خبرهای داغ:
حجاب میراث هزار ساله مادران سرزمینم

نگاهی به قانون فراموش شده حجاب

چادر این میراث هزار ساله مادران که به گواهی تاریخ،نه تنها از صدر اسلام تاکنون بلكه از دوره هاي قبل از ظهور اسلام نيز در ايران زمين، زنان و دختران اين سرزمين به زيور حجاب آراسته بوده اند.
کد خبر: ۸۷۰۹۳۳۰
|
۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۳

به گزارش خبرنگار بسيج از گلپايگان ، مطلبي در بحث حجاب اين ميراث هزار ساله مادران سرزمين عزيزمان ايران به قلم سيد عطاء عبدالمنافي آمده كه بد نيست مرورري بر آن داشته باشيم.

یادم می آید وقتی که بچه بودم مادرم چارقد چهارگوشه بزرگی به سر می کرد بطوری که جلو و پشت سر آن و همچنین دو طرف شانه هایش را تا پایین پوشانده بود و با یک سنجاق آنرا زیر چانه خود بسته بود و وقتی ما را بغل می کرد و یا کودک خود را شیر می داد برای آنکه نامحرمي او را نبیند در گوشه اي مي نشست اما امروز برخي زنان و دختران طوری خود را آرایش کرده و بد حجاب وارد جامعه می شوند که گاهی زنان دیگر نیز از دیدن آنها شرمنده می شوند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهارم مرداد ۱۳۷۴راهبردهای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف را منشر کرد اما به دلیل عدم اجرای آن، بدحجابی هر روز بیش از پیش گسترش یافته است و برای محو این آفت بزرگ، توجه به علل بی عفتی وحجاب امری ضروری است.

برخی موضوعات این قانون همچون نوع شهرسازی که در بند ۱۴ قانون حجاب و عفاف آمده است نقش موثری در فضای حیاي اجتماعی دارد و در بند ۱۵ و ۱۶ این قانون به چادر به عنوان الگوی برتر توجه شده است.

امروزه عواملی چون بی عفتی در ورزش و رسانه های مکتوب صوتی و تصویری و…الگوهای غلط اجتماعی مانع بزرگی بر سر راه نهادینه شدن این قانون و عاملی در جهت فراموش شدن آن است.

این قانون اخیرا مورد بی مهری بسياري از دستگاهها حتی در صدا و سیما قرار گرفته به ویژه بحث تفکیک جنسیتی که مورد تاکید قوانین متقن اسلامی و آیات قرانی است و در حقیقت مهم ترین رکن قانون حجاب و عفاف می باشد.

در بعضی برنامه های تلویزیونی مردم شاهد حضور زنان با آرایش و لباس هایی که ترویج مد و فرهنگ غرب را برای دختران ما دارد هستند و ما نیز بدون توجه به ذات آتش با قرار دادن آتش کنار پنبه به آتش می گوییم نسوزانی و به پنبه می گوییم نسوز.

آيا تنها نصب یک پلاکارد و بنر حلال این معضل اجتماعی خواهد بود؟

عفاف و حجاب از مظاهر ایمان و تقواست که در توسعه فرهنگ عفاف و حجاب لازم است به تحکیم ارزشها و مفاهیم از قبیل شرم و حیا و غیرت در مردان توجه بیشتری شود، فلسفه و فواید عفاف و حجاب باید در زندگی فردی و اجتماعی توجه و رعایت شود، حجاب و عفاف يك از مهمترين پايه هاي تربیتی در خانواده هاست که والدين مي بايستي در اين امر توجه كافي داشته باشند و در اخر لازم است مسئولین نيز برای حفظ این میراث چند هزار ساله اهتمام لازم را داشته باشند.

 و همزمان با طلوع خورشيد اسلام در ايران مسلمان و متدین با الگو از آموزه های مکتب اهل بیت و قرآن در این پوشش مستور بودند.

آنچه امروز دامن گير جامعه ما شده است نقش مخرب مطبوعات و رسانه ها و فضاي مجازي در ترویج بی عفتی و تحریک مسایل جنسی مخصوصا در بین قشر جوان است كه چون ويروسي مرگ بار بطن جامعه را هدف گرفته است.

زنان و دخترن باید یک لحظه با نگرش به آفرینش خود و تفکر در آن بيانديشند كه آیا هدف از آفرینش زن، تن فروشی و جلوه گريهاي شيطاني است که گاها در برخی جوامع علی الخصوص جوامع غربی دیده می شود يا هدفي بس متعالي تر در اين پديه خلقت نهفته است؟

بجاست جان كلام را در حكايتي از بانوي آبو آيينه و آفتاب حضرت زهرا (سلام ا... عليها) بخوانيم:

حضرت فاطمه (سلام ا... عليها) زمانیکه نابینایی اجازه خواست وارد منزل ایشان شود، آن بزرگوار خود را از او پوشیده داشت و زمانیکه رسول اکرم به ایشان گفتند چرا خود را از او می پوشانی در حالی که نابیناست و تو را نمی بیند فرمود: اگر او مرا نمی بیند من که او را میبنم و نیز رایحه و عطر من به شامه اش خواهد رسید.

حضرت فاطمه در پاسخ این سوال که برای زنان چه چیز بهتر است فرمود: برای زنان بهترین چیز آن است که مردان را نبینند و مردان نیز آنان را نبینند و همچنین در پاسخ پیامبر که زن چه زمانی به خدای خویش نزدیک تر و مقرب تر است فرمودند: زن آنگاه به خدای خویش مقرب تر و نزدیک تر است که در قصر خویش اقامت گزیند و از بیرون آمدن و اختلاط با مردان و دیده شدن در جامعه خود را محفوظ بدارد.

پیامبر مكرم اسلام چون پاسخ فاطمه را شنید فرمود: فاطمه پاره تن من است.

منابع: بحارالانوار ج ۴۳ ص ۹۱ و ج ۳۳ ص ۹۲

ریاحین الشریفه ج ۱ ص ۲۱۶

کشف الغمه ج ۲ ص ۲۳

منتهی الامال ص ۱۶۲

نويسنده :سید عطاء عبدالمنافی

منبع:با تلخيص و بازنويسي از ديار عالمان


ارسال نظرات
آخرین اخبار