکره کرده ایم تا سرمایه گذار به استان بیاورد چرا که این پادگان می تواند حدود هزار میلیارد تومان تولید ثروت برای شهر خرم آباد داشته باشد و می تواند نقش میدان نقش جهان را در این پادگان انجام دهد چرا که پتانسیل تاریخی و طبیعی در آن وجود دارد .

این مقام مسول در ارتباط با مشکل تملک اراضی تقاطع ولایت نیز خاطرنشان کرد:اگر ما این تقاطع را درست کنیم و 30 میلیارد تومان در آن هزینه کنیم و یقینا همین 30 میلیارد تومان ما را مجبور می کند تا تامین 6 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای تملک اراضی را نیز انجام دهیم.

ساخت تله کابین در خرم آباد توسط سرمایه گذار لرستانی

رئیسشورای شهر خرم آبادبیان کرد:با جلسه هایی که با آقای دولتشاه سرمایه گذار خرم آبادی برگزار کردیم ایشان آمادگی خود را برای ایجاد تله کابین از مسیر پارک صخره ایی به تپه شهدای گمنام اعلام کرد .

حسن آذری گفت:ایجاد تله کابین در خرم آباد نیاز به دستوراستاندار لرستاندارد که امیدواریم شاهد مساعدت آقای بازوند در این زمینه باشیم.

استاندار لرستان نیز در ادامه ضمن موافقت ضمنی با ایجاد تله کابین خرم آباد عنوان کرد:برای ساخت این تله کابین باید برنامه ریزی مناسبی صورت بگیرد تا از حریم منازل مردم عبور نکند ولی در مجموع ایجادتله کابین با چنین مشخصاتی و عبور آن از سطح دریاچه کیو می تواند باعث رونق گردشگری شود لذا من کاملا با آن موافقم.

بازوند در ارتباط با ایجاد مونو ریل در شهر خرم آباد نیز تصریح کرد:اگر بخواهیم منابع مونو ریل را از دولت بگیریم باید شرط کلان شهر شدن خرم آباد محقق شود ولی اگر بتوانیم از خارج فایننس کنیم و پولی از دولت نگیریم می توانیم موافقت شورای اقتصاد را بگیریم.

وی تخفیف 40 درصدی شورای شهر برای نوسازی واحد های فرسوده شهر خرم آباد را کم دانست و ابراز داشت:اگر بنا است بافت های فرسوده احیا شود باید تخفیفات بیشتری برای آن در نظر گرفته شود.

استاندار در ارتباط با ایجاد منطقه 4 خرم آباد نیز اظهار کرد:ما در حال اتجام این کار هستیم ولی اجازه بدهید تا به سرانجام رسیدن کار آن را باز نکنیم ولی در مجموع منطقه ماسور یکی از نقاط محروم است که به شهر ملحق شده است ولی خدماتی قابل لمس به آنها داده نشده است.

انتقادعضو شورا از عدم حضور استاندار در جلسات شورای شهر

فرشاد سیفی دیگر عضوشورای شهر خرم آبادنیز در ارتباط با موضوعات مطرح شده از سوی استاندار نکاتی را مطرح کرد و گفت:جناب استاندار اعضای شورای شهر با نکاتی که شما مطرح کردید واقف هستند اما دوستانه از شما این گلایه را دارم که در طول مدت حدود 3 سالی که در استان حضور دارید اولین بار است که در جمع اعضای شورای شهر مرکز استان لرستان حاضر می شوید.

وی اظهارداشت:روابط دورادور و کم مدیریت ارشد استان با ما این می شود که نهایتا فایل صوتی جابه جا می شود در حالی که روابط باید بگونه ایی باشد که شاهد این موارد نباشیم چرا که رابطه بیشتر باعث می شود تصمیم گیری های مناسبی برای حل مشکلات شهر خرم آباد بگیریم و به تعامل برسیم.

استاندار لرستان نیز در پاسخ به گلایه عضوشورای شهر خرم آبادبیان کرد:تا کنونشورای شهر خرم آبادهیچ درخواست رسمی برای برگزاری جلسه مشترک با ما ارئه نکرده است پس اگر از ما دعوت کردید و ما نیامدیم آن را بگویید، چون واقعا هیچ کس از ما دعوت نکرده است که به شورا بیاییم.

در ادامه سیفی سندی را ارائه کرد که نشان می دادشورای شهر خرم آباددر مهر ماه سال 94 به صورت رسمی از استاندار برای حضور در جلسه شورا دعوت کرده است ولی هیچ جلسه رسمی بین استاندار و شورا برگزار نشده است.

موضع تند معاون عمرانی استاندار در مقابل پیشنهاد شورای شهر

عضوشورای شهر خرم آبادبه نشست زمین در دشت تخت جمشید در شیراز اشاره نمود و اظهار کرد:به دلیل برداشت بی رویه آب های زیر زمینی شاهد نشست زمین در دشت های تخت جمشید هستیم لذا امیدواریم با حفر 6 حلقه چاه برای تامین آب دریاچه پارک شاپوری شاهد نشست زمین در این منطقه نباشیم.

سیفی افزود:بهتر نبود بجای حفر این 6 حلقه چاه آب سراب گلستان را که ار زلالترین آب ها است و بدون هیچ استفاده قابل توجهی به رودخانه خرم آباد می ریزد،شرایطی برای انتقال این آب به پارک شاپوری مهیا می شد.

در ادامهاستاندار لرستاننیز در این زمینه عنوان کرد:من هم در این زمینه با نظر آقای سیفی کاملا موافق هستم و چرا که استفاده از این آب نسبت به برداشت از آبهای زیر زمینی مناسب تر است.

معاون عمرانی استاندار لرستان نیز گفت:آقای سیفی شما چون در این زمینه کارشناس نیستید اظهار نظر می کنید چرا که پیشنهاد اول ما نیز استفاده از آب چشمه گلستان به جای حفرچاه بود ولی شرکت آبفا هزینه های انتقال آب از محل چشمه گلستان به پارک شاپوری را بررسی کرد و با توجه به اینکه برداشت آب در کنار پارک مستمر تر هم خواهد بود تصمیم گرفتیم چاه حفر کنیم.

اصلانی گفت:شما به عنوان عضو شورا باید وقتی در مورد موضوعی اظهار نظر می کنید بر اساس آمار کارشناسانه باشد ولی اگر نظر خود را بگویید نظر شما صاحب نیست.

سیفی در پاسخ به معاون عمرانی استاندار گفت:من به عنوان عضو شورا باید به مردم پاسخ بدهم درحالی که هیچ اطلاعاتی از پروژه پارک شاپوری به ما نداده اید .

عضوشورای شهر خرم آبادگفت:شما هیچ اطلاعاتی در مورد احداث تقاطع های خرم آباد به شورای شهر نداده اید و ما نمی دانیم تقاطع ولایت یا تقاطع مسکن مهر در چه نقطه ایی احداث می شود حتی مجموعه عمرانی ما نیز در این در زمینه اطلاع ندارد.

وی افزود :آیا این درست است که من به عنوان عضو شورای شهر در پاسخ به مردم در ارتباط با این پروژه ها اعلام بی اطلاعی کنم؟

معاون عمرانی استاندار در جواب این عضوشورای شهر خرم آبادگفت:شما در پاسخ به مردم بهتر است بگویید چیزی نمی دانید...

انتقاد اعضای شورا به موضع گیری اصلانی بر علیه شورای شهرخرم آباد

رضا حاصلی در پاسخ به سخنان معاون عمرانی استاندار بیان کرد:همه چیزها در این جلسه برعکس مطرح می شود و وقتی ما در جلسه ایی برای شهر خرم آباد مطالبه می کنیم آقای اصلانی فرمایش می کند که قضیه را منحرف نکنید.

وی افزود: وقتی که ما از مسائل و مشکلات مختلف شهر خرم آباد صحبت کردیم آقای اصلانی گفت در مورد یک موضوع خاص صحبت کنید و الان که در مورد یک موضوع خاص صحبت می کنیم دارید جلسه را به جای دیگر منحرف می کنید و در واقع تعجب من در این است که چرا جلسه به این مهمی دستور کار مشخص ندارد و یکی از آب صحبت می کند یکی از تلگرام و موارد دیگر

این عضوشورای شهر خرم آباداظهار داشت:جناب آقای اصلانی مگر تملک اراضی 60 متری خرم آباد برای ساخت تقاطع مطالبه مردم نیست، که این موضوع برای شما تلخ باشد.

حاصلی گفت: یک روزی احمدی نژاد به خرم آباد آمد و گفت با کلنگ می آیم و می خواهم استان لرستان را آباد کنم پس در واقع مشکل ما حرف درمانی و گفتار درمانی نیست بلکه ما می خواهیم دوستانه مشکلات را برطرف کنیم ولی من نمی دانم چرا آقای اصلانی از این کار بدش می آید.

وی در پاسخ به سوال معاون عمرانی استاندار مبنی بر اینکه شما بعنوان عضو شورا چه کاری برای مردم انجام داده اید ،عنوان کرد:ما در شورا کارهای زیادی برای مردم انجام داده ایم و اگر بنده نبودم شما می خواستید اجبار کنید که یک کار انجام شود و در واقع من جلوی آن را گرفتم ولی به هر حال من در حال حاضر جلوی خود را می گیریم و نمی گویم قرار بود چه ظلمی به شهر خرم آباد بشود.

جافر وفایی دیگر عضوشورای شهر خرم آبادنیز عنوان کرد:این شورا خیلی دارد مظلوم واقع می شود و من از آقای اصلانی معاون عمرانی استاندار که به عملکرد شورا انتقاد دارد می پرسم که چه پیشنهادی از سوی آقای شهردار در موردعمران و آبادانی شهر خرم آباد به شورا داده شده است که نمره منفی گرفته باشد؟

وی تصریح کرد:آیا در رابطه با هر پیشنهادی برای آبادانی هر خرم آباد مانند بافت های فرسوده،ساخت هتل،برج های دوقلو،شرکت آباد راهان و ... شورای شهر در کوتاهترین زمان ممکن آن را مصوب نکرده است بدون آنکه اطلاعات جامعی در مورد ان داشته باشد.

وفایی گفت:اینکه آقای اصلانی می گوید شورا چه پیشنهادی داده است واقعا کم لطفی در حق شورا است کما اینکه شورا یک عامل نظارتی است و بایستس هر پیشنهادی می دهد از طریق شهردار است چنانکه ما هم پیشنهاد هایی داشته ایم و مصوب هم کرده ایم ولی شهرداری آن را انجام نداده است که ما به همین خاطر از شهردار گله داریم.

عضوشورای شهر خرم آبادیادآور شد:جناب شهردار باید نسبت به مصوبات شورا پاسخ بدهد ،و واقعا یاین ک نوع توهین به شورا است که می گویند هر کاری که به شورا می آید چوب لای چرخ آن می گذارند.

وی ادامه داد:آقای اصلانی اگر دوستان بنده نسبت به پروژه های عمرانی انتقاد دارند به خاطر این است که هیچ گونه اطلاعاتی در مورد آنها به اعضای شورا داده نمی شود و حتی کارشناسان و اعضای شهرداری هم می گویند در مورد آنها آگاهی نداریم لذا ما بعنوان زبان گویای مردم باید از معاون عمرانی استاندار سوال بپرسیم و این به معنای مخالفت با پروژه نیست.

وفایی ار استاندار درخواست کرد برای حل مشکل پارکینگ بیمارستان شهید رحیمی با دانشگاه علوم پزشکی پیگیری لازم را داشته باشد که استاندار قول داد برای حل این مشکل پیگیری لازم را انجام دهد.

وی از استاندار خواست تا برای ساخت فرهنگ سرای خرم آباد،ایجاد کمربندی در محله پشته حسین آباد،ساخت ساختمان جدید شهردتاری در مجاورت ساختمان شورای شهر،ساخت پل و باند کند رو در پایان مسیر جاده ماسور بر روی رودخانه و حل برخی مشکلات دیگر شهر خرم آباد پیگیری لازم را داشته باشد.

در ادامه این جلسه علی جهان آرا دیگر عضوشورای شهر خرم آبادنیز به صحبت پرداخت و گفت:متاسفانه جلسه امروز از فضای اصلی خود خارج شده است و اینکه ما در ده دقیقه چندین طرح را به استاندار بدهیم که هیچ کار کارشناسی بر روی آن انجام نشده است بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد .

وی افزود:من از دوستان خود در شورا سوال می کنم تا کنون چه پیشنهاد کلان عمرانی از شورا به شهرداری داده شده است و یا اینکه شهرداری چه پیشنهاد کلانی به ما دا ه است؟در واقع چنین کاری صورت نگرفته است.

در پایان این جلسهاستاندار لرستانبرگزاری چنین جلساتی را بای حل مشکلات شهری و تعامل بیشتر شورای شهر با دستگاه های اجرایی بسیار مفید دانست و ابراز امیدواری کرد با تعامل بیشتر ابهامات موجود در برخی پروژه ها برای اعضای شورای شهر برطرف شود.

سفیر افلاک
ارسال نظرات
آخرین اخبار