ایجاد شکاف طبقاتی و نا امید شدن توده مردم از مسئولین یکی دیگر از خسارت های سنگین فیش ها و دریافت های نجومی برخی مسئولان است، در روزهای اخیر شاهد تعطیلی اکثر واحد های تولیدی و بیکار شدن سرپرستان خانوارها هستیم و میبینیم که اکثر خانواده های کارگران زحمتکش در تهیه مایحتاج اولیه خود مانده اند اما برخی مسئولان علاوه بر حقوق ها و آیتم های مختلف حق اوقات فراغت فرزندان نیز می گیرند غافل از اینکه فرزندان خانواده های مستضعف با شنیدن این اخبار حتما و حتما دچار یاس و سرخوردگی می شوند.
کد خبر: ۸۷۰۵۷۱۷
|
۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، افراد جامعه و شهروندان یک سرزمین به عنوان یکی از سرمایه های با ارزش یک کشور شناخته می شوند، سرمایه اجتماعی یک کشور می تواند باعث رشد و ترقی و شکوفایی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... شود و در عین حال این اجتماع است که می تواند با کمی لغزش و ناامیدی باعث شود یک کشور نظم خود را از دست بدهد و رو به زوال و ناامیدی و فروپاشی حرکت کند. در ایران اتحاد و اعتماد بین توده مردم و مسئولان باعث شده است که کشور در برهه های مختلف از مصائب سخت از جمله جنگ تحمیلی و فتنه ها و تحریم ها به سلامتی عبور کند.

اعتماد مردم به عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی یک کشور تا زمانی که مسئولان در راستای عدات طلبی،  رفع مشکلات اقتصادی، برداشتن تبعیض، تلاش برای حفظ اقتدار و عزت کشور در عرصه بین المللی، ایجاد رفاه عمومی ، برقرای نظام سلامت و درمان، حفظ و ارتقای ارزش های دینی و اسلامی، توجه به فرهنگ بومی و اسلامی، توسعه آموزش عالی و فن آوری و... گام بردارند استوار و پابرجاست و این اعتماد و پشتیبانی می تواند تحت هر شرایط و تحدیدی چه داخلی و چه خارجی همراه نظام باشند.

پرداخت های نجومی ستم بزرگ

با توجه به اصول قانون اساسی و آموزه های دینی مسئولان به عنوان خدمتگزاران نظام باید تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات و دغدغه های جامعه به کار گیرند و حقی که مردم نسبت به مسئولان دارند یعنی همان حق الناس در اینجا به خوبی نمایان و قابل تامل است. یعنی اینکه مسئولان نباید خود را تافته جدابافته از مردم بدانند و یا با استفاده از منابع بیت المال بر مردم فخر فروشی کنند و اسباب حفظ قدرت و دست درازی خود و وابستگانشان به بیت المال شوند. همه ما شاهد هستیم اکثر اقشار جامعه از جمله کارگران، فرهنگیان و کارمندان وضعیت حقوق و درآمد نامطلوبی برخوردارند ولی دریافتی برخی مدیران شاید دهها و صدها برابر این زحمتکشان بی ادعا نیز باشد. در همین رابطه «عباس پاپی زاده بالنگان نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به تبعات فیش های نجومی برخی مدیران دولتی در جامعه اظهار داشت: پرداخت فیش ها و پاداش های نجومی به مسئولان دولتی در شرایطی که سطح درآمد کارگران بسیار پایین بوده و از فقر رنج می برند ستم بزرگی است.»

 دریافتی های ده ها میلیونی در سطح مدیران شهرستان ها

متاسفانه در روزهای اخیر موجی از افشای فیش ها و پاداش های نجومی باعث شده است که جو افکار عمومی و رسانه ای کشور متهب شود، ماجرا از افشای فیش های حقوقی دهها میلیونی مدیرعامل بیمه مرکزی و مدیران آنجا شروع و بعد از آن با افشای فیش های نجومی دهها و صدها میلیونی مدیران بانکی ادامه یافت و در این بین انتشار فیش های حقوقی و پاداش های مدیران برخی سازمان ها و شرکت های دولتی باعث ادامه دار شدن دومینوی افشای فیش ها و پاداش های نجومی شد. ایجاد کمپین های مختلف توسط مردم تحت عنوان افشا و انتشار فیش های حقوقی مسئولان در فضای مجازی باعث شد که این موضوع  به عنوان مهمترین موضوع اخبار رسانه ها تبدیل شود.این دریافتی های غیر قابل باور حتی به شهرستان ها نیز سرایت کرده است تا جاییکه شهاب نادری نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج گفت:" من لیستی از فیش های نجومی مدیران دارم، در یکی از شهرستان ها، یک مدیر ماهانه 60 میلیون تومان دریافتی دارد و اینگونه دریافتی های نامتعارف در وضعیت نامناسب معیشتی مردم ظلم به تمام اقشار جامعه است". این ظلمی که برخی نمایندگان مجلس از آن اینگونه یاد میکنند می تواند پایه های اعتماد سرمایه اجتماعی کشور را مورد هجمه قرار داد.

موضوع فیش های حقوقی هجوم به ارزش هاست

حساسیت و اهمیت موضوع به گونه ای بود که مقام معظم رهبری در اولین فرصت در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیات دولت تذکراتی دادند و با اشاره به سیره امام علی (ع) و بیان فرازهایی از نهج البلاغه با اشاره به یکی دیگر از حکمت های حضرت علی(ع) ، به موضوع نگاه طعمه ای به مسئولیت برای رسیدن به ثروت و امتیازهای خاص پرداختند و گفتند:"چنین نگاهی به مسئولیت که در واقع یک امانت است، موجب کوچک و حقیر شدن انسان خواهد شد".

مقام معظم رهبری با اشاره به فیش های نجومی برخی مسئولان از این موضوع به عنوان هجوم به ارزش ها یاد کردند و فرمودند:" موضوع حقوق های نجومی، در واقع هجوم به ارزش ها است اما همه بدانند که این موضوع از استثناءها است و اکثر مدیران دستگاهها، انسانهای پاک‌دست هستند، اما همین تعداد کم نیز خیلی بد است و باید حتماً با آن برخورد شود". ایشان با اشاره به دستور رئیس جمهور به معاون اول برای پیگیری موضوع خاطرنشان کردند:" این موضوع نباید شامل مرور زمان شود بلکه باید حتماً به صورت جدی پیگیری، و نتیجه آن به اطلاع مردم رسانده شود".   ورود به موقع رهبر معظم انقلاب به موضوع و دستور صریح برای پیگیری و برخورد با عاملان این موضوع و اعلام نتیجه به مردم حاکی از درایت معظم له به نقش و جایگاه مردم و افکار عمومی به عنوان ولی نعمتان انقلاب دارد.

پرداخت های نجومی ریشه در اعتقادات دولت یازدهم دارد/هزینه سالانه چای مرکز بررسی های استراتژیک در زمان روحانی 1500000000ریال

تعدادی از مسئولان دولتی که این فیش های حقوقی را گرفته بودند یا به نوعی استعفا دادند و یا برکنار شدند و عده ای نیز هنوز مقاومت می کنند و برخی سازمان ها نیز در مقابل شفاف سازی حقوق ها و پاداش ها و ارائه اطلاعات به مراجع قضائی مقاومت می کنند تا جائی که رئیس سازمان بازرسی گفت: حکم حبس یک مدیر به دلیل خودداری از ارائه اسناد حقوق دریافتی صادر شد.

در اینجا قصد نداریم اسامی مدیران و دریافت کنندگان فیش ها و پاداش های نجومی را بیاوریم اما با کمی تحقیق و دنبال کردن سرنخ های چنین تفکراشرافی گری و اسراف و  دست درازی به بیت المال  را در عقاید لیبرال ها و مدیران و مسئولان دولت سازندگی و اکنون هم برخی از مدیران دولت یازدهم مشاهده کرد. به عنوان نمونه موضوعی که آقای فروزش معاون امور اجرایی و اطلاع‌رسانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع مصلحت نظام بلافاصله پس از انتصاب به سمت معاون امور اجرایی و اطلاع‌رسانی در 26 آذرماه 1392 در جمع خبرنگاران به آن اشاره کرد را در اینجا آورد، جایی که وی گفت هزینه چای سالانه مرکز بررسی های استراتژیک در زمان مسئولیت روحانی سالانه 1500000000ریال است، می توان این خوی و ذات اشرافی گیری و حیف و میل بیت المال و همچنین اشتیاق برای گرفتن حقوق های زیاد را در سوابق اجرایی سابق این مدیران دید. جهش چندین برابری فیش های مدیران در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل باعث ایجاد این سوال در ذهن مردم شده است که چرا دولتی که در اکثر شعارها و برنامه های خود شکست خورده ودر آن بیکاری و رکود و معضلات اقتصادی بی داد می کند اکنون فیش ها و رانت های نجومی برای خود مشخص کرده و اینگونه در قبال بیت المال رفتار می کنند؟

 
 
 لطمه بزرگ فیش نجومی‌ها به اعتماد مردمی
 
اما تبعات اجتماعی فیش های حقوقی مسئولان و افشای رانت های اقتصادی به بستگان  خانوادگی و سیاسی و تلاش و رقابت  برخی مسئولان درباره برداشت از بیت المال متاسفانه باعث شده است که مردم نسبت به برخی مسائل ناامید و یا بی اعتماد شوند تا جاییکه ذوالفقاری، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد از کاهش کمک های مردمی به کمیته امداد خبر می دهد. مردمی که بارها وفاداری خود به نظام در قالب حضور در جبهه های جنگ تحمیلی، شرکت در انتخابات ها و راهپیمایی ها، جمع کردن بساط فتنه گران و مقاومت در برابر تحریم های ناجوانمردانه استکبار به مسئولان نظام ثابت کرده اند اکنون چرا باید اینگونه توسط دولت و سیستمی که اعتقاد چندانی به اجرای عدالت و گام برداشتن در مسیرارزشها ندارد دلشکسته و نا امید شوند؟ آیا دستور دادن رئیس جمهور به معاون اول خود برای برخورد با این موضوع می تواند تسکین درد قلوب مردم مستضعف باشد؟ آنچنان که برخی رسانه ها اعلام کرده اند برادر رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور نیز در انتصاب برخی از این حقوق بگیران نجومی نقش داشته اند. زهره طبیب زاده نماینده سابق مردم تهران در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ابن باره گفت: "خود آقای جهانگیری در تقسیم پاداش های نجومی شرکت سیمان تهران نقش داشته اند بنابراین ایشان چگونه می توانند با مفاسد اقتصادی و صاحبان فیش های حقوقی نجومی برخورد نماید. ایشان زمانی که در دولت اصلاحات وزیر بوده است حقوق های نجومی به زیر مجموعه خودش پرداخت کرده است که حتی مورد انتقاد اصلاح طلبان مجلس ششم نیز قرار گرفت بنابراین ایشان صلاحیت برخورد با این مفسده اقتصادی را ندارد و قوه قضائیه و دادستان به نمایندگی از مردم باید ورود پیدا کنند."
 
 
مجلس قاطعانه به موضوع فیش های نجومی ورود کند
 
بی تفاوتی مجلس شورای اسلامی و عدم ورود قاطعانه آن به موضوع فیش ها و پاداش های نجومی نیز قابل تامل است، برخی نمایندگان مجلس که در گذشته نسبت به ساپورت پوشیدن برخی بدحجابان حساس بودند و دولت وقت را بخاطر کم کاری مورد هجمه قرار می دادند اکنون چشمشان را بر این افتضاح مالی دولت یازدهم بسته اند و با معیارهای استاندارد دوگانه حرکت می کنند، موضع قاطعانه مجلس و تدبیر راه کارهای جلوگیری از اینگونه سو استفاده ها و مسدود کردن راه های دور زدن قانون توسط مدیران می توان تا حدودی به جلوگیری از چپاول بیت المال کمک کند.
 
ایجاد شکاف طبقاتی و نا امید شدن توده مردم از مسئولین یکی دیگر از خسارت های سنگین فیش ها و دریافت های نجومی برخی مسئولان است، در روزهای اخیر شاهد تعطیلی اکثر واحد های تولیدی و بیکار شدن سرپرستان خانوارها هستیم و میبینیم که اکثر خانواده های کارگران زحمتکش در تهیه مایحتاج اولیه خود مانده اند اما برخی مسئولان علاوه بر حقوق ها و آیتم های مختلف حق اوقات فراغت فرزندان نیز می گیرند غافل از اینکه فرزندان خانواده های مستضعف با شنیدن این اخبار حتما و حتما دچار یاس و سرخوردگی می شوند. در این رابطه  بشیر خالقی نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج درباره فیش های نجومی مدیران دولتی و تبعات آن در جامعه اظهار داشت: در شرایطی که مردم برای امرار معاش و تأمین حدأقل های زندگی خود مشکل دارند دریافت حقوق های نجومی و غیر متعارف به حق نیست. وی در ادامه گفت: بعضی از مسئولان 200میلیون تومان در ماه حقوق دریافت می کنند درحالیکه مردم برای دریافت یک میلیون تومان وام و بازپرداخت آن سختی می کشند، پاداش های نجومی مسئولان دولتی در جامعه شکاف طبقاتی ایجاد می کند.
 
 لابی انتصاب مسئولان فاسد در دولت یازدهم خشکانده شود
 
انتصاب مسئولان و لابی های پشت پرده برای انتخاب مدیران هم سو با تفکرات حزبی و سیاسی متاسفانه یکی از دلایل به وجود آمدن این افتضاح در سیستم دولت یازدهم شده است، مدیرانی که هیچ سنخیتی با آرمان های امام راحل و انقلاب ندارند در این حصوص سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین به بیان سخنان حکیمانه امام خمینی(ره) درباره معیار انتخاب مدیران پرداخت و گفت: امام راحل فرمودند که مسئولان باید از طبقه متوسط و مادون متوسط باشند وقتی از معیارهای انقلاب اسلامی و ارزش های دینی فاصله می گیریم و مسئولانی را منصوب می کنیم که صدها میلیارد ثروت دارند باید هم منتظر چنین عواقب سویی باشیم. وقتی ارزش‌های دینی را کم رنگ می کنیم باید هم منتظر چنین عواقبی باشیم. وی برداشت پول های کلان عده ای را، خدشه دار شدن آبروی کشور و اکثریت مدیران خدمت گزار کشور دانست و گفت: جرم و گناه کسانی که این پول های کلان را گرفته اند فقط سوء استفاده مالی و برداشت از بیت المال نیست بلکه گناه بزرگتر آنها این است که با این کارها آبروی کشور و آبروی اکثریت مدیران خدمت گزار کشور را خدشه دار کرده اند و این لطمه کوچکی نیست. شاید در صلاحیت دادگاه انقلاب است که از این به بعد ورود کند و به جنبه حیثیتی این جرم بپردازد.
 
قوه قضائیه با اقتدار و به صورت جدی وارد قضیه شده است و آنچنان که از صحبت های رئیس سازمان بازرسی و معاون اول قوه قضائیه بر می آید قصدشان برخورد و ریشه کن کردن این غده چرکین در درون نظام است، هر چند برخی فشارها ممکن است باعث می شود کار با کندی پیش رود اما عزم جزم مدیران و مسئولان انقلابی در راه مبارزه با فساد در دستگاه های وابسطه به نظام مقدس جمهوری اسیلامی می تواند اعتماد مردم به نظام را بیش از پیش تقویت کند تا این سرمایه اجتماعی کماکان پشتیبان نظام و انقلاب باقی بماند.

ارسال نظرات