در گفت و گو با «بسیج» مطرح شد

گلایه رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری از صالحی

سید رضا اکرمی گفت: برجام فقط قرار بود که تحریم های هسته ای را لغو کند! گرچه روح برجام می گوید که کلیه تحریم ها را باید بردارند اما وقتی به متن برجام مراجعه می شود می بینیم که فقط لغو تحریم های هسته ای مطرح است.
کد خبر: ۸۷۰۹۱۵۰
|
۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
سید رضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج به اظهارات علی اکبر صالحی مبنی بر اینکه باید به بان کی مون بابت سخنان دوپهلویش و به خانم مرکل اعتراض جدی شود و امیدوارم زودتر جلو این توطئه گرفته شود، واکنش نشان داد و اظهار داشت: بنده معتقدم که باید از آقای صالحی پرسید که راه و چاره ما چیست؟ بنده از آقای صالحی تعجب می کنم؛ زیرا ما از همان ابتدای مذاکرات با 1+5 می دانستیم که این کشورها قابل اعتماد و قابل عهد و پیمان نیستند.

وی افزود: کشورهای 1+5 نمی خواهند که پیشرفت ایران اسلامی را ببینند و بنده قضیه برجام و توافق را به صلح حدیبیه و صلح امام حسن(ع) تشبیه می کنم و این نرمش قهرمانانه ایران دقیقا مانند صلح امام حسن(ع) بود!

اکرمی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری هم فرمودند که ما برجام را نقض نمی کنیم و اگر طرف مقابل نقض کند، نگاه و رفتار ما تغییر پیدا خواهد کرد و بنده از آقای صالحی تعجب می کنم که انتظار دارد که خانم مرکل بیاید و صادقانه با ایران برخورد کند.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: ما باید جانب احتیاط را رعایت کنیم و با توجه به اینکه 100 درصد به برجام اعتماد نداریم اما نقض کننده آن نیستیم.

وی افزود: اگر فرض کنیم که کشورهای 1+5 برجام را نقض کنند به تحریم های گذشته برنمی گردند زیرا دیگر روسیه و چین را در کنار خود ندارند؛ در کل باید بگویم همان گونه که دین ما می گوید باید به خودمان متکی باشیم.

اکرمی در پاسخ به این سوال که روحانی از ابتدا می گفت به مذاکرات خوشبین است، اما شما می گویید که از همان ابتدا می دانستیم که طرف مقابل قابل اعتماد نیست، سکوت کرد.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بعد از برجام نیز آمریکایی ها مکررا ما را تحریم کرده اند، آیا این تحریم ها نقض عهد برجام محسوب می شود یا خیر و واکنش دستگاه دیپلماسی ما باید چگونه باشد، اظهار داشت: برجام فقط قرار بود که تحریم های هسته ای را لغو کند! گرچه روح برجام می گوید که کلیه تحریم ها را باید بردارند اما وقتی به متن برجام مراجعه می شود می بینیم که فقط لغو تحریم های هسته ای مطرح است.

وی افزود: برجام زمان دار است و اینگونه نیست که به سرعت همه چیز حل شود و ممکن است که طرف مقابل گربه برقصاند؛ بنده سوالم این است که چرا اینقدر به این مسائل می پردازید، بروید به مسائل داخلی بپردازید! بروید و به قضیه حقوق های نجومی و مسائل بانک ها بپردازید؛ کسانی را که رسوایی حقوق های نجومی را به وجود آوردند سر جایشان بنشانید؛ چرا بانک ها وام های میلیاردی را به بعضی ها می دهند اما وام 10 میلیونی ازدواج را نمی دهند.

اکرمی ادامه داد: در سیستم اداری ما کسی کار نمی کند؛ باید دنیا بداند که ما بدون آنها می توانیم روی پای خود بایستیم؛ از قدیم هم گفته اند که کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه روحانی گفته بود که بنده هیچ چیزی را امضا نمی کنم مگر اینکه در همان زمان اجرای برجام همه تحریم ها لغو شود، اما شما می گویید که برجام زمان دار است و برداشتن برخی تحریم ها سالها طول می کشد، گفت: وجدانا این مسائل را بروید با کارشناسش صحبت کنید، بروید با آقای تخت روانچی، عراقچی، ظریف و امثال اینها مصاحبه کنید.

اکرمی افزود: روح برجام می گوید که همه تحریم ها باید لغو شوند اما وقتی به متن برجام می رسیم می گویند که فقط تحریم های مربوط به هسته ای لغو می شود.
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
احمد ارجمند
۱۴:۰۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۵
سیدجان روح برجام در کالبد برجام است اگر روح را از کالبد بگیرند که برجام مرده است و آقای صالحی از ابتدا در جریان برجام بوده و هست ، شما چه اطلاعات فنی در مورد برجام دارید؟ البته ملت ایران قبل از شما جواب دادند هیچی- چرا ؟ شما با اینهمه تجربه دیپلماسی چرا روح را از کالبد جدا می کنی؟ سید جان یک کم احتیاط کن صالحی بیشتر از شما ی داند و در همین مصاحبه بعدی ازش عذرخواهی کن.