موفقیت روحانی جوانی که جنگ نرم را می شناسد؛

کسب رتبه ۳۴ “مسجد عشاق” در بین ۲۸۰۰ رسانه یک شبکه اجتماعی

حجت الاسلام محمدصادق محسن زاده، یکی از مبلغان فعال در فضای مجازی وشبکه های اجتماعی می باشد که به اهمیت این موضوع پی برده و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت فضای مجازی، وارد این میدان شده و طرح های مختلفی ...
کد خبر: ۸۷۰۶۳۷۷
|
۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان، گسترش فضای مجازی و فناوری های ارتباطی جدید که ابعاد مختلف زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده، امری غیرقابل انکار است. در این میان در دسترس بودن ابزارهای تبادل اطلاعات مانند تلفن ها و یارانه های همراه فرصتی ایجاد کرده تا تمام افراد از اقشار و گروه های سنی مختلف جامعه در تولید محتوا و عرضه آن شرکت کنند.

امر تبلیغ و فرایندهای تبلیغی در دنیای امروز از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ اما این موضوع تنها محدود به مکان های مذهبی، مراسمات و منبرها نیست بلکه باید از هرنوع ابزارها و امکانات جدیدی در دنیای مدرن برای تبلیغ دین استفاده کرد.

امروز ضرورت تبلیغ و مطرح کردن مسائل و شبهات مربوط به دین در فضای مجازی بیشتر از مساجد و منبر است. در راستای اهمیت این موضوع و با توجه به اینکه فضای مجازی میدانی برای افکار گوناگون و عقاید مختلف است، به نظر می رسد شناخت صحیح این فضا و تربیت مبلغ مجازی متخصص از امور مهم تبلیغ در این روزها به شمار می رود.

حجت الاسلام محمدصادق محسن زاده، یکی از مبلغان فعال در فضای مجازی وشبکه های اجتماعی می باشد که به اهمیت این موضوع پی برده و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت فضای مجازی، وارد این میدان شده و طرح های مختلفی نیز دراین زمینه ارائه داده است.

وی درگفتگو با ناب نیوز از آغاز فعالیت های خود در فضای مجازی می گوید: اوایل در زمینه وبلاگ نویسی کار می کردیم، یک سری هم در مسنجر یاهو وقت می گذاشتم و در اتاق های مختلف این شبکه، به تبیین برخی مبانی می پرداختم که گاهی اوقات مارا از اتاق های چت بیرون می انداختند. از آنجا که برادرم زبان انگلیسی بلد بود، به اتاق های خارجی زبان وارد می شدیم و به کمک پدرم و مطالعاتی که داشتم، به بحث و سوال و جواب می پرداختیم. همان سال های دهه هفتاد بود که مقام معظم رهبری بحث فضای مجازی را مطرح کردند و از آنجا که پدرم در خصوص فرمایشات رهبری سریع اقدام می کنند، همراه با ایشان و برادرم موجی راه انداختیم. مثلا درهمین مسنجر یاهو و در اتاق های عربی، مباحث مربوط به غدیر را پخش می کردیم و بحثی به راه می افتاد که گاهی مارا از اتاق بیرون می کردند و این امر ضعف آنها را نشان می داد.

در حقیقت ابتدای شروع کار من با یک وبلاگ بود؛ سال ۱۳۷۹ که حوزه علمیه قبول شدم، این کار را ادامه دادم اما چون در حوزه دسترسی به نت نداشتم، پنجشنبه و جمعه ها به منزل خواهرم در قم رفته و وبلاگ نویسی می کردم.

مسجد عشاق 3

حجت الاسلام محسن زاده در ادامه از طرح "مسجد عشاق” و دلیل نام های مستعار خود در این فضا گفت: وبلاگ های من اسامی مختلفی داشتند که در نهایت مسجد عشاق را انتخاب کردم که در نهایت هم این ایده به ذهنمان رسید که مسجد مجازی راه بیندازیم. این طرح از نظر برخی مراجع موضوع جالبی است.

در ابتدا با عنوان”محسن زاده” فعالیت نداشتم و نام مستعاری انتخاب کردم و برای اطمینان بیشتر مخاطب، شماره خود را کنار اسمم در وبلاگ درج می کردم.سپس نام "مسجد عشاق” را انتخاب کردم. از طرفی در سایت کلوب هم فعالیت داشتم و دارم که در این راستا با مولوی های سنی بحث و گفتگو می کردم. در تالارهای مختلف این سایت، با توجه به تخصصم در "کلام”، بحث هایی در مورد وهابیت ایجاد می کردم و گاهی با کاربری های مختلف وارد می شدم تا بحث داغ شود.

در قسمت رسانه های این سایت، "مسجد عشاق” را دارم که در رتبه ۳۴ بین ۲۸۰۰ رسانه قرار دارد و حتی بسیاری از هنرمندان و افراد مشهور در رتبه های بعد از "مسجد عشاق” قرار دارند.

مسجد عشاق 2

این مبلغ مجازی در پاسخ به عده ای که می گویند لباس روحانیت در جامعه رویکردی ندارد و جامعه پذیرای آن نیست، می گوید: هجمه به دین با لباس روحانیت بسیار اتفاق افتاده که افرادی با این لباس و عنوان وارد شده اند و پس از دروغ گفتن به دیگران، آیدی خود را بسته بودند. به همین علت زمانی که از طرف حوزه علمیه با نهاد رهبری دانشگاه برای راه انداختن بحث فضای مجازی نهاد رهبری فعالیت داشتم، دیدگاه آنها این بود که دانشجو از آخوند زده شده لذا بهتر است با بحث های متداول وخنده دار وارد و کم کم وارد بحث علمی شویم. که در پاسخ به آنها رسانه "مسجد عشاق” خودم را مثال زدم که حدود ۱۴ روحانی از دوستان خودم به عنوان معاون و متخصص در آن هستند و چهره موجهی دارد. وقتی به مردم می گویم اسم مستعارم "مسجد عشاق” است، آمار بازدیدم بالا می رود چون راست گفته ام.

حجت الاسلام محسن زاده با اشاره به طرح های پیشنهادی خود برای تبلیغ در فضای مجازی بیان می کند: یکی از طرح ها "مسجد آنلاین” بود و دیگری "اعزام مبلغ مجازی در فضای مجازی”.

در خصوص اعزام مبلغ، باید در فضای مجازی جایی داشته باشیم که حوزه علمیه یا نهادهای مرتبط، روحانیون کشور را که سرباز نظام و انقلاب هستند، معرفی کنند تا افراد آنها را بشناسند که واقعا روحانی هستند.

موردی وجود داشته که یک وهابی خود را به عنوان روحانی شیعه معرفی کرده بود و از آنجا که بر خلاف تصور برخی افراد، دید مردم به روحانیت مثبت است و واقعا از آنها استقبال می کنند، به این فرد هم اعتماد کرده بودند و مسائلی پیش آمده و شبهاتی ایجاد شده بود.

طرح دیگری وجود دارد به نام "گروه جهادی فضای مجازی” که به صورت حلقه هست و براساس حلقه های صالحین فعالیت دارد. در این طرح،اساتید متخصصی حضور دارند که حلقه هایی در وبلاگ و شبکه های داخلی مانند کلوب تشکیل می دهند و آموزش های لازم را ارائه می دهند.این طرح در حال حاضر در پایگاه بسیج فیضیه در تیپ امام جعفر صادق (ع) اجرا می شود.

مسجد عشاق

وقتی چنین گروه هایی وجود داشته باشد مانند اورژانس عمل می کند؛ به طور مثال در خصوص ولایت فقیه مقاله ای منتشر می شود و برخی با نظرات خود در زیر آن مطلب شبهاتی ایجاد می کنند. لذا چنین گروه هایی باید وجود داشته باشد تا این نظرات مدیریت شود.

مرکز مدیریتی باید وجود داشته باشد و کادر تشکیلاتی از بسیجی ها، طلاب و هیئتی ها باید بدانند که این مرکز مربوط به ما و زیر نظر متخصصانی است که به عنوان سرحلقه تخصص آنها شناسایی شده اند و با این گروه همراه شوند. با شرکت در بحث ها معرفت فرد بالا می رود و با صحبت با متخصصان، شبهاتشان به راحتی حل می شود.

این اورژانس اجتماعی در مواقعی که حمله سایبری به اعتقادات فرد در خصوص ولی فقیه و سایر مبانی وجود دارد و شبهه پراکنی می کنند، حضور پیدا کرده و رفع شبهه می نماید. مثلا گاهی می بینیم در تالارها و گروه های مذهبی با تصویر مربوط به رهبری، به راحتی اطلاعات ضدمذهبی می زنند و مردم هم به آنها اعتماد می کنند که مشکلاتی ایجاد می شود.

در بحث "مسجد آنلاین” هم نرم افزاری وجود دارد که می تواند بین گروه های مختلف گفتگو ایجاد کند. مشکل امروز ما شبکه های خانگی بانوان است و آقایان هم یا استاد ندارند یا اساتیدی با اطلاعات پایین هستند؛ اگر یک مسجد آنلاین وجود داشته باشد، می توان با هزینه کم استادان معتبرو  برجسته حوزه علمیه قم را در مراکز علمی یا نهادهای خاص حاضر کرد و با دراختیار قرار دادن کد و رمز و اعلام ساعات کلاس ها و برنامه های مختلف، امکان حضور چندین نفر در این کلاس ها را به صورت اینترنتی فراهم کرد که حتی امکان پرسش و پاسخ نیز وجود دارد.

ارسال نظرات