مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: بیشترین فراوانی عوامل روی آوردن افراد به مواد مخدر مربوط به تفریح بوده است که در این زمینه سازمان‌های دست اندرکار باید کارهای اساسی در حوزه نشاط اجتماعی انجام دهند.
کد خبر: ۸۷۰۹۵۲۴
|
۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، عارف وهاب‌زاده ظهر امروز در همایش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که در کانون امام علی‌(ع) اراک برگزار شد، با اشاره به بحران جوامع امروز گفت: اصلی‌ترین و مهم‌ترین بحران‌هایی که در شرایط کنونی و با توجه به رشد و توسعه جوامع شناخته شده فقر، مشکلات زیست محیطی، تهدیدات هسته‌ای، اعتیاد، مواد مخدر و روان‌گردان‌ها هستند.

وی افزود: اعتیاد جزو پنج بحران دنیاست و هیچ کشوری نیست که با معضل اعتیاد دست و پنجه نرم نکند که به تبع کشور ما نیز مورد تهدید این آسیب قرار دارد که باید در این زمینه با جدیت بیشتری وارد شد.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تصریح کرد: 170 کشور جهان درگیر معضل موادمخدر هستند و به همین خاطر نیم میلیون نفر مصرف‌کننده و 10 میلیون نفر قاچاقچی مواد در دنیا داریم که سالانه گردش مالی مربوط به این مواد افیونی بین 1500 تا 1600 میلیارد دلار درآمد فروش موادمخدر است.

وهاب‌زاده با اشاره به سهم درآمد قاچاقچیان ایرانی از این میزان گفت: 3 میلیارد دلار سود خالص قاچاقچیان ایران در سال است که مبلغ درخور توجهی است.

وی افزود: با صراحت می‌توان گفت که بیشتر اقشار جامعه درگیر این موضوع و آسیب اجتماعی هستند به نحوی که حدود 63 درصد معتادان متاهل، 50 درصد شاغل و 38 درصد دارای تحصیلات عالیه هستند.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: متاسفانه امروز در تمام محیط‌ها شاهد عرضه مواد هستیم همان طور که در اکثر آرایشگاه‌های زنانه که به‌ نوعی تبدیل به داروخانه شده‌اند به بهانه چاق و لاغر کردن انواع موادمخدر توزیع می‌شود.

وهاب‌زاده در ادامه گفت: عامل اعتیاد به مواد مخدر عدم آگاهی است که نیاز به آموزش، مراقبت و نظارت دارد و باید در زمینه آگاه‌سازی خانواده‌ها و والدین دانش‌آموزان نیز برنامه‌ریزی وجود داشته باشد که به این منظور باید تلاش شود تا در مدارس با ارائه برنامه‌های فرهنگی و پیشگیرانه گرایش مثبتی را که در دانش‌آموزان نسبت به مواد مخدر وجود دارد به گرایش منفی تبدیل کنیم و تمامی مدارس را زیرپوشش این برنامه‌ها قرار دهیم.

وی افزود: براساس اعلام آموزش و پرورش 20 درصد از کشور تحت پوشش برنامه‌ریزی پیشگیری اعتیاد قرار دارند ولی با صراحت می‌توان گفت که تنها 10 درصد از مدارس کشور زیر پوشش این طرح قرار دارند و می‌طلبد که برنامه‌ریزی بیشتری را در این زمینه داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در دسترس بودن و راحت استفاده کردن مواد مخدر در کشور تبدیل به معضل بزرگی شده و باید تمامی برنامه‌های در دست اقدام در زمینه پیشگیری از اعتیاد هدفمند و اثربخش انجام شود.

وهاب‌زاده با اشاره به ریسک مصرف موادمخدر در بین دانش‌آموزان مقطع متوسطه گفت: مطابق با آمار بیشترین خطر در زمینه ابتلا به اعتیاد در مقطع دوم متوسطه وجود دارد که امسال طرحی را برای این منظور در مدارس در نظر داریم که تمامی افراد خانواده را زیرپوشش این طرح قرار خواهیم داد تا بتوانیم ارتباطات اجتماعی افراد را گسترش دهیم.

وی به نبود مشاورین تخصصی در سطح مدارس اشاره کرد و گفت: متاسفانه تمامی مدارس ما مشاور متخصص پیشگیری از اعتیاد ندارند باید در این زمینه نیز با جدیت بیشتری ورود کرد و تمامی دستگاه‌ها در این حوزه همکاری داشته باشند.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: براساس برنامه ششم توسعه باید نرخ بروز اعتیاد هر سال پنج درصد کاهش یابد و این اقدام وظیفه یک دستگاه نیست و همه باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

وهاب‌زاده ادامه داد: : سال گذشته 10 هزار و 850 نفر از روحانیون در حوزه مقابله با پدیده مواد مخدر آموزش داده شدند و در شهر تهران یکهزار و 129 نفر از مدیران مدارس به صورت مستقیم در حوزه پیشگیری از اعتیاد آموزش دیدند.

وی افزود: خانواده در حوزه پیشگیری حوزه مهمی است چراکه عدم آگاهی والدین نسبت به مواد مخدر و عوارض ناشی از آن به کودک و نوجوان ضربه می‌زند، دو موضوع مهم در حوزه پیشگیری آموزش انواع مواد مخدر و عوارض آن و همچنین آموزش مهارت‌های زندگی و فرزندپروری است.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان خاطرنشان کرد: یکی از بحث‌های مهم بحث نشاط اجتماعی در مدارس است که در مدارس کشور ضعیف است افزایش نشاط اجتماعی در مدارس امسال نیز اجرایی خواهد شد و برای اجتماعی شدن مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر امسال با برنامه‌ریزی‌های هدفمند در مدارس اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات