بیگانگان نباید به اذهان کودکان و نوجوانان دسترسی پیدا کنند
مسئول کانون ادب و هنر دفتر بسیج دانشجویی با بیان اینکه از دوران کودکی شخصیت جوامع آتی شکل می گیرد، عنوان کرد: اهمیت و ارزش دوره کودکی به مثابه اولین مرحله ای است که در ساختن آینده جامعه و کشور نقش سزایی ایفا می کند لذا نباید به بیگانگان اجازه داد که به اذهان کودکان و نوجوان این مرز و بوم دسترسی پیدا کنند.
وی، افزود: افزایش خلاقیت کودک، آماده کردن کودک
برای شناختن، دوست داشتن و ساختن محیط، تفکر صوری (انتزاعی)، افزایش گنجینه ی لغات
کودک، آشنایی با ادبیات و فرهنگ ملی و نیز آشنایی با ادبیات حماسی و قهرمان های
ملی از مهمترین اهداف ادبیات کودک و نوجوان است.
مسئول کانون ادب و هنر دفتر بسیج دانشجویی بندرعباس
اظهار کرد: ادبیات کودک و نوجوان از مولفه های مهمی است که به وسیله آن می توان
وارد دنیای
کودکان شد و با آنها ارتباط برقرار کرد ولیکن برای اینکه
بتوانیم در برقراری ارتباط با کودکان موفق شویم بایستی دنیای آنها را با دید
کودکانه نگریست و با زبان کودکانه با آنها سخن گفت.
موسوی بیان کرد: در حقیقت کودک به منزله لوح سفید و خمیر
خامی است که می توان با شیوه های خوب و درست آنها را رنگ آمیزی و در قالب شکل خاصی
متجلی شود لذا یکی از راه های مهم تحقق پذیری این امر ادبیات کودک و نوجوان
است.
وی با بیان اینکه دوران کودکی حائز اهمیت فراوانی است،
تصریح کرد: ائمه، بزرگان، اندیشمندان و فلاسفه زیادی دوره کودکی را مرحله حساس و
خطیری در زندگی امت ها و ملت ها می دانند زیرا کودکان برای پذیرش یا رد
بسیاری از افکار، باورها و عادت ها استعداد و توانایی بسیاری دارند.
مسئول کانون ادب و هنر دفتر بسیج دانشجویی بندرعباس
یاد آور شد: مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند: " اگر به معنای
حقیقی کلمه ، به آرمان های اسلامی ،ملی،عظمت ایران و ایرانی اهمیت می دهیم پس باید
به تربیت کودکان و نوجوانان این مرز و بوم بسیار بیندیشیم و برای آن اهمیت فوق العاده
ای قائل شویم."
موسوی تاکید کرد: دوره کودکی مرحله ای از زندگی
انسانها است که شخصیت جوامع آتی در آن شکل می گیرد و اهمیت و ارزش دوره
کودکی به مثابه اولین مرحله ای است که در ساختن آینده جامعه و کشور نقش بسزایی
ایفا می کند لذا نباید به بیگانگان اجازه داد که به اذهان کودکان و نوجوان این مرز
و بوم دسترسی پیدا کنند.
وی با بیان اینکه ادبیات کودکان محدود به بازه
زمانی خاصی نیست و شروع معین و مشخصی برای آن وجود ندارد، گفت: کودک از زمانی که
در آغوش مادر به لالائی و آواز مادر گوش فرا می دهد و یا اذان که در بدو تولد در
گوش آن خوانده می شود باعث شکل گیری ادبیات کودک شده که با پشت سر گذاشتن
مراحل رشد و نمو با اشکال مختلف ادبیات کودک و نوجوان آشنا می شود.
موسوی گفت: اشکال مختلف ادبیات کودکان و نوجوان از جمله
داستانهای دوران کودکی در عمق افکار و رفتار آنها نفوذ می کند هرچند که ممکن است
والدین از تاثیری که این گونه داستانها بر آنها می گذارند، بی اطلاع باشند در
حقیقت تاثیرپذیری کودکان عمیق تر، ماندگارتر و پردامنه تر از تاثیرپذیری بزرگترها می
باشد
مسئول کانون ادب و هنر دفتر بسیج دانشجویی با بیان اینکه
کتاب های کودک و نوجوان نقش به سزایی در پاسخگویی به نیازها و مشکلات آنها دارند،
خاطرنشان کرد: نیازهای مختلف کودکان از جمله نیازهای عاطفی، اجتماعی، مذهبی،
نیاز به شناخت استعدادها، توانایی ها و غیره می باشد که با معرفی کتاب ها و منابع
مفید و سالم می توان پاسخگوی نیازهای این آینده سازان کشور شد.