حضرت امام خميني (ره) نسبت به زن در دوران قبل از پيروزي انقلاب اسلامي فرمودند « در خصوص زنان، اسلام هيچ‌گاه مخالف آزادي آنها نبوده است، به عكس اسلام با مفهوم زن شيء شده و به عنوان شيء مخالفت كرده است».
کد خبر: ۸۷۰۸۷۶۹
|
۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۹

به گزارش بسیج از گیلان، يكي از دستاوردهاي ارزشمند انقلاب اسلامي ايران، احياء شأن و منزلت معنوي زنان و دختران بوده است. حضرت امام خميني (ره) نسبت به زن در دوران قبل از پيروزي انقلاب اسلامي فرمودند « در خصوص زنان، اسلام هيچ‌گاه مخالف آزادي آنها نبوده است، به عكس اسلام با مفهوم زن شيء شده و به عنوان شيء مخالفت كرده است و شرافت و حيثيت وي را به وي باز داده است. زن مساوي مرد است. زن مانند مرد آزاد است كه سرنوشت و فعّاليتهاي خود را انتخاب كند. اما رژيم شاه است كه با غرق كردن آنها در امور خلاف مي‌كوشد تا مانع آن شود كه زنان آزاد باشند و اسلام شديداً معترض به اين امر است... ما مي‌خواهيم كه زنان را از فسادي كه آنها را تهديد مي‌كند آزاد سازيم.(1)

اسلام زنها را از آن چيزهايي كه در جاهليت بوده نجات داده است. آن قدر كه اسلام به زن خدمت كرده است، خدا مي‌داند كه به مردش خدمت نكرده است. شما نمي‌دانيد كه در جاهليت زن چه بوده و در اسلام چه شده؟ اسلام مي‌خواهد زن همان طوري كه مرد همه كارهاي اساسي را مي‌كند، زن هم بكند اما نه اين كه زن يك چيزي بشود كه آقا دلشان مي‌خواهد كه بزك كرده بيايد توي جامعه و با مردم مخلوط بشود، با جوانها آن طوري مخلوط شود! اسلام مي‌خواهد اينها را جلو بگيرد. اسلام مي‌خواهد حيثيت و احترام زن را حفظ كند. مي‌خواهد به زن شخصيت بدهد كه از اين فعليت بيرون بيايد. اينها مي‌خواهند زن را بفروشند و او را از اين دست به آن دست كنند. اين را مخالف است اسلام(2)

نگرش حضرت امام خميني (ره) نسبت به زنان پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز استمرار داشت كه به چند مورد آن اشاره مي‌كنيم. ایشان می فرمایند نقش زنان در عالم از ويژگي هاي خاصي برخوردار است. صلاح و فساد يك جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه مي‌گيرد. زن يكتا موجودي است كه مي‌تواند از دامن خود افرادي به جامعه تحويل دهد كه از بركاتش يك جامعه، بلكه جامعه‌ها به استقامت و ارزشهاي والاي انساني كشيده شوند.مي‌تواند بعكس آن باشد(3)

 عنايتي كه اسلام به زنان دارد، بيشتر از عنايتي است كه به مردان دارد. در اين نهضت زنان حقّ بيشتري از مردان دارند. زنان، مردان شجاع را در دامان خود بزرگ مي‌كنند. قرآن كريم انسان‌ساز است و زنان نيز انسان‌ساز. اگر زنان شجاع و انسان‌ساز از ملتها گرفته شوند، ملتها به شكست و انحطاط كشيده مي‌شوند. قوانين اسلام همه به صلاح زن و مرد است. زن بايد در مقدرات اساسي مملكت دخالت كند.(4)

 شما خانم ها شرف مادري داريد كه در اين شرف از مردها جلو هستيد و مسؤوليت تربيت بچه در دامن خودتان داريد. اوّل مدرسه‌اي كه بچه دارد، دامن مادر است. مادر خوب، بچه خوب تربيت مي‌كند و خداي نخواسته اگر مادر منحرف باشد، بچه از همان دامن مادر منحرف بيرون مي‌آيد... اگر يك بچه خوب تربيت كنيد ممكن است كه سعادت يك ملت را همان يك بچه تأمين كند، اگر يك بچه بد هم خداي نخواسته در دامن شما بزرگ بشود، ممكن است يك فساد در جامعه پيدا بشود. گمان نكنيد كه يك بچه است. يك بچه گاهي وقتها در جامعه وقتي كه وارد شد، در رأس جامعه واقع مي‌شود و محتمل است كه جامعه را به

 فساد بكشد(5)

 زن مربي جامعه است. از دامن زن انسانها پيدا مي‌شود. مرحله اوّل مرد و زن صحيح، از دامن زن است. مربي انسانها زن است. سعادت و شقاوت كشور‌ها بسته به وجود زن است... مبدأ همه سعادتها از دامن زن بلند مي‌شود.(6)

بدين ترتيب انقلاب شكوهمند اسلامي ايران به رهبري بزرگمرد تاريخ اسلام حضرت امام خميني (ره) و با چنين نگرشي نسبت به زن، توانست طومار نگرش فاسد و منحط رژيم پهلوي نسبت به زن را در هم پيچيده و افق جديد و روشني فرا روي زنان و دختران عزيز اين مملكت قرار دهد. نگرش جديدي كه براساس آن شأن و منزلت معنوي زن احياء شده و كرامت والاي انساني به او باز گردانده مي‌شود. نگرشي كه طبق آن زن شيء و ابزاز نيست، بلكه زن مبدأ همه سعادتهاست، زن مربي جامعه است. نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است، سعادت و شقاوت كشور بسته به اوست و از دامن او مرد به معراج مي‌رود.

بر زنان و دختران مسلمان و فهيم جامعه است كه قدردان اين دستاورد بزرگ و مهم انقلاب اسلامي بوده و به شايستگي از آن حفظ و حراست نمايند و اجازه ندهند كه مجدداً توسط مردان غرب زده و شهوت‌پرست دستخوش دگرگوني شود. در سالهاي اخير بوي چنين توطئه‌هايي توسط استكبار  جهاني غرب و مزدوران داخلي آنان به مشام مي‌رسد.

آنها سلب شأن و منزلت معنوي زنان و كشاندن آنان به ورطه‌ي خفت‌بار دوران رژيم پهلوي را در سر مي‌پرورانند. مقابله و ايستادگي در برابر اين نقشه هر چند بر عهده ی همه زنان و مردان انقلابي و با غيرت جامعه است، ليكن خود زنان و دختران مسلمان بايد در خنثي كردن اين توطئه نقش اصلي و اساسي را ايفا كرده و از دستاورد بزرگ و ارزشمندي كه به بركت انقلاب اسلامي نصيب آنان شده است پاسداري نمايند.

 یادداشت: رسول عزیزی نژاد؛ مدیر بررسی و تایید محتوای محصولات فرهنگی سپاه قدس گیلان

 پاورقی1- مصاحبه با نشريه لوموند فرانسه در تاريخ 16/2/1357 به نقل از: در جستجوي راه از كلام امام، دفتر سوم، ص 26.

 2- سخنراني مورخ 18/8/1357 در پاريس به نقل قول از: در جستجوي راه از كلام امام، دفتر سوم، ص 28.

 3- پيام به مناسبت روز زن در تاريخ 25/1/1361 به نقل قول از: صحيفه نور، جلد 16، ص 125.

 4- سخنراني مورخ 15/12/1357 به نقل قول از: در جستجوي راه از كلام امام، دفتر سوم، ص 31.

 5- در جستجوي راه از كلام امام، دفتر سوم، ص 108و 109.

6- سخنراني مورخ 29/2/1358 به نقل قول از: در جستجوي راه از كلام امام، دفتر سوم، ص 111

ارسال نظرات