بازدید نماینده فائو از مرکز ملی حفاظت شتر دوکوهانه در جعفرآبادمغان

نماینده فائو از مرکز ملی حفاظت و توسعه شتر دوکوهانه کشور در جعفرآباد از توابع شهرستان بیله‌سوار بازدید کرد.
کد خبر: ۸۷۰۶۲۰۲
|
۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از بیله سوار، سرج ناکوزی، در قالب یک هیئتی وارد استان اردبیل شد و از نزدیک از مرکز ملی حفاظت و توسعه شتران دو کوهانه کشور در جعفرآباد مغان بازدید کرد .

هدف از این بازدید بررسی وضعیت، استعدادها و امکانات موجود استان در حفاظت و نگهداری از شترهای دوکوهانه و همکاری در حفظ و جلوگیری از انقراض نسل آنها بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: به دلیل مسئولیت قانونی پیش بینی شده در قانون نظام جامع دامپروری کشور برای جلوگیری از انقراض این گونه ارزشمند و حفاظت و توسعه آن از سال 93 پیگیری‌های جدی صورت گرفته که امیدواریم هیئت اعزامی از سازمان فائو با فراهم شدن زمینه‌های همکاری بین‌المللی به صورت واقعی با حفاظت از این شترهای دوکوهانه از انقراض آن جلوگیری به عمل آید.

گفتنی است شتر دوکوهانه گونه منحصر به فردی در کشور است که از قدیم توسط عشایر شاهسون در استان اردبیل پرورش یافته و به دلیل ویژگی‌های بارز آن از جمله مقاومت به سرما و قدرت راهپیمایی بیشتر در مناطق کوهستانی به عنوان حیوانی بارکش در کوچ ایلات مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

شتر دوکوهانه علاوه بر تامین گوشت و پشم، به دلیل ویژگی‌های خاص بیولوژیکی گوشت این نوع شترها در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله کمخونی و دیابت موثر است.

دیدار با استاندار اردبیل و بازدید از شرکت کشت وصنعت و دامپروری مغان نیز جزو برنامه‌های این هیئت بلندپایه بود.

ارسال نظرات