روايت داستاني زندگي مهندس شهيد محمدجواد تندگويان در قالب كتابي با عنوان "وزير نفت منم!" به قلم علي رستمي، از سوي نشر فاتحان منتشر شده است.
کد خبر: ۸۷۰۷۲۷۹
|
۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۲
 به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج، اين اثر در 12 روايت و از زبان فرزندان، همسر، مادر، همرزمان و همكاران شهيد تندگويان نوشته شده است.

در بخشي از كتاب "وزير نفت منم!"، از زبان بتول برهان‌اشكوري، همسر شهيد تندگويان آمده است: 

"من اخلاق محمد جواد را خيلي خوب مي‌شناختم. خيلي خوب مي‌توانستنم پيش‌بيني كنم كه او به اين زودي‌ها به خانه باز نخواهد گشت. يعني تا همه اسرا آزاد نمي‌شدند، او هم نمي‌آمد. حالا ديگر انتظار امان‌مان را بريده بود. نيروهاي صليب سرخ هم او را نديده بودند و معلوم نبود چه موقع نوبتش مي‌شد تا به كشور بازگردد. اسرايي كه آمده بودند،‌ مي‌گفتند:"ما مهندس تندگويان را تا سال 65 در درمانگاه و هواخوري مي‌ديديم...." پس ما هم همچنان اميد داشتيم كه او زنده باشد و روزي بتواند به خانه‌اش بازگردد."

محمدجواد تندگویان ۲۶ خرداد سال 1329 در محله‌ خانی‌آباد تهران به دنیا آمد. نمایندگي وزیر نفت در مناطق جنوبي ايران و مدیريت شرکت ملی مناطق نفت‌خيز جنوب از فعالیت‌هاي محمدجواد تندگویان تا نخست وزیری محمدعلی رجایی بوده است. در مهر سال ۱۳۵۹به عنوان وزیر نفت به مجلس معرفی شد و پس از راي اعتماد، اداره وزارتخانه را بر عهده گرفت.

نهم آبان ۱۳۵۹ در حالي كه برای بازدید از پالایشگاه نفت آبادان به جنوب كشور رفته بود، در جاده ماهشهر ـ‌ آبادان همراه معاونش و چند مهندس شركت نفت به اسارت نیروهای ارتش رژیم بعث صدام درآمدند و به زندان‌های اسیران ایرانی در عراق منتقل شدند. برخی از آزادگان شهادت داده‌اند كه محمدجواد تندگویان تا مدت‌ها زنده بوده، اما از چگونگی وضعیت اسارت و نحوه شهادت او اطلاعات دقیقی در دست نیست. 

سرانجام پس از پایان جنگ تحميلي صدام عليه ايران و تبادل اسرا و شهيدان، پیکر محمدجواد تندگویان که بر اثر شکنجه‌ جان سپرده بود، به کشور بازگردانده و در آذر سال ۱۳۷۰ به خاک سپرده شد.

مشخصات کتاب

زبان کتاب :فارسی
شابک 9786006033662
کد کتاب 1752969
نویسنده علی رستمی
ویراستار : فریبا حداد
ناشر : فاتحان
موضوع جنگ ایران و عراق، 1359 - 1367 - اسیران - خاطرات داستانهای فارسی - قرن 14 تندگویان، محمدجواد، 1370 - 1329 - سرگذشتنامه
قیمت 35,000 ریال
سال نشر 1392 
ارسال نظرات