سعید منزه، گرافیست، اظهار داشت: هنر گرافیك، تابع زمان و زبان نیست؛ بنابراین ابزار موثری برای انتقال پیام به مخاطب است.
کد خبر: ۸۷۰۵۰۲۶
|
۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  حوزه هنری، سعید منزه، از هنرمندان گرافیست كشورمان، در جریان بازدید از نمایشگاه «رنگ رهایی» كه با محوریت دفاع از مردم مظلوم فلسطین در حوزه هنری برپا شده، بیان كرد: در عرصه مبارزه، روش‌های مختلفی وجود دارد، علاوه بر جنگ‌های فیزیكی و استفاده از سلاح، روش‌های مبارزه نرم هم وجود دارد كه استفاده از ابزار هنر در چنین مبارزه ای یكی از راه‌های موثر است.


منزه با اشاره به اینكه پوستر در عرصه مبارزه فرهنگی از مهم ترین ابزارهایی است كه در دست داریم، گفت: می‌توانم بگویم پوستر و هنرهای محیطی حتی از سینما هم در این مبارزه كارایی بیشتری دارد. پوستر، به دلایل مختلفی كارایی های زیادی دارد كه یكی از این دلایل این است كه مخاطب بدون نیاز به دانستن زبان خاص هنرمند تولیدكننده اثر، می تواند با آن ارتباط برقرار كند و درواقع واسطه‌ای به نام مترجم در این میان حذف می شود.

وی همچنین درباره اینكه گرافیك چطور می تواند در عرصه فرهنگی نقش آفرینی كند، توضیح داد: گرافیك ابزار ساده و رسایی است كه مثل كتاب و سینما تابع زمان نیست. آنچه در مدت طولانی‌تری می توان از طریق كتاب یا فیلم به دست آورد، در زمان كمتری می توان با مشاهده یك پوستر به بیننده انتقال داد. بنابراین در جهانی كه سرعت اهمیت دارد، پوستر می تواند به سرعت انتقال پیام كند. در عین حال، نباید از این غافل شد كه هزینه‌های تكثیر پوستر كمتر از تكثیر سایر رسانه‌های هنری است كه این موضوع هم در نوع خودش بسیار مهم تلقی می‌شود.

این گرافیست اظهار كرد: علاوه بر نقش گرافیك در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، تاثیر پررنگ هنر گرافیك در انقلاب و دفاع مقدس خودمان را هم می توانیم ببینیم و این تاثیر انكارشدنی نیست. در انواع دیوارنوشته‌ها یا سربندهای رزمندگان، از خطوط و طراحی‌های گرافیكی استفاده می‌شد و حتی در رنگ بندی سربندها هم این موضوع رعایت می شد كه كدام رنگ یا فونت، با توجه به فرهنگ و دین ما می تواند در روحیه بخشی به رزمندگان و انتقال پیام به سربازان دشمن موثرتر واقع شود. چه هنری می توانست جز گرافیك در وسط میدان جنگ به كمك رزمنده ها آمده و در كوتاه ترین زمان ممكن، روحیه رزمنده‌ها و عزم راسخ آن ها را به دشمن نشان دهد؟

وی با اشاره به اصطلاح «نوای گرافیكی» در سخنانش، در توضیح این اصطلاح گفت: برای ارتباط برقرار كردن با شنونده هم نیاز داریم تكنیك هایی را به كار ببریم كه موثر باشد و بر او اثر بگذارد. این كار كه به نوعی بهره‌گیری از كلماتی مختصر اما به صورت ریتمیك و تاثیرگذار است را می توان به نوعی نوای گرافیكی دانست كه گوینده اثر تلاش كرده از هنر در بیانش استفاده كند. ما این نواهای گرافیكی را در زمان جنگ بسیار داشتیم و در شعر و كاریكلماتور هم می توانیم این را ببینیم كه گاهی با كمترین كلمات، تلاش می شود بیشترین مفاهیم رسانده شود.

سعید منزه درباره نمایشگاه «رنگ رهایی» هم توضیح داد: آثار خوبی در این نمایشگاه دیده می شود، اما باید دقت داشته باشیم كه مهم تاثیر كاری است كه انجام می دهیم نه تكثیر آن، بنابراین می توان با دقت بیشتری در آثار گزینش شده، نمایشگاه موثرتری از این پوسترها برپا كرد.

گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از نمایشگاه هنرهای تجسمی «رنگ رهایی»، تا 30 تیرماه از ساعت 9 تا 18 همه روزه به‌جز ایام تعطیل به گالری زنده‌یاد ابوالفضل عالی واقع در تهران، خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ مراجعه كنند.

ارسال نظرات