خبرهای داغ:
گاه بعضی از فرهیختگان این شبهه را مطرح می کنند که آیا در صدر اسلام حجاب اجباری بود؟ جواب این افراد این است که آیا در صدر اسلام اصلا پدیده ای به نام بی حجابی وجود داشت که در برابر آن قانون حجاب اجباری اعمال شود؟!
کد خبر: ۸۷۰۸۲۰۴
|
۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان ،امسال ۱۹ تا ۲۵ تیرماه با عنوان هفته عفاف و حجاب نامگذاری شده است؛ اما لازم است به چند نکته در این باب اشاره کنیم.

متولی حجاب در جامعه کیست؟

نهادهای فرهنگی چه وظیفه ای در این زمینه دارند؟

حجاب حکمی فقهی است یا اخلاقی؟

حجاب در جامعه امروز چگونه معرفی می شود؟ امری دینی یا حکومتی؟

آیا حجاب در صدر اسلام اجباری بود؟

اینها همه سوالاتی است که به عنوان شبهه در جامعه امروز مطرح می شود و حاصل آن شده است وضعیت اسفباری که شاهد آن هستیم.

صدا و سیما روزی قرار بود دانشگاه باشد و امروز به اصطلاح هنرپیشه های ما در رأس هرم مروّجان بدحجابی قرار دارند.شخصیتهایی که هر روز در فیلم و سریالی در نقشی به نوعی محجبه ظاهر می شوند و همزمان با نقشی که بازی می کنند تصاویر و فیلمهای بدحجاب و حتی بی حجاب آنها در جامعه منتشر می شود و به نسل جوان و نوجوانی که به این افراد به چشم الگو نگاه می کنند اینگونه القا می کنند که در مقوله حجاب و پوشش می توان منافق بود!

از سوی دیگر در ادارات فرهنگی نظیر آموزش و پرورش بعضا مشاهده می شود به دلیل اجباری بودن حجاب، معلم با ظاهر محجبه بر سر کلاس درس حاضر می شود ولی در ارتباطی که همین فرد در فضای مجازی با دانش آموز خود برقرار می کند بی حجاب و یا بدحجاب ظاهر می شود؛گویی که حجاب قانونی حکومتی است و تنها در مدرسه و محل کار باید با حجاب بود!

گاه بعضی از فرهیختگان این شبهه را مطرح می کنند که آیا در صدر اسلام حجاب اجباری بود؟ جواب این افراد به سوال خودشان منفی است اما کسی نیست بگوید حضرات با مرام آیا در صدر اسلام اصلا پدیده ای به نام بی حجابی وجود داشت که در برابر آن قانون حجاب اجباری اعمال شود؟!

بدحجابی که امروز در جامعه ما مشاهده می شود محصول فرهنگ غربی است و در فرهنگ غربی هم سابقه برهنگی در قرون قدیم و وسطی نیست؛ بلکه برهنگی محصول قرون جدید و مدرنیته است و مدرنیته به دلایل بسیاری نظیر بالا بردن مصرف گرایی، نیاز به نیروی کار زن و اصولی مانند اصالت لذت، اصالت سود و سرمایه و به تبع آن نگاهی تجاری به زن و…. به برهنگی زنان نیازمند بود!

در نظام لیبرال دموکراسی دین امری فردی است نه اجتماعی و از نشانه های غربی شدن مردم و تهاجم فرهنگی غرب نیز همین است که چون دین را امری فردی می دانند قوانین اجتماعی آن را نفی می کنند. امروز در جامعه ما فراوانند افرادی که نمازخوان های خوبی هستند، اهل دروغ، غیبت، و حرام خواری نیستند، حتی عاشق آرمان های انقلابند اما بدحجابند و در روابط خود با نامحرمان به اصطلاح اُپن برخورد میکنند. و پسران متدینی را نیز می بینیم که شرط ازدواجشان این است که دختر مذهبی باشد اما خیلی هم محجبه نباشد!و این یک واقعیت است که امروز در جامعه ما یکی از دلایل بدحجابی در بین دختران همین نوع تقاضای مردان در جامعه بوده و ترس از مجرد ماندن باعث می شود تا دختران حجاب را مانعی برای ازدواج خود ببینند.

حجاب قانونی اسلامی است که در تعامل جامعه با فرد موضوعیت می یابد؛ در بعد فردی حافط عزت زن است، در بعد خانوادگی حافظ نهاد خانواده و مختص شدن عشق زن و شوهر به یکدیگر است و در بعد اجتماعی نیز حریم عفاف جامعه بوده و فرد را نگهبانی می کند. بر خلاف تبلیغاتی که وجود دارد نه تنها حجاب باعث محدودیت زن نمی شود بلکه خود سندی برای جواز فعالیت اجتماعی زن است؛اگر زن در اسلام ملزم به خانه نشینی بود اسلام قانون حجاب را وضع نمی کرد.

فقها بر خلاف جامعه شناسان و تحصیل کردگان دانشگاه آن را امری شرعی و فقهی می دانند و حجاب با انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در قوانین اسلامی جای نگرفته و امر حکومتی نیست. سند تاریخی آن را می توان در موضع گیری فقها در برابر کشف حجاب رضاشاه یافت. در هجرت برخی علما به نجف، انزاجار و ناراحتی برخی نظیر آیت الله حائری یزدی و مبارزات آیت الله بهلول.

اما جمهوری اسلامی به عنوان نظامی که داعیه اسلامی بودن دارد در برابر نقض تمامی احکام اسلام مسئول است؛ خواه مبارزه با فساد فرهنگی که در بی حجابی متبلور می شود و خواه در فساد اداری که در ارتشاء و اختلاس و حقوق های نجومی بروز می یابد.

و در مقوله فرهنگ سازی نهادینه کردن این آیه قران در جامعه ضروری است که «وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قالَ لَأَقْتُلَنَّکَ قالَ إِنَّما یَتَقَبَّلُ‏ اللَّهُ‏ مِنَ الْمُتَّقین.‏ مائده/۲۷»

و داستان دو پسر آدم را به درستى بر ایشان بخوان، هنگامى که [هر یک از آن دو،] قربانی پیش داشتند. پس، از یکى از آن دو پذیرفته شد و از دیگرى پذیرفته نشد. [قابیل‌] گفت: «حتماً تو را خواهم کشت». [هابیل‌] گفت: «خدا فقط از تقواپیشگان مى‌پذیرد

آری خدا تنها اعمال نیک متقین را می پذیرد متقینی که هم دروغ نمی گویند، هم غیبت نمی کنند، هم حرام خواری نمی کنند و همه عفیف، پاکدامن، با حیا و با حجابند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها