وظیفه هنرمندان انقلابی است که شرایط موجود را بشناسند و موثرترین راه را در راستای بیان اهداف و آرمان های انقلاب انتخاب کنند.
کد خبر: ۸۷۰۷۷۳۹
|
۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان: یک داستان نویس زنجانی با عنایت به برگزاری چهاردهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوتن سوره در خصوص هنر انقلابی گفت: زبان هنر گویاترین و زیباترین وسیله برای بیان وقایع، ارزش ها و روزمرگی هایی است که شاید نتوان با یک نگاه عادی، لایه های زیرین و ظرافت های موجود را کشف کرد. هنر انقلاب نیز بخشی از هنرمندی یک جامعه است که برای بیان ارزش ها و آرمان های انقلابی آن کشور به کار می رود و وقتی نام "هنر" با "انقلاب" همراه می شود، نمیتوان آن را مستقل خواند.

مریم بیات تبار افزود: برای نشان دادن اهداف انقلابی نیز باید تمامی مؤلفه های یک "هنر خوب" را به کار بست تا تاثیر مثبت آن را در جامعه دید.

وی وی خاطرنشان کرد: هنر انقلاب در تعهد و پایبندی به یکسری اصول است که امام خمینی (ره) نیز در سخنان شان به این مورد اشاره داشته اند.

این داستان نویس با تاکید بر اینکه بی شک همه انقلاب ها ویژگی خاص و آرمان های مخصوص خودشان را دارند اظهار کرد: انقلاب ایران را هم "اسلامی" می خوانیم تا آموزه های دین مبین اسلام را تا حد ممکن در رفتار و گفتارمان عملی کنیم. چه زیباست که همین آموزه ها را در غالب هنر بین انسان ها بسط دهیم تا تلطیف یابد و مقبول شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی امری واجب همچون امر به معروف و نهی از منکر را در شرایط کنونی نمی توان به راحتی متذکر شد. می توان در غالب یک داستان کوتاه یا فیلم و یا حتی شعر طنز به صورت غیرمستقیم به تصویر کشید و نشان داد.

بیات تبار تصریح کرد: این وظیفه هنرمندان انقلابی است که شرایط موجود را بشناسند و موثرترین راه را در راستای بیان اهداف و آرمان های انقلاب انتخاب کنند.البته دوشادوش آنها مسئولان امر نیز باید همت و حمایت کنند تا نهال این تلاش به بار بنشیند و نسل جوان را هم با خود همراه کنند. نسلی که نه امام خمینی(ره) را دیده اند، نه وقایع انقلاب و نه جنگ هشت ساله ای اوج انسانیت و اسلام را در رفتارشان به تصویر کشیدند.

وی تاکید کرد: یکی از پایگاه های مهمی که می توان علاقمندان به هنر و هنرمندان زیادی را در آن جا دید، حوزه هنری هر استان است که مسئولین آن نهاد بار سنگین تری برای جذب این جوانان و علاقمند کردن شان به هنر انقلاب بر عهده دارند.

گفتنی ایت، مریم بیات تبار، مربی ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده و از سال 83 نوشتن داستان کوتاه را شروع کرده است وی همزمان به مدت 5 سال نویسنده و گزارشگر برنامه هایی رادیویی هم بود.

کسب رتبه در جشنواره های ملی و بین المللی از جمله جایزه ادبی دفاع مقدس یوسف(دوره سوم)، جشنواره بین المللی رضوی(دوره هشتم)، جشنواره ملی ابن حسام خوسفی، جشنواره ملی آفتاب دهلران، جشنواره ملی شکوه شکیبایی، جوان برتر در عرصه ادبیات سال93 و ... به همراه نگارش کتاب پشت تپه های ماهور، کتاب کودک "وقتی هواپیما شدیم" رمان نوجوان "روزهایی که بابا نبود"(سوره مهر- روزهای انقلاب)، کتاب خاطرات "چشمهایش می خندید" مجموعه داستان کوتاه "اینجا عقرب دارد" در کارنامه ادبی این هنرمند قرار دارد.

ارسال نظرات