معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خبر داد؛

صادرات سالانه 49 هزارتن گوشت مرغ از استان سمنان

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنانگفت: توليدات طيور استان در محصولات منتخب گوشت مرغ سالانه 49 هزار تن صادرات گوشت مرغ داريم كه 70 درصد توليدات گوشت مرغ با توجه به جمعيتي كه در استان سمنان داريم، از استان خارج مي شود.
کد خبر: ۸۷۰۵۸۵۰
|
۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاري بسيج در سمنان، مصطفي شاه حسيني در جمع مهندسان بسيجي استان سمنان در دومين اجلاسيه مجمع عمومي سازمان بسيج مهندسين استان سمنان كه در سالن جلسات شركت توزيع برق استان سمنان برگزار شد، با اشاره به همايش صنعت مرغ در اواخر سال گذشته اظهار داشت: ترويج و توليد مرغ سايز با همكاري جهاد كشاورزي و بسيج كشاورزي پيگيري و در حال انجام است.

وي افزود: استان سمنان 401 واحد مرغ گوشت صنعتی دارد که در رتبه 17 در کل کشور بوده و در زمینه پرورش مرغ تخم‌گذار نیز 35 واحد در این استان فعال است و در سایر درآمدهای مرتبط با مرغ، 666 واحد طیور و سایر ماکیان در استان فعالیت می‌کنند.

عضو شوراي انديشه و همفكري سازمان بسيج مهندسين كشاورزي استان سمنان گفت: توليدات طيور استان در محصولات منتخب گوشت مرغ سالانه 49 هزار تن صادرات گوشت مرغ داريم كه 70 درصد توليدات گوشت مرغ با توجه به جمعيتي كه در استان سمنان داريم، از استان خارج مي شود و به ويژه به استان تهران صادر مي شود و تخم مرغ نيز50 درصد مازاد بر مصرف داريم.

شاه حسيني اظهار داشت: سياست ها و استرات‍ژي هاي سازمان جهاد كشاورزي در حوزه صنعت مرغ تأكيد بر زنجيره توليد صنعت مرغ، فرآوري در افزايش ارزش افزوده،‌توليد مرغ سايز،‌صادرات مرغ و تخم مرغ است كه همه اينها در بحث هزينه هاي توليد كه مرغدار متحمل مي شود، تأثيرگذار است.

وي اهميت اقتصادي پرورش طيور را ضريب تبديل مناسب و سرعت رشد بالا، درصد بالاي لاشه، سهولت پرورش، سهولت تغذيه طيور و برگشت سريع سرمايه عنوان كرد.

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، دستاوردهاي همايش صنعت مرغ استان را كه در اسفندماه سال 94 برگزار شد را جايگاه قانوني توليد مرغ سايز، ارائه دستورالعمل كاهش وزن كشتار و دستورالعمل كاهش سن پرورش عنوان كرد و گفت: در دنيا پرورش مرغ در ابتدا با سن 70 روز و سپس به 65، 60، 55 و 50 روز و در كشورهاي پيشرفته تا 35 روز پرورش مرغ انجام مي گيرد و در كشورما ايران 50 تا 55 روز است كه تلاش داريم كه اين ميزان را به 40 تا 42 روز پرورش مرغ كاهش دهيم كه داراي مزاياي زيادي است.

شاه حسيني،‌ چالش هاي مسائل و مشكلات صنعت مرغ استان سمنان را عدم استقرار زنجيره توليد در صنعت مرغ، وجود پديده دلالي و مشكلات عرضه داخلي صنعت مرغ؛ بالابودن هزينه توليد،‌مشكلات توليد مرغ سازي و مسائل و مشكلات مربوط به صادرات، مشكل بهره وري نازل و چالش در انتقال تكنولوژي، چالش فرآوري در صنعت مرغ، چالش مديريت توليد و عدم رعايت سهميه جوجه ريزي و بروز عدم تعادلهاي منطقه اي و ملي عنوان كرد.

وي در تعريف مرغ سايز بيان داشت: اين طرح طرحي كاملاً‌معقول و استاندارد است كه سالهاست در جهان در حال اجراست و مرغ سايز با توجه به نوع مصرف گوشت مرغ با وزن هاي متفاوت وارد بازار مي شوند، خوشخوراك،‌خوش پخت است و چربي كمتري در لاشه آن موجو است، اقتصادي تر است و علاوه بر دارا بودن طعم و كيفت مناسب تر،‌ارزش تغذيه اي بسيار بالايي داشته و از سلامت بيشتري برخوردار است.

عضو شوراي انديشه و همفكري سازمان بسيج مهندسين كشاورزي استان سمنان به چند آثار و مزيت هاي اقتصادي توليد مرغ سايز اشاره كرد و گفت: از مزيت هاي اقتصادي آن كاهش ضريب تبديل دان به گوش مرغ و نياز كمتر به واردات ذرت، بهبود كيفيت لاشه،‌كاهش قيمت تمام شده در واحد محصول توليدي،‌نياز به نقدينگي كمتر و كاهش تلفات است.

شاه حسيني فرآيند اجراي طرح را شناسايي واحدهاي پيرو با هماهنگي اداره كل دامپزشكي استان و آموزش مديران واحده عنوان كرد و افزود: توليد مرغ سايز و سالم به ميزان حداقل 20 درصد از كل توليد استان،‌فراهم شدن شرايط لازم براي صادرات مرغ حداقل به ميزان 10 هزار تن، تربيت حداقل 20 نفر از مهندسان بسيجي در مرحله اول اجراي طرح در حوزه توليد مرغ سايز و سالم از دستاوردهاي اجراي طرح توليد مرغ سايز و سالم است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار