رئیس بسیج جامعه زنان ضمن تشریح برنامه‌های هفته جهانی عفاف و حجاب عناوین روزهای این هفته را که از ۱۹ تیرماه آغاز می‌شود اعلام کرد.
کد خبر: ۸۷۰۷۴۶۰
|
۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری هفته جهانی عفاف و حجاب با حضور مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان و محمود عاطفی رئیس بسیج سازمان صدا و سیما در محل صدا و سیما برگزار شد.

در این نشست مینو اصلانی ضمن تشریح برنامه‌های هفته جهانی عفاف و حجاب گفت: ستاد جهانی عفاف و حجاب از ابتدای سال جاری کار خود را با هدف هماهنگی بین تمام اقشار برگزار کرد، یکی از اهداف ستاد جهانی عفاف و حجاب، بیان خواسته‌های مردم و جوانان است چرا که همه مردم خواستار جامعه‌ای عفیف هستند که در شأن نظام جمهوری اسلامی باشد.

وی ادامه داد: پیامی که جمهوری اسلامی در زمینه پوشش و حجاب عفیفانه به دنیا عرضه کرده است، امروز جواب داده و در بسیاری از نقاط دنیا، جوانان با راه انداختن پویش‌ها و جنبش‌های لباس عفیفانه به دنبال از نو ساختن جامعه خود هستند و این ایران اسلامی است که باید استوارتر از گذشته پای این پیام خود بایستد.

اصلانی اظهار داشت: هفته جهانی عفاف و حجاب از 19 تیرماه آغاز و تا 25 تیر ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به واقعه تاریخی مسجد گوهرشاد و به شهادت رسیدن بیش از 2 هزار نفر از هم‌و طنانمان در این واقعه گفت: امسال هفته عفاف و حجاب با عنوان هفته جهانی عفاف و حجاب برگزار می‌شود و در 70 نقطه جهان برنامه‌هایی مانند نشست‌های نخبگانی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به نامگذاری روزهای هفته عفاف و حجاب گفت: روز شنبه 19 تیرماه با عنوان عفاف و حجاب میراث انبیای الهی و ملل نامگذاری شده است که در این روز اهداء صدها هزار شاخه گل، نشست ادیان رسمی کشور با موضوع عفاف و حجاب از دیدگاه آموزه‌های دینی ادیان، گرامیداشت آغاز هفته عفاف و حجاب در سطح واحدهای تولیدی و صنعتی، آغاز عضویت در پویش مردمی «حجاب من، نگاه تو، پاکی و آرامش ما» در فضای مجاز، تهیه تابلو برای کسبه و عنوان عفاف و حجاب و نمایشگاه عفاف و حجاب و معرفی تولید نمانام از جمله برنامه‌های این ستاد در اولین روز هفته عفاف و حجاب است.

وی اظهار داشت: یکشنبه 20 تیرماه با عنوان عفاف و حجاب، سیره نبوی و سبک زندگی اسلامی ـ‌ایرانی نامگذاری شده است که پخش برنامه عصر شعر و مشاعره با عنوان نجابت از شبکه‌های سیما و معرفی کتاب «حریم آسمانی» با موضوع عفاف و حجاب در 4 هزار اداره سراسر کشور از جمله برنامه‌های این روز است.

اصلانی افزود: برگزاری اجتماع بزرگ مردمی مدافعان حریم خانواده در 400 منطقه کشور، تولید ویژه‌نامه هفته عفاف و حجاب با نام «حیا، عفت، غیرت حافظ حریم خانواده»، تشکیل اتحادیه اجرایی مؤسسات فعال و غیردولتی عفاف و حجاب در سطح 70 کشور جهان از برنامه‌های روز 21 تیرماه است که با عنوان عفاف و حجاب، هویت اسلامی و خودباوری ملی نامگذاری شده است.

رئیس بسیج جامعه زنان کشور با بیان اینکه روز سه‌شنبه 22 تیرماه با عنوان عفاف و حجاب، بهداشت و سلامت روان، شادی و نشاط اجتماعی نامگذاری شده است، افزود: در این روز نشست نخبگان داخلی و خارجی با موضوع آسیب‌شناسی دوری از عفاف و حجاب در عصر حاضر در دنیای امروز، کارگاه عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی و توزیع بروشور در رابطه با مضرات لباس‌های تنگ بر سلامت جسم و روان در مطب‌های پزشکان در سراسر کشور، مشاوره دینی همراه با اهدا شاخه‌های گل در 5 ایستگاه اصلی مترو از برنامه‌های این روز است.

وی ادامه داد: 23 تیر با عنوان عفاف و حجاب هویت اجتماعی، احترام به قانون و حقوق شهروندی نامگذاری شده است و در این روز میزگرد رسانه‌ای با موضوع «آسیب‌های بدحجابی، تقصیرها و مقصرها» با حضور جمعی از اساتید حوزه علمیه برگزار می‌شود. همچنین اختتامیه جشنواره عکس چادرهای آسمانی ویژه کودکان زیر 9 سال، تجلیل از کارمندان زن در ادارات، برگزاری مسابقه مقاله‌نویسی در پیشرفت تحصیلی از برنامه‌های این روز است و روز پنج‌شنبه 24 تیر با عنوان عفاف و حجاب، اقتصاد مقاومتی، تولید و مصرف داخلی نامگذاری شده است که دیدار بانوان مهندس صنعت با ائمه جمعه و معرفی زنان محجبه در عرصه اقتصاد مقاومتی و همچنین تهیه و توزیع پاکت‌های خرید با آرم شعار ویژه عفاف و حجاب بین کسبه بازار در این روز انجام می‌شود.

اصلانی ادامه داد: روز جمعه 25 تیرماه آخرین روز هفته جهانی عفاف و حجاب است که عنوان «حیا، عفت و غیرت حافظ حریم خانواده» برای این روز انتخاب شده است و توزیع بروشور با عنوان «تأثیر حجاب در امنیت روانی جامعه» و قرائت بیانیه هفته جهانی عفاف و حجاب از تریبون نمازجمعه از برنامه‌های روز جمعه است.

رئیس بسیج جامعه زنان ادامه داد: تولید مستندهای عفاف و حجاب و قومیت‌های ایرانی، برگزاری ایستگاه مشاوره دینی و خانواده در اماکن پرتجمع، برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب در محوطه جام جم و راه‌اندازی پویش «حجاب من، نگاه تو، پاکی و آرامش ما» در فضای مجازی از برنامه‌هایی است که در این هفته برگزار خواهد شد.

اصلانی افزود: در هفته عفاف و حجاب در هر روز بیش از 10 برنامه اجرا خواهیم کرد که برنامه‌های ذکرشده بخشی از آنها محسوب می‌شود و در تمام آنها تلاش شده است هم‌افزایی مناسبی بین دستگاه‌ها ایجاد شود. وزارت کشور نیز بخشنامه‌ای را به تمام دستگاه‌ها ارسال کرده است که موضوع عفاف و حجاب را در این هفته برای کارکنان و مخاطبان خود در اولویت قرار دهند و برنامه‌های ویژه‌ای را به این منظور داشته باشند.

وی در خصوص پخش لباس‌های نامناسب و عرضه اینگونه لباس‌ها در فروشگاه‌های سطح شهر گفت: تلاش ما این بوده است که لباس‌های مناسبی را که آماده شده است، فرصتی برای عرضه دراختیارشان قرار دهیم، چرا که عرضه برخی لباس‌ها با داشتن عکس‌ها و نوشته‌های نامناسب، زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست. باید مردم این مطالبه را از دست‌اندرکاران داشته باشند و امیدواریم اصناف، امروز یکبار دیگر به میدان بیایند و مسئولان نیز با برخی هنجارشکنان که در وارد کردن اینگونه لباس‌ها نقش دارند، برخورد کنند، چرا که هم‌اکنون با شرایط فعلی از لباس کودکان تا لباس نوجوانان آسیب‌های جدی خواهیم داشت. امیدواریم مسئولان و بنیاد ملی مد و لباس نیز اقدامی برای جلوگیری از قاچاق انجم دهند و جلوی لباس‌های زیرزمینی گرفته شود.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه‌های عفاف و حجاب گفت: نمایشگاه‌های عفاف و حجاب به صورت موقت در حاشیه مراسم‌های مختلف برگزار می‌شود که در آنها پوشاک اسلامی به صورت موقت عرضه می‌شود. 

در ادامه این نشست، محمود عاطفی رئیس بسیج سازمان صدا و سیما گفت: به درستی دو کلمه عفاف و حجاب در کنار هم آمده است و آن چیزی که مشخص است این است که حجاب مقدمه‌ای برای احیای اصلی است که مقدمه نیازهای فطری انسان است و پیام حجاب صرفاً برای مسلمان‌ها نیست و تنها مختص زنان و خانم‌ها نیز نیست، بلکه احیاکننده روح یک جامعه به دور از جنسیت است و ما نیز باید وظیفه و رسالت رسانه‌ای خودمان را نسبت به آن تنظیم کنیم.

وی افزود: زمانی حجاب تنها به عنوان یک پوشش تعبیر می‌شد، اما امروز نگاه‌ها به حجاب به عنوان یک نسخه درمانگر است، چرا که حجاب مقدمه‌ای برای رسیدن به یک صفت نفسانی و آن عفاف است.

عاطفی اظهار داشت: همه ادیان بر عفاف و حجاب تأکید دارند تا بتوانند روح معنوی و روحانی را بر جهان حاکم کنند. پرداختن به حجاب صرفاً از نظر دینی و جنسیتی یک اشتباه است، چرا که حجاب ابعاد گسترده و تأثیرگذاری دارد که باید از همه این منظرها آن را بررسی کرد.

وی افزود: هفته جهانی عفاف و حجاب در رسانه ملی از اهمیت زیادی برخوردار است و به دستور رئیس سازمان صدا و سیما تمام شبکه‌ها باید در این زمینه ورود پیدا کنند و در حقیقت، امروز آغاز یک عملیات رسانه‌ای است.

وی در خصوص پخش فیلم‌ها و سریال‌هایی که رفتار عفیفانه را رعایت نمی‌کنند، گفت: حرکت کلی رسانه ملی ادوار مختلف و به خصوص در دوره جدید، برطرف کردن نقیصه‌ها و شیوه‌های نظارتی است تا کمتر شاهد اینگونه نقص‌ها باشیم. نکته دوم این است که تمام فرایند برنامه‌سازی در سازمان صدا و سیما اتفاق نمی‌افتد و بخش‌هایی از آن در یک حرکت تعاملی با بخش خصوصی تهیه می‌شود که امیدواریم به زودی کمتر شاهد اینگونه تعارضات باشیم.

ارسال نظرات