به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل و با مشارکت دانشگاه پیام نور اردبیل، کارگاه «اعتیاد، سوء مصرف مواد و داروهای روانگردان»در سالن کنفرانس دانشگاه پیام نور برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۰۷۳۱۷
|
۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، در ابتدای این کارگاه سرپرست دانشگاه پیام‌نور استان اردبیل، همکاری و مشارکت جهاددانشگاهی را در رشد و شکوفایی برنامه‌های این دانشگاه موثر خواند و افزود: با توجه به سابقه فرهنگی و علمی دو نهاد، گسترش فعالیت‌های مشترک به تحقق اهداف طرفین خواهد انجامید.

افسر روحی، اعتیاد را یکی از عوامل از هم گسستن نهاد خانواده‌ها دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه مصرف مواد مخدر سنتی و صنعتی طی دهه‌های گذشته در بین خانواده‌ها و به خصوص جوانان افزایش یافته و منجر به بروز رفتارهای خشن و تندرو در خانواده‌ها شده که خود این علت هم باعث تشدید رویه اعتیاد شده است.

وی برگزاری چنین کارگاه‌هایی را در پیشگیری از سوء مصرف مواد در مراکز آموزش عالی ضروری خواند و ضمن تشکر از اهتمام جهاددانشگاهی در برگزاری این کارگاه، تصریح کرد: روشنگری و شفاف سازی مضررات سوء مصرف مواد مخدر منجر به جلوگیری از شیوع آن خواهد شد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان اردبیل نیز در این کارگاه به تشریح فعالیت‌های این معاونت در حوزه دانشجویی و خدمات عمومی پرداخت و افزود: یکی از رسالت‌های اصلی جهاددانشگاهی، فرهنگی است به همین خاطر این نهاد در قالب برنامه‌های متعدد فرهنگی به ویژه در دانشگاه‌ها به دنبال تربیت آینده‌سازان معتقد، مومن و متعهد است.

نجیبه خروشی، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اردبیل، خبرگزاری بین المللی قرآنی(ایکنا) دفتر اردبیل، مرکز امام و انقلاب، سازمان دانشجويان جهاددانشگاهی شعبه واحد استان اردبیل و مركز افكارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا) شعبه اردبيل را از مهم‌ترین بخش‌های معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اردبیل عنوان و خاطرنشان کرد: برای ایجاد محیطی سالم برای کسب تجربه و سرگرمی، بیشتر فعالین این بخش‌ها از دانشجویان انتخاب شده‌اند.

وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی را در جهت آگاه‌سازی قشر جوان و دانشجو حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، در یک ماه آینده کارگاه‌های آموزشی سبک زندگی اسلامی و ازدواج نیز به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در مراکز آموزش عالی برگزار خواهد شد.

در ادامه کارگاه «اعتیاد، سوء مصرف مواد و داروهای روانگردان»، مدرس دانشگاه پیام نور اردبیل و مدیر مرکز مشاوره خانواده امید اردبیل گفت: یکی از مولفه‌های مهم در کیفیت و سلامت خانواده، پای‌بندی والدین به ارزش‌های دینی و انسانی است چرا که رعایت ارزش‌های دینی در محیط خانواده باعث توسعه تمایلات انسانی و بهینه شدن شخصیت انسانی می‌شود.

سیامک خدایی خیاوی افزود: داشتن خانواده سالم و با کیفیت که در آن نیازهای فرزند مورد توجه بوده و ارزش‌های انسانی مهم نگریسته می‌شود باعث ایجاد امید و شادابی شده، شخصیت سالمی را پرورش می‌دهد.

وی با بیان اینکه ارزش‌های دینی از طریق ایجاد شادمانی در زندگی انسانی موجب می‌شود تا انسان شادی و شادکامی را از منظر دینی جستجوکرده، به دنبال هوس‌های زودگذر نباشد تصریح کرد: در مورد مواد مخدر می‌توان گفت که لذت‌های زودگذر و موقتی مواد مخدر باعث از بین رفتن ارزش‌های انسانی می‌شود ولی کسی که ارزش‌های درونی شده دینی ملاکش باشد می‌تواند از طریق توسعه دل و جان خود همیشه لذت خدا گونه شدن را همراه خود داشته باشد.

خدایی نقش خانواده‌ها را در تربیت صحیح فرزندان حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: تشخیص، آینده‌نگری و کنترل سه شاخصه مهم است که باید مورد توجه افراد قرار گیرد.

وی تغذیه صحیح جسمی و روحی، ورزش، داشتن آرامش در محیط خانواده و پایبندی به اصول و ارزش‌های اسلامی و انسانی را در عدم گرایش افراد به رفتارهای نامناسب حائز اهمیت دانست.

 
 
 
 
 
ارسال نظرات