مراسم شکرگذاری آللاه‌لاما به مناسبت اتمام برداشت گندم در روستای آلیله بخش مرکزی شهرستان گرمی برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۰۹۷۲۸
|
۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از گرمی، مراسم سنتي شکرگذاري (آللاه‌لاما) به درگاه خدا بخاطر اتمام برداشت گندم در روستاي آليله با حضور فرماندار گرمي و مسئولان و اهالي روستا و مهمانان برگزار شد.

رسم دیرینه آللاه‌لاما دارای ویژگی و شیرینی خاص است و به‌عنوان پایان کار درو گندم، جو و عدس و سایرکارهایی که به‌نوعی برای کشاورز یک معامله باخدای خویش، محسوب می‌شود.

آللاه‌لاما از جمله جشن‌ها و مراسمات مهم روستاهای کوهستانی شهرستان گرمی است.

پس از اتمام برداشت گندم، بیچین‌چی، فردی که کار درو گندم را انجام می‌دهد در جلو و افراد دیگر از جمله فرزندان، همسایگان، صاحب زمین و سایر افرادی که در برداشت محصول بیچین‌چی را یاری می‌کنند پشت سر او می‌ایستند.

در رسم دیرینه بیچین‌چی با صدای بلند و با نام خدا، سلامتی صاحب زمین را از خداوند خواستار شده و به دشمنان حضرت علی(ع) لعنت می‌فرستد و بقیه افراد پشت سر او درحالی که این گروه هم داس‌های خود را به آسمان بلند می‌کنند؛ با گفتن «یاعلی» او را همراهی می‌کنند.

دعاها با صدای بلند و به صورت کشیده خوانده می‌شود و اهالی روستا می‌گویند فلانی «آللاه‌لادی».

در ابتدای آلله‌لاما، بیچین‌چی می‌گوید: حاققین حاقلیقینه، ائل‌ین بیر لیگینه، اکین یسینین سالیغینه، «آللاه» «محمد»؛ افراد پشت سر بیچین‌چی یک‌ صدا می‌گویند: «یاعلی»، بیژین‌ژی با صدای بلند می‌گوید: «دوشمانوا لعنت» بقیه می‌گویند «یاعلی» و به این ترتیب کار برداشت گندم به اتمام می‌رسد؛ در همان روز غذایی برای ناهار یا شام بیچین‌چی‌ها و مهمانان احتمالی تدارک دیده می‌شود که به غذای آللاه‌لاما معروف است و اصطلاحاً می‌گویند «آللاه‌لامایئمه‌یی» و در گذشته این غذا شوربا یا همان آبگوشت با جوجه محلی بوده است.

 
 
 
 
ارسال نظرات