عضو کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی زنجان:

مشکلات بانکی سد راه تاجران می باشد

در حال حاضر مشکلات بانکی سد راه تاجران بوده و عامل اصلی بازدارنده توسعه تجارت با کشور‌های اروپایی است.
کد خبر: ۸۷۰۹۳۸۱
|
۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، عضو کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به مشکلات توسعه تجارت گفت: در حال حاضر مشکلات بانکی سد راه تاجران بوده و عامل اصلی بازدارنده توسعه تجارت با کشور‌های اروپایی است.

هاشم حاجی علی اکبری با اشاره به شرایط پسا برجام افزود: در وضعیت پساتحریم دولت و نهادهای وابسته الزام به ایجاد شرایط توسعه روابط تجاری با کشورهای اروپایی هستند.

وی با اشاره به اشاره به اینکه هدف دولت کاهش واردات کالا است، اظهار داشت: در حال حاضر واردات کالا‌های چینی نسبت به سال گذشته کاهش یافته و به دو میلیارد دلار رسیده و این نشان دهنده آن است که دولت در بکارگیری سیاستهای اصلاحی در این خصوص عملکرد موفقی نداشته است.

عضو کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی زنجان به برنامه‌های دولت برای کاهش واردات از چین ابراز کرد: میزان واردات از کشور چین درحال حاضر نسبت به زمان مشابه در سال گذشته کاهش یافته و اصل برنامه دولت پس از برجام بر این قرار است که میزان واردات از کشور چین کاهش یابد و تلاش شود واردات از کشور‌های اروپایی را جایگزین آن کنیم.

وی خاطر نشان کرد: این کاهش میزان واردات از چین بیشتر به این سبب است که واردکنندگان داخلی انتظار دارند وضعیت تجارت با کشور‌های اروپایی تسهیل یابد و کالاهای اروپایی را بجای کالاهای بی‌کیفیت چین وارد کنند.

حاجی علی اکبری گفت: در چند سال گذشته به دلیل تحریم ما مجبور بودیم کالاهای بی‌کیفیت چینی را وارد کنیم و امیدواریم با برداشته شدن تحریم‌ها تغییری در این وضعیت ایجاد شود و میزان واردات از آغاز سال تا به امروز به دلیل مسائل رکود روند نزولی داشته است.

وی با اشاره به اینکه حقیقت این است که در زمان تحریم به دلیل پاره‌ای مشکلات کالاهای بی‌کیفیت چینی وارد می‌شد، اظهار کرد: نباید این وضعیت ادامه یابد و لازم است که به این نکته توجه شود که همه کالاهای چینی بی‌کیفیت نیستند و این به دلیل کم کاری تاجران ایرانی است که همواره به دنبال وارد کردن اجناس بی‌کیفیت ارزان از چین هستند.

حاجی علی اکبری با اشاره به کاهش میزان واردات کالا از کشور چین ابراز کرد: بحث ال سی در صادرات و واردات یک اصل بوده که دولت با تسهیل آن می‌تواند از تجار حمایت کند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر مشکلات بانکی برای خرید و سفارش کالا از اروپا مهمترین عامل بازدارنده در توسعه تجارت بوده است.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم ال سی هایمان را به کشور‌های اروپایی بقبولانیم بسیاری از مشکلات تجاری با این کشور‌ها برطرف می‌شود که بر این اساس میزان واردات از کشور چین نیز کاهش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی زنجان با تاکید بر افزایش میزان صادرات گفت: ما باید سیاست‌هایی را بکار بگیریم که میزان صادرات را افزایش می‌دهد، بیان کرد: برای رونق صادرات لازم است کالا و مواد اولیه را وارد کنیم نه کالای نهایی بنابراین ما نباید بر کاهش واردات تمرکز کنیم بلکه لازم است افزایش صادرات را به عنوان هدف اصلی در نظر بگیریم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار