نخست‌وزیر پیشین انگلیس:
نخست وزیر پیشین انگلیس اعترافات مهمی دربارۀ نقش آمریکا، بریتانیا و ائتلاف متجاوز به عراق در پیدایش داعش مطرح کرد.
کد خبر: ۸۷۰۷۰۸۳
|
۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، "تونی بلر" به خاطرهمراهی نیروهای نظامی بریتانیا با امریکا در جنگ عراق عذر خواهی کرد. بلر، همچنین، اعتراف کرد بخشی از مسئولیت پیدایش داعش خود آنان هستند. نخست وزیر پیشین انگلستان درباره پیدایش گروه داعش گفت:" برخی شواهد و دلائل به خوبی بیانگر ارتباط میان پیدایش گروه داعش و جنگ سال 2003 عراق است."

العالم نوشت: وی در مصاحبه با شبکه "سی ان ان" و پس از 12 سال شانه خالی کردن ازعذرخواهی صریح برای تصمیم جنگ عراق، بالاخره زبان به پوزش باز کرد.
بلر گفت: "می خواهم به خاطراشتباهات گذشته عذرخواهی کنم و بگویم اطلاعاتی که ما در این زمینه دریافت کردیم نادرست بود؛ زیرا ما حتی درصورت اقدام صدام حسین در استفاده از سلاح های شیمیایی علیه مردم کشور خود و دیگران، تصورات درستی از آن نداشتیم ."

وی افزود: "هم چنین ازدیگراشتباهات مربوط به برنامه ریزی و تاکید بر روش های نادرستی که پس از سقوط رژیم عراق اتخاذ شد نیز عذرخواهی می کنم."

بلر، همچنین، مسئولیت وضع کنونی منطقه را متوجه آمریکا و متحدانش به ویژه بریتانیا دانست و گفت: "طبیعتا نمی توان گفت کسانی که سال 2003 در نابود کردن رژیم صدام حسین دست داشتند، مسئولیتی در وضعیت سال 2015 ندارند".

فرید زکریا مجری سرشناس آمریکایی که با بلر مصاحبه می کرد وی را متهم کرد که در خصوص جنگ عراق گوش به فرمان بوش رئیس جمهوری سابق امریکا بوده است.

بلر سال 2004 در مجلس انگلستان گفته بود هرگز به خاطر جنگ عراق عذر خواهی نخواهم کرد؛ زیرا بر این باور هستم که تصمیم درستی بوده است.
وی سال 2007 نیزبا این جمله که " معتقدم نباید برای اقدامات خود درعراق معذرت خواهی کنیم" بار دیگر مخالفت خود را با عذر خواهی تکرار کرده بود.

ارسال نظرات