خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام محمد مصطفوی به دلیل حضور در درس امام خمینی، با اندیشه‌های انقلابی معظم‌له آشنا شد و پس از پیروزی انقلاب، آیت‌الله بهشتی او را به عنوان یکی از قاضیان منصب قضاوت منصوب کرد.
کد خبر: ۸۷۰۹۱۷۹
|
۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
از آموختن عرفان و فلسفه در نزد امام تا تصدی منصب قضاوت
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، این سخنی از حجت‌الاسلام شهید محمد مصطفوی است. او مانند چنین روزی در سال 1315 در کرمان متولد شد. علاقه‌اش به یادگیری علوم و معارف اهل‌بیت(ع)، او را از 15 سالگی به حوزه علمیه کرمان کشاند تا با مدیریت آیت‌الله حاج شیخ علی‌اصغر صالحی کرمانی به کسب دانش حوزوی بپردازد.

محمد در حوزه علمیه کرمان از محضر آیت‌الله صالحی کرمانی و همچنین حجج اسلام شیخ علی شیخ‌الرئیس، شیخ مهدی موحدی کرمانی و سید جواد نیشابوری بهره‌ها گرفت و در سن 22 سالگی به قم مهاجرت کرد تا تحصیلات خود را کامل کند. او در مدرسه فیضیه، حجره‌ای یافت و از محضر حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی، سید محمدباقر سلطانی طباطبایی و شیخ محمدتقی ستوده کسب فیض کرد. شیخ محمد همزمان در یکی از کانون‌های علمی شهر قم که به همت حضرات آیات بهشتی، مفتح و مکارم تأسیس شده و اداره می‌شد، زبان انگلیسی را آموخت تا بتواند از آن در تبلیغ استفاده کند.

اکنون نوبت به حضور در دروس خارج فقه و اصول رسیده بود. شیخ محمد در این زمینه هم محضر استادان نامدار حوزه علمیه قم در آن روزگار یعنی حضرات آیات سید محمد محقق داماد، شیخ عباسعلی شاهرودی، سید محمدرضا گلپایگانی و شیخ محمدعلی اراکی را درک کرد و البته در محضر امام خمینی هم عرفان و فلسفه خواند.

او ضمن تحصیل و یادگیری علوم، درس‌ها را با دوست، هم حجره‌ای و هم مباحثه ای خود یعنی غلامحسین حقانی هم مباحثه و مرور می‌کرد تا نکته‌ای از قلم نیفتد.

همچنین حضور در درس امام خمینی، شیخ محمد را با اندیشه‌های انقلابی معظم له آشنا کرد و همین امر موجب شد که به دلیل تبلیغ افکار انقلابی امام، ممنوع‌المنبر شود.

شیخ محمد پس از آن با صلاحدید حضرات آیات بهشتی و پسندیده، به تهران عزیمت کرد و امامت جماعت مسجد سیدالشهداء(ع) واقع در خیابان هلال احمر فعلی را بر عهده گرفت. او همچنین در همان سال‌ها، به عضویت جامعه روحانیت مبارز درآمد تا نشان دهد که محدودیت‌هایی مانند ممنوع المنبری، افراد مؤمن به انقلاب را سرد و مأیوس نمی‌کند.

و اما تأسیس بنیاد علمی فرهنگی نهج البلاغه، اقدام دیگر حجت‌الاسلام مصطفوی بود که با همراهی حضرات آیات سید جمال الدین دین پرور و علی موحدی ساوجی محقق شد.

حجت‌الاسلام محمد مصطفوی همچنین پس از پیروزی انقلاب و از سال 1358 با حکم آیت‌الله بهشتی، به عنوان یکی از قاضیان منصب قضاوت منصوب شد و تلاش داشت تا در این مصدر، عدالت را رعایت کند و داد مظلوم را از ظالم بستاند تا جلوه پیروزی انقلاب و تحقق نظام اسلامی برای عموم مردم، رنگ و بویی تازه‌تر بگیرد.

او در ایام جنگ تحمیلی هم حضورهای روحیه بخشی را برای رزمندگان اسلام پدید می‌آورد که از آن جمله می‌توان به پرواز روز اول بهمن ماه سال 1364 اشاره کرد. حجت‌الاسلام محمد مصطفوی در آن پرواز  به همراه بیش از 40 نفر از قضات قوه قضائیه و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به جبهه‌ها عزیمت می‌کرد که هواپیما، مورد اصابت موشک رژیم بعثی قرار گرفت و منهدم شد تا تمامی مسافران آن پرواز، مسافر الی‌الله شوند.

حجت‌الاسلام مصطفوی در هنگام شهادت تنها 43 سال داشت؛ اما عمر پُربار او، وی را به عالمی مجاهد و مبارزی روحانی تبدیل ساخت که توانست علاوه بر موفقیت در جایگاه تحصیل و تبلیغ، عنصری مؤثر نیز برای انقلاب و امام باشد.

گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) قم، اکنون مرقد او را در بر دارد؛ روحش شاد و یادش گرامی. 

 حسن شیخ حائری
ارسال نظرات
پر بیننده ها