انتقاد یک اقتصاددان از رفتار دولت در برابر دارندگان فیش‌های حقوقی نجومی:
یک استاد دانشگاه گفت: صفدر حسینی رئیس سابق هیات عامل صندوق توسعه ملی به همراه تعدادی دیگر یک باند و تیم هستند.
کد خبر: ۸۷۰۹۸۶۷
|
۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،  ابوالقاسم حکیمی‌پور با بیان اینکه تعیین کنندگان حقوق‌های نجومی مدیران دولتی خود ذینفع اقتصادی این موضوع هستند، گفت: به عنوان مثال وقتی آقای صدقی با سفارش حسین فریدون به عنوان مدیرعامل بانک رفاه منصوب شد، همه از این موضوع که وی قبلا در بانک ملی خلاف‌هایی داشته، اطلاع داشتند.

وی با بیان اینکه  صفدر حسینی رئیس سابق هیات عامل صندوق توسعه ملی به همراه تعدادی دیگر یک باند و تیم هستند، افزود: این افراد بخشی از اقتصاد ایران را به دلیل منافع اقتصادی شخصی در اختیار داشتند، بدون اینکه به منافع عمومی جامعه فکر کنند.

این استاد اقتصاد با بیان اینکه اگر این افراد شامه اقتصادی و توان مدیریتی داشتند و در این پست‌ها قرار می‌گرفتند، اشکال نداشت، گفت: حتی یک فرد با داشتن مدرک کارشناسی هم از توانایی انجام کارهایی که صفدر حسینی، صدقی و افرادی از این دست انجام می‌دادند، برخوردار است.

حکیمی‌پور با اشاره به اینکه در مدیریت کلان جامعه از بعد کارایی و اقتصادی لجام گسیختگی وجود دارد، گفت: فساد در بدنه کشور از سال 68 به بعد رسوخ کرده است.

وی با بیان اینکه در این زمینه دو مشکل وجود دارد، بیان داشت: اول اینکه سازمان‌ بازرسی کل کشور و سایر سازمان‌های نظارتی نقش خود را به درستی انجام نمی‌دهند و دوم  از زمانی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سازمان امور اداری و استخدامی کل کشور منحل شد، ما شاهد لجام گسیختگی در این زمینه‌ها بودیم.

این استاد اقتصاد با ابراز تأسف از اینکه دولت سعی می‌کند که مشکل فیش‌های حقوقی را مربوط به سالهای قبل جلوه دهد، گفت: باید گیرندگان حقوق‌ نجومی در یک جلسه علنی از طریق قوه قضائیه محاکمه شوند، تا افراد ذینفع و کسانی که این افراد را در این سمت‌ها منصوب کرده‌اند و حقوق‌های نجومی به آن‌ها می‌پردازند هم شناسایی شود.

حکیمی‌پور با بیان اینکه برکناری این افراد مُسکن است و مشکل اصلی را حل نمی‌کند، گفت: بدنه دولت باید از وجود این افراد پاک‌سازی شود.

وی افزود: در 3 سال گذشته عملکرد مدیران عالی‌رتبه کشوری بازنگری نشده است و  از آنجا که برخی از این افراد ضعیف هستند، مدیران زیر مجموعه آنها هم ضعیف‌تر از خودشان هستند و بسیاری از نابسامانی‌ها هم نتیجه ضعف مدیریتی است.

این استاد اقتصاد با بیان اینکه در سیستم بانکی کشور هم مدیران نالایق وجود دارد، تصریح کرد: تا زمانی که این مدیران نالایق از سیستم بانکی کشور پاک‌سازی نشوند، نمی‌توان امیدی به نجات و تحول سیستم بانکی کشور داشت.

وی افزود: به طور کلی می‌توان گفت اشرافی‌گری بدنه دولت را پرکرده و در حالی که این افراد تصمیم‌گیری و خط‌ مشی‌های اقتصادی کشور را بر عهده دارند، به فکر رفاه عمومی جامعه نیستند.

حکیمی‌پور با بیان اینکه مردم خواهان اقدام عملی از سوی ریاست جمهوری در رابطه با فیش‌های نجومی هستند، گفت: باید بدنه دولت از افراد فاسد پاک‌سازی شود و رئیس جمهور هم باید برای جلب اعتماد مردم اطرافیان و نزدیکان خود را که در این زمینه نقش داشته‌اند، به دست قانون بسپارند.

وی با بیان اینکه در بین مسئولان و وزرای دولت حرف‌های ضد و نقیضی شنیده می‌‌شود، گفت: به عنوان مثال وزیر اقتصاد بعد از اینکه یکی از فیش‌های حقوقی منتشر شد، اعلام کرد که به مدیران لایق اتهام نزدیک و سپس همین وزیر از اینکه برخی مسئولان در بدنه دولت حقوق‌ نجومی می‌گیرند، ابراز تاسف کرد.

این استاد دانشگاه بیان داشت: بنابراین دولت باید با تمام افراد حتی وزرایی که نقشی در این مسئله داشته‌اند، برخورد کنند.

ارسال نظرات