کمایی:

خاطرات بیشتری از «دختران اُ. پی. دی» منتشر می‌کنم

مینا کمایی،‌ راوی خاطرات کتاب «دختران اُ. پی. دی» می‌گوید: تصمیم دارم آنچه در زمان انتشار این کتاب به دلایل مختلفی حذف کردم را در کتاب دیگری به نگارش دربیاورم.
کد خبر: ۸۷۰۷۵۳۱
|
۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، یکی از اولین کتاب‌هایی که در زمینه خاطرات دفاع مقدس و آن هم خاطرات زنان حاضر در جنگ تحمیلی منتشر شد، کتاب «دختران اُ. پی. دی» بود. این کتاب شامل خاطرات مینا کمایی، زنی آبادانی از روزهای پرتلاطم دوران دفاع مقدس است که با قلم لیلا محمدی به نگارش درآمد.

 در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، کمایی با جمعی از دوستانش امدادگرى را در بیمارستان امام خمینى (ره) شرکت نفت ‏آموزش می‌دادند. وی در‌‌ همان سال با تأسیس بسیج خواهران آبادان، همراه با دوستانش که به دختران O. P. D معروف بودند، به فعالیت‏ در بسیج می‌پرداخت و براى امدادگرى و واکسیناسیون به روستاهاى ‏اطراف آبادان مى‏‌رفت.

مینا کمایی حالا از این خبر می‌دهد که در کتاب جدیدی، قرار است خاطرات بیشتری از آنچه در «دختران اُ. پی. دی» آمده، روایت کند. وی تاکید کرد: بیان خاطرات زنان در جنگ تحمیلی اهمیت زیادی دارد و بویژه حالا این ماموریت برای ما بیشتر احساس می‌شود. با بیان این خاطرات می‌توانیم به دختران نسل جوان و زنانی که ممکن است احساس کنند جز در خانه ماندن کاری از آنها برنمی‌آید، الگوهایی بدهیم که توانمندی‌های خودشان را باور کنند.

کمایی با اشاره به این که لازم است از توانایی‌های زنان مسلمان شجاع در عرصه‌های مختلف اجتماعی امروز بهره گرفته شود،‌ گفت: در زمان جنگ تحمیلی، احساس کردیم حالا که مردان به جبهه‌های جنگ می‌روند، ما زنان هم نقشی داریم که باید آن را ایفا کنیم. بسیاری از زنان در پشت جبهه‌ها مشغول انجام وظیفه بودند و عده زیادی هم به امدادگری و پرستاری مشغول شدند تا در دفاع از مرزهای میهن نقش داشته باشند.

راوی کتاب «دختران اُ. پی. دی» با بیان این که در زمان انتشار این کتاب، به دلایل مختلفی، بسیاری از خاطرات او منتشر نشده است، گفت: اما حالا تصمیم دارم این خاطرات را بنویسم و در کتاب دیگری منتشر کنم. «دختران اُ. پی. دی» با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد و کسانی که آن کتاب را خوانده بودند گاهی می‌پرسیدند این خاطرات واقعی است؟ که به آنها می‌گفتم واقعی است و جالب اینجاست که بسیاری از آنچه اتفاق افتاده را هنوز روایت نکرده‌ام.

مینا کمایی در ادامه اظهار کرد: در کتاب قبلی، فکر می‌کردم برای این که نامی از کسی آورده نشود باید آن خاطرات حذف شود در حالی که حالا می‌خواهم آن خاطرات را به شیوه‌های مختلفی روایت کنم که نامی هم از آن افراد آورده نشود. ضمن این که فرصت کوتاهی برای بازخوانی در اختیار داشتم و با انتشار بعضی خاطرات مخالفت کردم. اما به نظرم خوشبختانه در فضای فعلی، می‌شود از زوایای مختلف به جنگ نگاه کرد و در کنار اشاره به حماسه‌ها و اتفاقات معنوی، خاطرات شیرین و تلخی را هم که وجود داشته می‌توان گفت؛ خاطراتی که هر کدام از آنها می‌تواند دستمایه یک فیلم سینمایی باشد و صحنه صحنه آن از جلوی چشم کسانی که شاهد آن وقایع بوده‌اند کنار نمی‌رود.

وی افزود: امیدوارم کتاب جدیدی که در حال نگارش آن هستم، مانند کتاب قبلی با استقبال مواجه شود و به عنوان سند دیگری بر سالها دفاع جانانه مردم کشور عزیزمان در برابر دشمن بعثی باقی بماند.

گفتنی است مینا کمایی در «دختران اُ. پی. دی» که در سال 1390 توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد، خواننده را به روزهای آغاز تجاوز رژیم بعث عراق به ایران اسلامی می‌برد. خاطراتى از دوران کودکى، زمان تحصیل در مدرسه و پیروزى انقلاب ‏اسلامى، فعالیت طرفداران گروه خلق عرب براى تصاحب خرمشهر، عضویت در جبهه حزب‏اللّه در مدرسه پس از پیروزى انقلاب اسلامی و رویارویى‏‌ با گروه‌هاى مجاهدین خلق (منافقین)، خلق عرب و کمونیست‏‌ها، شرکت در کلاس‏هاى مختلف عقیدتى و سخنرانى‏هاى مذهبى، به ‏شهادت رسیدن خواهر نوجوان راوى ‏توسط منافقین در اصفهان، دیدار با امام خمینى (ره)، وضعیت خرمشهر پس از آزادى، عمده موارد مطرح شده در این خاطرات است. مینا کمایی از دختران شجاع آبادان بود که پس از شروع جنگ تحمیلی به رغم ناامنی شهر، در آبادانی که زیر آتش توپ و خمپاره بود ماند و به همراه تعدادی از دوستانش کار امدادرسانی به مجروحان را انجام داد؛ او و همراهانش خطر را به جان خریدند تا به دیگران کمک کنند و مایه دلگرمی باشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار