خبرهای داغ:
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان این‌که اگر شعری وجه اللهی شود، قطعاً ماندگار و دائمی خواهد شد، گفت: هر چقدر وجه اللهی در شعر بیشتر دیده شود، به همان اندازه ماندگاری آن بیشتر خواهد بود.
کد خبر: ۸۷۰۵۲۴۳
|
۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین،جمعی از اهالی فرهنگ، شعر و ادب فارسی استان با آیت‌الله عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه قزوین دیدار کردند و تعدادی از شاعران جوان و پیشکسوت استان به قرائت اشعار خود پرداختند.

آیت‌الله عابدینی در این دیدار با تأکید بر این‌که شعر در پیدایش حماسه و انقلاب نقش مؤثری داشت، اظهار کرد: همانگونه که شعر در پیروزی انقلاب نقش مؤثری داشت امروز هم باید موتور محرک حرکت انقلاب باشد.

وی تصریح کرد: رجز خوانی‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس، رنگ شاعرانه داشت و اگر در یک دست تفنگ داشتند، در دستی دیگر عنصر به حرکت در آورِ شعر را در دست داشتند و با این رویکرد حماسه‌های عظیمی را رقم زدند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: شعر در حرکت رو به جلوی انتفاضه فلسطین و جبهه مقاومت نقش برجسته‌ای داشته و به جوانان جانی تازه بخشیده است.

امام‌جمعه قزوین به دلایل ماندگاری و اثرگذاری شعر اشاره و یادآور شد: ماندگاری اشعار حافظ، سعدی و مولانا به خاطر خدایی بودن آنهاست، خدای متعال در قرآن فرموده: آن چیزی که نزد شماست، تمام شدنی است زیرا خود انسان نیز فانی است و کارهایی که برای خودمان باشد تاریخ مصرف داشته و محکوم به فنا خواهند بود.

وی با بیان این‌که مثنوی مولانا، ترجمان قرآن کریم است، گفت: آن چیزی ماندگار و اثرگذار خواهد بود که خدایی باشد و ماندگاری مثنوی و اشعار حافظ به خاطر همین معناست و حافظ نیز در اشعارش به این نکته اشاره کرده و گفته: «هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم».

آیت‌الله عابدینی اضافه کرد: این‌که شعر مرحوم شهریار درباره امام علی (ع) تا این اندازه جاودانگی، اثرگذاری و روح‌پروری داشته، به این خاطر است که امیرمؤمنان ما عندالهی است و ما عندالهی ایشان موجب جاودانگی شهریار و شعر او شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان این‌که اگر شعری وجه اللهی شود، قطعاً ماندگار و دائمی خواهد شد، افزود: هر چقدر وجه اللهی در شعر بیشتر دیده شود، به همان اندازه ماندگاری آن بیشتر خواهد بود.

امام‌جمعه قزوین اظهار کرد: خدای متعال بر توجه به مستضعفان تأکید کرده و باید شعرای ما نیز در مسیر حمایت از مستضعفان گام بردارند و اگر در این مسیر قرار بگیرند کاری مفید و سودمند انجام شده است.

آیت‌الله عابدینی با بیان این‌که شعرا باید شعری بسرایند که فایده داشته باشد، بیان کرد: بال‌های ظریف و بلند پرواز شعر می‌تواند رسالت انقلابی را به خوبی به‌جای بیاورند و اگر ما بتوانیم اندیشه‌های دینی، آرمان‌های ولایی، رسالت‌های انسانی و ایمانی‌مان را به بال‌های ظریف شعر وصل کنیم، می‌تواند جهان را تحت تأثیر خود قرار دهد.

 وی در پایان گفت: شعر ما باید معتبر و مستند باشد، این‌که جامی در یکی از شعرهایش می‌گوید: «ای خواجه چه جویی ز شب قدر نشانی/ هر شب شب قدر است اگر قدر بدانی» هیچ آیه و روایتی نمی‌گوید که هر شب، شب قدر است بلکه اصرار دارد که بگوید یک شب در سال شب قدر است؛ بنابراین مستند بودن در شعر باید با جدیت دنبال شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها