مردم ياسوج به جاي مسئولان شرمنده مسافران عيد فطر شدند

کد خبر: ۸۷۰۷۴۹۸
|
۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
به گزارش بسيج چهره امروز و دیروز یاسوج تفاوت زیادی با هم دارد. از انبوه چادرهای رنگارنگ و ازدحام خودروها و شلوغی پارکها و تفرجگاهای این شهر خبری نیست. انگار نه کسی آمده و نه کسی رفته است.

ورودی شهر یاسوج دیگر ترافیک سنگین روزهای گذشته را ندارد و جاده تنگ و پر دست انداز آبشار هم که طی روزهای اخیر بارها به دلیل پر شدن ظرفیتش بر روی مسافران تابستانی بسته شده بود، اکنون باز است.

شهر یاسوج خلوت شد؟!!

چمن سبز پارکهای ساحلی یاسوج که وجب به وجب آن را چادرهای مسافران تابستانی و گردشگران پایتخت طبیعت قرق کرده بود حالا میزبان سکوتی سرد است و آرامشی که پس از طوفان حضور گردشگران حکم فرما شده است.

حالا شهر یاسوج مانده و شهروندانش و البته تعداد کمی از مسافران تابستانی که هنوز پس از سه روز تعطیلی، آب و هوای یاسوج نمک گیرشان کرده است.

یاسوج یا همان پایتخت طبیعت یا همان شهر زود پیر شده بلاد جنوب ،شهری در دامن دنای استوار و در میان انبوه جنگلهای سبز بلوط با ارتفاع 1800متری از سطح دریا و میانگین بارش سالانه 800میلیمتر، در بین دو رودخانه پر آب و زلال بشار و مهریان، دل هر رهگذری را می برد.

 

یاسوج با این طبیعت بکر و خدادادی اش در میان چهار شهر بزرگ شیراز، اصفهان، اهواز و بوشهر قرار گرفته و در تابستانهای داغ جنوب، مردمان این شهرها و دیگر شهرهای جنوب و جنوب غربی جایی خوشتر و خنک تر از پای بید و سایه بلوطهای دنا سراغ ندارند.

عرق شرم یاسوجی ها از کمبود امکانات به جای مسئولین

شهروندان میهمان نواز یاسوجی اگرچه خوشحالند که طبیعت بکر شهرشان به خوبی معرفی شده و یاسوج مقصد جدید گردشگران جنوب و مرکز کشور نام گرفته اما از کمبود امکانات و زیرساختهای گردشگری برای میهمانانشان نگران هستند.

با وجود رشد سالانه ورود گردشگران به استان، طی سالهای اخیر شاهد توسعه زیرساختهای گردشگری متناسب با ظرفیتهای آن نبوده ایم و این در حالی است که گردشگری یکی از اصلی ترین محورهای توسعه این استان شناخته می شود.

شبی طولانی از جنس مسافران عید؟

طی دو روز گذشته و همزمان با فرا رسیدن اولین روزهای ماه شوال و عید فطر هجوم خیل عظیم گردشگران به شهر یاسوج، کاستی ها و کمبود زیر ساختهای گردشگری بیشتر به چشم خورد تا شهروندان یاسوجی نگران تر از گذشته به دنبال این باشند که چه باید کرد.

تعداد کم سرویس های بهداشتی و آبخوری ها و وجود صفهای طولانی در کنار آن ها، قطع آب در برخی مواقع در این پارکها، کمبود پارکینگ، تعداد کم سطل های زباله و ... برخی از مشکلاتی بودند که یاسوجی ها را شرمنده میهمانانشان کرد.

هر چند که برخی از دستگا ههای خدمات رسان تمام تلاش خود را برای آسایش و رفاه گردشگران بکار بستند و با تلاشهای شبانه روزی و ساعتی و حتی حضور فیزیکی مدیران و مسئولان در بین مسافران به دنبال رفع مشکلات آنها بودند، اما باید گفت که یاسوج این مقصد جدید گردشگری بلاد جنوبد دیگر توان این همه مسافر را ندارد.

مسافران تابستانی همه اگر چه کم توقع بودند اما غبطه می خوردند از شهری که طبیعتی به این زیبایی دارد و از کمترین امکانات محروم است. همه آنها ابتدا از زیبایی های یاسوج و طبیعت بکر آن می گویند اما وقتی درمورد کاستی های مناطق گردشگری از آنها سوال می شود، حرفهای زیادی دارند.

یاسوج حرف ندارد اما...

یک مسافران تابستانی که از استانهای جنوبی به این استان و شهر زیبای یاسوج سفر کرده بود به خبرنگار ما گفت: شهر یاسوج مأمن جنوبی ها در ماههای گرم سال است و ما هر ساله به این شهر سفر می کنیم اما امکانات آن پیشرفت زیادی نکرده است و اگر هم پیشرفتی می بینم برای این شهر توریستی کم است.

محسن خضری پور که از شهر آبادان به این استان سفر کرده بود تا از هوای خنک و گواری عروس زاگرس لذت ببرد،گفت: پارکهای این شهر جوابگوی حضور مسافران نیست و باید دانست که مشکل زیر ساختی این شهر نیازمند یک عزم کلی است.

وی بیان می کند:هرچند که امسال در بحث بهداشتی و آب در این مکانها تمهیداتی خوب لحاظ شده و ادارات خدمات رسانی از جمله شهرداری این شهر پای کار بوده اما لازم است امکانات رفاهی و بهداشتی بیشتری در پارکهای این شهر ایجاد شود.

یکی دیگر از مسافران به کمبود سرویس های بهداشتی در اماکن تفریحی اشاره کرد و گفت: شهر یاسوج از نظر طبیعت و هوا بی نظیر و بی همتا در جنوب کشور است و از نبود زیرساخت رنج می برد که نیازمند توجه است.

چرا به داد این شهر نمی رسید

رسول محمدیان می افزاید: برخی از این سرویس ها نیز وضعیت بهداشتی خوبی ندارند و برخی کمبود مواد شوینده دارند.

وی کمبود سطل زباله در پارکها را از دیگر مشکلات عنوان می کند و ادامه می دهد: کمبود سطل آشغال موجب کثیف شدن سطح پارک شده و موجب آزار و اذیت مسافران شده است.

از طرفی دیگر برخلاف ایام نوروز که دستگاههای اجرایی استان توانستند با مدیریتی هماهنگ و منسجم ضعفهای ناشی از کمبود زیرساختهای گردشگری در استان را جبران کنند اما کسی نیست که بر ضعف دستگاههای متولی در روزهای اخیر صحه نگذارد.

در فروردین هنوز سرمای زمستان بر یاسوج حکم فرما بود و کمتر مسافری شبهای سرد فروردین ماه یاسوج را در پارک می گذراند و اغلب میهمان مدارس می شوند اما همه ترجیح می دهند تابستانهای خنک یاسوج را در پارکها بگذرانند.

یاسوج دیگر کشش ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگار ما  گفت: جمعیت شهر یاسوج 120 هزار نفر است که در این چند روز تعطیلات بیش از جمعیت و بیشتر از ظرفیت مسافران وارد شهر یاسوج شده اند.

ورود 350هزار نفر به شهر یاسوج

محمود باقری به حضور مسافران به سهر  یاسوج و ایجاد ترفیک شدید در ورودی های این شهر اشاره کرد و افزود: تا دیشب  350 هزار نفر در نقاط مختلف استان اسکان یافتند که بیشترین آنها نیز در مرکز استان از جمله، آبشار، پارک ساحلی و پارک مهروزی اسکان داشته اند.

 

وی با بیان  اینکه قریب به 400 هزار مسافر و گردشگر  در این چند روز تعطیلات عید فطر از جاذبه های گردشگری استان بازدید کرده اند،گفت:بعد از یاسوج نیز شهر سی سخت، محور کوه گل بیشترین گردشگر و بازدید کننده را تا دیشب داشته است.

یاسوج و سی سخت زیر بار سنگین مسافران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد  با بیان اینکه بیشتر بار مسافر در چند روز اخیر بر گرده مناطق سردسیری استان از جمله یاسوج و سی سخت بوده است، بیان کرد: شمال چرام بخش سادات امامزاده علی و  طسوج نیز بیشترین بازدید کننده را در این چند روز گذشته در استان داشته است.

باقری یکی از مهمترین مشکلات گردشگران در این چند روز در مناطق گردشگری سردسیری استان را  بحث اسکان دانست و افزود: به دلیل تعداد زیاد مسافران ترافیک نیمه سنگین نیز در محورهای مواصلاتی یاسوج وجود داشته که این مشکلات موجب نارضایتی تعدادی از مسافران شده است.

زیر ساختهای گردشگری در استان ضعیف است

وی به نبود زیرساختهای مهم و اساسی در استان اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه در  همه نقاط استان زیر ساخت ها آماده و کامل نیستند پس مشکلاتی نیز در این چند روز وجود داشته است و موجب ناراحتی گردشگران شده است که نیازمند عزم جدی برای تکمیل آنها هستیم.

هر چند که در این روزها تیغ تیز رسانه ها همه مسئولان این شهر از جمله شهرداری را هدف قرار داد و همه بار این مشکلات  را برگردن یک نهاد می گذاشت ،اما باید دانست در این موضوع یک نهاد مقصر نیست و فراغ جمعی است که می تواند بر مشکلات فایق اید.

از همه توان شهرداری یاسوج استفاده کردیم

شهردار یاسوج به تمهیدات این نهاد برای مسافران اشاره کرد و گفت: شهرداری یاسوج از همه توان خود برای حال و رفاه مسافران استفاده کرده و از چیزی فرو گذاری نکرده است.

ورودجمعیتی چندین برابر ظرفیت، خدمات رسانی را کُند می کند

محمد علی جاوید با تأکید بر این موضوع که شهر یاسوج از نبود زیرساختها رنج می برد و این نهاد با تمام توان در پی از بین بردن این زیرساختها است، بیان کرد: جمعیتی که امسال واردشهر یاسوج شد چند برابر جمعیت خود این شهر بوده که این موضوع امر خدمات رسانی را قطعاً کُند می کند.

حق را به رسانه ها می دهم

وی به انتقاد رسانه از این نهاد اشاره کرد و گفت: حق را به رسانه ها می دهیم و اگر می گویند شهرداری مقصر است آن را قبول می کنیم ،اما باید دانست که ورود این همه جمعیت به یک شهر 120هزار نفری امر خدمات رسانی را با کُندی روبه خواهد کرد.

شهردار یاسوج با بیان اینکه  از تمام امکانات شهرداری یاسوج برای حال و رفاه مسافران استفاده کردیم،بیان کرد: سرویس های بهداشتی پارکها به اندازه ظرفیت همان پارک و امکان تفریحی بوده و از طرفی دیگر تمامی نیروهای خدمات رسان شهرداری 24ساعته در پی خدمات رسانی بودند که باید زحمات آنها را هم دید.

کوتاهی نکردیم؟

جاوید با بیان اینکه در طی این چند به دنبال بهترین خدمات در اماکن تفریحی بودیم، بیان کرد: برای دست یابی مسافران به آب شرب در موقع اضطراری از تانکرهای آبرسان برای پارکها استفاده کردیم.

شهردار یاسوج به وضعیت بهداشتی مکانهای گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: این نهاد در بحث جمع آوری زباله به صورت 24ساعته و شبانه روز اقدام به جمع آوری زباله کرده و در این زمینه کوتاهی نکردیم.

وی به کمبود فضای فیزیکی پارکها در این ایام اشاره کرد و گفت: شهرداری یاسوج با تمام توان در پی احداث پارکهای جدید در مرکز استان بوده و تا پایان شهریور ماه به اندازه پارک های فعلی به پارکهای مرکز استان اضافه خواهد شد.

امنیت در پارکهای استان برقرار بود

شهردار مرکز استان به روشنایی در اماکن تفریحی اشاره کرد و گفت: در همه پارکها و اماکن تفریحی روشنایی ها را ایجاد کردیم و از طرفی دیگرامنیت بواسطه خدمات خوب و قابل تقدیر نیروی انتظامی و پلیس راهور استان برقرار بود که باید از آنان تقدیر و تشکر کرد.

عوراضی دریافت نکردیم

جاوید با تأکید بر این موضوع که برای حال رفاه مسافران حتی عوارض ورودی اماکن تفریحی از جمله آبشار یاسوج و پارک اسکان را برای مسافران رایگان اعلام کردیم، بیان کرد: یکی از مشکلات زیرساختی نبود بودجه کافی است که شهرداری در این زمینه هم مقصر است که باید بیشتر از این اقدام و عمل کند که نیازمند نگاه مسئولان است.

وسقمان همین قدر است

وی با تأکید بر این موضوع که شهر یاسوج کشش این همه جمعیت ندارد، بیان کرد: کجای دنیا شهری 120هزار نفری آماج 400هزار نفر جمعیت می شود و خدمات مطلوب هم ارائه می شود. 

همه دستگاههای خدمات رسان همکاری کردند

شهردار یاسوج با تأکید بر این مووع که  همه دستگاههای امر برای خدمات رسانی مطلوب در این چند تلاش خود را داشته اند و از هیچ تلاش هم فرو گذار نکرده اند، کرد: ساماندهی پل های بشار و حدفاصل ساحل رودخانه بشار برای پارک سازی از جمله کارهای صورت گرفته این نهاددر اینده نزدیک خواهد بود.

از طرفی دیگر یکی از مشکلات مهم در شهر یاسوج ترافیک سنگین در ورودی شهر یاسوج از سمت بشار بوده که پل های پیر این شهر شاید در اینده نزدیک دیگر کشش آن را نداشته باشند .

حال باید به مسئولان استانی این را گوشزد کرد؛آیا پل سوم بشار هم روزی افتتاح خواهد شد؟؟!!

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار