با نظارت بهداشتی؛

پنیر سنتی مراغه می تواند برند شود

خبرگزاری بسیج: سرپرست مدیریت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی مراغه در جمع خبرنگاران، گفت: پنیر سنتی این شهرستان با نظارت بهداشتی قابلیت تبدیل به یک برند غذایی و اقتصادی را دارد.
کد خبر: ۸۷۰۶۰۹۰
|
۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج در آذربایجان شرقی، آرش خرمی، افزود: به علت قرار گرفتن مراغه در دامنه جنوبی کوه سهند و امکان تولید شیر گوسفندی در مراتع این شهرستان، هر ساله کارگاه های پنیرسازی سنتی در مراغه دایر می شود.

وی اظهار کرد: به علت حساسیت نحوه تولید این محصول و تاثیر آن بر سلامتی مردم، نظارت بهداشتی بر این روند همواره مورد تاکید و نظارت مدیریت غذا و دارو بوده که امسال دانشکده علوم پزشکی مراغه در روستاهای هدف، نظارت های دوره ای را همزمان با فصل تولید انجام داده است.

خرمی ادامه داد: 50 کارگاه سنتی پنیر سازی در روستاهای شهرستان شناسایی شده که در بیشتر آن ها تولید محصول به صورتی انجام می شود که کارشناسان بهداشتی کمترین نظارت را بر آن داشته و یا در برخی موارد هیچ نوع نظارتی وجود ندارد.

سرپرست مدیریت غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه، تصریح کرد: این مدیریت در سال جاری به همه کارگاه ها در دو مرحله شفاهی و کتبی اخطاریه صادر کرده تا صاحبان کارگاه ها اقدام به دریافت شناسه نظارتی کنند تا علاوه بر شناسنامه دار کردن کارگاه ها، کارشناسان، نظارت دقیق تر بهداشتی بر محصولات تولید شده داشته باشند.

وی افزود: اخذ شناسه نظارتی مستلزم ایجاد شرایط مناسب و بهداشتی برای کارگاه تولیدی بوده که خود به خود موجب بهبود وضعیت کارگاه ها می شود که متصدیان کارگاه های باید باپایان سال کاری کارگاه ها، نسبت به اخذ شناسه نظارت کارگاهی اقدام کنند.

آرش خرمی، هشدار داد: در صورت عدم اقدام از سوی صاحبان کارگاه ها، ممانعت از تولید انجام شده و محل کار خاطیان پلمپ می شود.

وی بیان داشت: هر ساله همزمان با فصل تولید پنیر سنتی گوسفندی که از اسفند ماه آغاز و تا اوایل تابستان ادامه می یابد، بازدید های فشرده ای از این کارگاه ها انجام می شود که در سال جاری در مورادی هم با کارگاه های متخلف برخورد شده و پنیرهای تولید شده در شرایط غیر بهداشتی با رعایت موازین قانونی، امحا شده است.

خرمی ادعا کرد: در این ارتباط، همه صاحبان کارگاه ها توجیه شده و در حال حاضر حدود 10 نفر برای اخذ مجوز اقدام کرده اند که تولید بهداشتی پنیر منجر به بسته بندی استاندارد آن و تبدیل پنیر سنتی مراغه به یک برند می شود.

وی با تاکید به اینکه سلامت غذایی جامعه همواره جزو خط قرمزهای مدیریت غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی مراغه است، اظهار داشت: با توجه به موضوعات مربوط به لبنیات، نظارت بر این صنعت مطابق قانون انجام می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها